حاشیه‌ متن‌ساز جشن سینمای مستند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۵:۴۶
یادداشتی به قلم حمید جعفری؛

حاشیه‌ متن‌ساز جشن سینمای مستند!

حمید جعفری در یادداشتی به داوری اثری از دبیر دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند در این رویداد انتقاد کرد.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، حمید جعفری مستندساز در یادداشتی به انتقاد از عملکرد هیات مدیره دوازدهمین جشن مستقل سینمای مستند پرداخت و عنوان کرد که هیات‌رییسه جشن مستند و هیات‌های ‌مدیره‌ انجمن‌های صنفی کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم مستند باید از جامعه مستندسازان عذرخواهی کنند چراکه شهرام درخشان که به عنوان دبیر این جشنواره بوده است، فیلمی از خود را در این جشن داوری کرده است.

انتقاد جعفری به دادن تندیس بهترین گویندگی به مستند «بازگشت دوباره» (شهرام درخشان) است که البته او چون دبیر جشن نیز است از دریافت جایزه انصراف داد. جعفری معتقدست داوری شدن این اثر از ابتدا تخلف بوده است.

متن یادداشت به شرح زیر است:

«بی‌مقدمه حرف آخر را اول می‌زنم: لازم است تا دیر نشده، هیات‌رییسه جشن مستند، و هیات‌های ‌مدیره‌ انجمن‌های صنفی کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم مستند از جامعه مستندسازان عذرخواهی کنند، به دبیر جشن دوازدهم تذکر جدی بدهند و از خودشان و جشن سینمای مستند اعاده‌ی حیثیت کنند.

در طول تاریخ همه جشن‌ها و جشنواره‌های سراسر دنیا بی‌سابقه است که در جشنواره‌ای دبیر آن جشنواره اثر خودش را در داوری همان جشن و جشنواره شرکت دهد؛ اتفاقی که امسال در جشن دوازدهم سینمای مستند افتاده است و خارق‌العاده‌تر آنکه دبیر جشن برنده تندیس هم شده است. ایشان در آیین پایانی جشن برای تکمیل این اتفاق غیرحرفه‌ای، منتقدان این بدعت را بی‌وجدان، شلوغ‌کار و درگیر منافع شخصی و جناحی هم خواند؛ انتقادها را توهین به شعور داوران دانست و سعی کرد با عوض کردن زمین بازی، گروه داوران را مقابل منتقدان قرار دهد؛ کاری غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای. او حاضران را به آیین‌نامه حواله داد و گفت این کار با هیچ قانون و قاعده‌ای منافات ندارد و دست آخر تهدید را به فرصت تبدیل کرد و با منت گذاشتن بر گُرده حاضران و منتقدان و با ژستی آزادمنشانه، خود را پیرو عرف معرفی کرد و از آنچه «حق» خود می‌دانست گذشت و تندیس را نپذیرفت.

ظاهرا آقای شهرام درخشان، عضو هیات‌مدیره انجمن صنفی کارگری کارگردانان مستند، دبیر جشن دوازدهم و مجری آیین پایانی جشن سینمای مستند، نمی‌دانند که بعضی نکات چنان  بدیهی و اولیه است که لازم به ذکر و یادآوری به کسی نیست. اینکه دبیر جشن یا جشنواره‌ای نباید اثری در آن جشنواره داشته باشد که مورد داوری قرار بگیرد، از همین اولیات و بدیهیاتِ صلاحیت و عدم‌صلاحیت است. طبق قاعده عمومی کسی که اثری درجشنواره‌ای دارد به سبب ذی‌نفع بودن در نتیجه جشنواره، و جلوگیری از بروز فساد، صلاحیت دبیری آن جشنواره را ندارد، چرا که عملکرد دبیر در نتایج جشنواره مؤثر است. معنی دیگر این قائده بی‌هیچ پیچیدگی‌ای این است: کسی که دبیر جشنواره‌ای می‌شود، نمی‌تواند اثری در آن جشنواره داشته باشد. اگر آئین‌نامه‌ای هم این را ذکر نکند، به سبب فرض بر بدیهی بودن و عدم نیاز به ذکر اولیات است.

حواله دادن این کار به داوران، وقتی تنها مسوول آن شخص ایشان است، سلب مسوولیت از خود است. دبیر اساسا نمی‌باید اثری از خود را در جشنواره شرکت دهد، در این مورد خاص باید از همان آغاز به داوران اعلام می‌شد که گویندگی فیلم «بازگشت دوباره» حق شرکت در رقابت را ندارد و نباید گویندگی آن را در ارزیابی‌هایشان لحاظ کنند. طبیعی است وقتی جلوی این کار را نگیرند، به معنی فراهم کردن امکان دریافت جایزه برای خودشان به‌عنوان گوینده آن فیلم است. هیچ توضیح بیشتری هم نیاز نیست. هرچند بهتر بود داوران این خلاف را به دبیر جشن سینمای مستند متذکر می‌شدند، اما آنها مسئولیتی در این قبال ندارند و همه آثار ارائه‌شده را داوری می‌کنند. با این حساب رفتار دبیر هم در آغاز کار و هم در پایان رفتاری غیرقانونی، غیرحرفه‌ای و غیراخلاقی است. این اتفاق بی‌سابقه، خدشه‌ای جدی به اعتبار جشن سینمای مستند زده است. دفاع دبیر از عملکرد خود در آئین پایانی و سکوت متولیان، زمینه فساد فراگیر را فراهم خواهد کرد، مگر اینکه هیئت‌های ‌مدیره‌ انجمن‌های صنفی کارگردانان و تهیه‌کنندگان فیلم مستند و هیات‌رییسه جشن در بیانیه‌ای مشترک یا بیانیه‌هایی جداگانه ضمن عذرخواهی از جامعه مستندسازان و تذکر جدی به دبیر جشن از خود و جشن سینمای مستند اعاده حیثیت کنند.

در پایان اشاره به نکته‌ای دیگر ضروری است، دبیر جشن دوازدهم سال گذشته زمانی که هنوز عضو هیات مدیره نبودند، از سوی هیات مدیره وقت به عنوان دبیر معرفی شدند، در تمام این سال‌ها عرف بر این بود که دبیر جشن عضو هیات مدیره نباشد، بنابراین عرف این سال‌ها اقتضا می‌کرد که هیات‌مدیره کنونی انجمن صنفی کارگردانان سینمای مستند هم، دبیری جشن سینمای مستند را به فرد دیگری غیر از اعضای خود واگذار می کرد و مانع  پیش آمدن این اشکالات می‌شدند.

طبیعی است که این ممنوعیت فقط مربوط به گویندگی فیلم می‌شود که اثر دبیر جشن است و نه بخش‌های دیگر فیلم.»

خبرگزاری صبا پیگیر این نقد از متولیان برپایی جشن است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است