هفت ویژه برنامه محرم روی آنتن رادیو صبا می‌رود/ گفتگو با تعزیه‌خوان‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۰۴

هفت ویژه برنامه محرم روی آنتن رادیو صبا می‌رود/ گفتگو با تعزیه‌خوان‌ها

رادیو صبا به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم هفت برنامه‌ را تهیه و تدارک دیده است.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی رادیو صبا، رادیو صبا به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم، ویژه برنامه‌هایی را تدارک دیده است که پخش خواهند شد.

بشیر جعفری‌نیا مدیر گروه طنز و سرگرمی درباره برنامه‌های محرمی این گروه گفت: هم‌زمان با فراسیدن ماه محرم گروه طنز و سرگرمی ویژه برنامه‌هایی را با عنوان‌های «فراتر از عشق»، «روشنا»، «تکیه گاه»، «به روایت گل سرخ»، «بربوی زلف یار»، «نواهنگ » و «مجلس شبیه» برای این ایام تهیه و تدارک دیده است که تقدیم مخاطبان می‌کند.

او درباره برنامه «فراتر از عشق» عنوان کرد: «فراتر از عشق» عنوان برنامه‌ای است که به روایت محرم و واقعه عاشورا از زاویه فیلم‌های تلویزیونی و سینمایی با موضوع ماه محرم و واقعه عاشورا می‌پردازد. این برنامه با پخش سکانس‌هایی از فیلم‌های محرمی و موسیقی‌های آن به تهیه‌کنندگی رضا عزتی و گویندگی مریم خادم پور از روز اول محرم هر روز ساعت ۸:۳۰ راهی آنتن صبا می‌شود.

این مدیر رادیویی درباره برنامه «روشنا» اظهار کرد: «روشنا» ویژه برنامه‌ای است که با پخش نمایش‌های کوتاه با موضوعات اخلاقی به همراه پخش ترانه مناسب، این روزها که به تهیه کنندگی مجید امجدی فرد و گویندگی مهسا حق پناه از ساعت ۹ به مدت ۶۰ دقیقه راهی آنتن صبا می‌شود. این ویژه برنامه از روز ۲۳ مرداد در جدول پخش رادیو صبا قرار می‌گیرد.

جعفری نیا افزود: «تکیه گاه» عنوان یکی از ویژه برنامه‌های محرمی رادیو صبا است که به معرفی تکیه‌های معروف تهران و شرح و توصیف تاریخچه آن می‌پردازد. این برنامه از روز سه شنبه ۱۹ مرداد مصادف با اول محرم راهی آنتن می‌شود. «تکیه گاه» در قالب مستند رادیویی و از طریق مصاحبه با هیات امنای حسینیه‌ها و متولیان تکایا فرصتی را برای آشنایی مخاطبان با تاریخچه و فعالیت‌های آن فراهم می‌آورد. در «تکیه گاه» لیلا علاقه‌مند گزارشگر رادیویی همراه با نصرلله حدادی تهران گرد و کارشناس فرهنگی به سراغ تکیه‌ها و حسینیه‌های قدیمی شهر تهران می‌روند و با هیات امنا و مردم محلی درباره فعالیت‌هایی که از دیربازتا کنون در این محل‌ها انجام می‌شده است، گفتگو می‌کنند. این برنامه به تهیه کنندگی انسیه شمس الهی هر روز ساعت ۱۲ پخش می‌شود.

او در ادامه درباره روند برنامه‌های روتین گروه در ماه محرم بیان کرد: «رادیو شصت» با آغاز ماه حرم با پخش موسیقی‌ها و ترانه‌های محرمی و عاشورایی ویژه سال‌های ۶۰ و ۷۰ همچنان برای مخاطبان خاطر‌ه انگیز است. این برنامه به تهیه کنندگی انسیه شمس اللهی و اجرای فروغ انصاری و مریم خادم پور هر روز ساعت ۱۴ پخش می‌شود.

داستان یکی از وقایع عاشورا روایت می‌شود

مدیر گروه طنز و سرگرمی رادیو صبا تاکید کرد: «به روایت گل سرخ» کاری از محمد جواد هاشمی نیا است که در قالب نمایش روایی داستان یکی از وقایع عاشورا را بهروز رضویی از گویندگان پیشکسوت صدا و سیما روایت می‌کند. این برنامه ۳۰ دقیقه‌ای در ۱۲ قسمت از روز اول محرم ساعت ۱۴ با هنرمندی جمعی از بازیگران و نویسندگی و سردبیری زهرا تقی ملا پخش می‌شود.

جعفری‌نیا افزود: «بر بوی زلف یار» عنوان ویژه برنامه دیگر است که به خوانش داستان‌های کوتاه و شعرهایی با محوریت محرم و عاشورا می‌پردازد که در این برنامه منصور ضابطیان به عنوان کارشناس مجری حضور دارد و تهیه کنندگی این برنامه برعهده زهرا قاعدی است. این برنامه در ۱۷ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای از روز ۲۳ مرداد پخش می‌شود. بخش‌های تصویری یک دقیقه‌ای که در سایت شبکه و فضای مجازی از برنامه بارگزاری می‌شود را می‌توان از ویژگی‌های این برنامه برشمرد.

این مدیر گروه رادیویی تصریح کرد: «نواهنگ» ویژه برنامه دیگر موسیقی محور گروه است که با پخش ترانه‌های درخواستی مناسب این روزها با پرداختن به موسیقی، فضایی آرای را برای مخاطب فراهم می‌کند. این برنامه از ۲۳ مرداد هر روز از ساعت ۱۸:۳۰ به تهیه کنندگی سجاد کلبادی نژاد، رضا عزتی و گویندگی فریبا باقری و مهبد قناعت پیشه پخش می‌شود.

جعفری نیا تصریح کرد: «مجلس شبیه» از دیگر برنامه‌های مستند گروه کاری از ساجد قدوسیان است که به روایت داستان‌های تعزیه که یک هنرنمایشی ایرانی است در هر برنامه می‌پردازد، پخش تعزیه و گزارش برگزاری تعزیه در اماکن قدیمی شهرستان‌ها و گفتگو با تعزیه‌خوان و کارشناسی از بخش‌های این برنامه است. «مجلس شبیه» با اجرای الهام حاجی نژاد از ۱۹ مرداد هر شب ساعت ۲۱ از رادیو صبا پخش می‌شود.

برنامه‌های گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا

مهدی ساعی مدیر گروه مسابقات و تفریحات رادیو صبا نیز در بخش دیگری از صحبت‌ها درباره برنامه این گروه بیان کرد: به مناسبت فرارسیدن ماه محرم پنج ویژه برنامه در گروه برای این ایام تهیه و تدارک دیده شده است به نام های «یک ماه و چهل روز»، «چهل چراغ» و «دل و دلدار» سه برنامه‌ای هستند که به زودی راهی آنتن می‌شوند و درباره سایر برنامه‌ها نیز متعاقبا اطلاع رسانی می‌شود.

او ادامه داد: «یک ماه و چهل روز» در قالب مشاعره بین کسانی است که به حفظ اشعار آیینی و عاشورایی می‌پردازند. این برنامه به تهیه کنندگی زینب برومند مجد و اجرای فوژان احمدی و کارشناسی و داوری داوود حیدری راهی آنتن می‌شود. این مسابقه مشاعره در سه بخش مشاعره سنتی با اشعار آیینی، مشاعره مشروط با واژه عاشورایی و مشاعره توصیفی در وصف ائمه (ع) طراحی شده است. نکته جالب درباره «یک ماه و چهل روز» این است که در این برنامه، مشاعره کنندگانی شرکت کرده‌اند با رده سنی از هفت تا ۴۵ سال که بر اساس سن گروه بندی شده‌اند. تاکنون بخش اول و دوم این برنامه ضبط شده است و بخش فینال این مشاعره در پایان ماه صفر با موضوع مشاعره رضوی و نبوی تقدیم مخاطبان می‌شود. مخاطبان می توانند این برنامه را هرروز ساعت ۱۴:۳۰ بشنوند.

این مدیر رادیویی درباره برنامه «چهل چراغ» خاطرنشان کرد: «چهل چراغ» عنوان ویژه برنامه دیگر گروه است که در قالب مسابقه با تهیه کنندگی الهه بیات و کارشناسی ناصر ترکیان در حوزه اجرا، روایتگری و اجرای نمایش طراحی شده است. شرکت کنندگان این مسابقه به صورت حضوری در برنامه حاضر می‌شوند و در بخش‌های اطلاعات عمومی، اجرای شعرخوانی و اجرای نمایش با یکدیگر به رقابت می‌پردازند. به مناسبت ایام شهادت امام حسین (ع) این برنامه کاملا به خوانش اشعار عاشورایی و نمایش‌های ویژه این ایام منعطف می‌شود. از آنجا که قرار است پخش این برنامه تا پایان ماه صفر ادامه داشته باشد در ادامه در بخش‌هایی از برنامه به موضوعات تاریخی و ادبی پرداخته می‌شود و شرکت کنندگان باید در این زمینه اطلاعات کافی داشته باشند.

مهدی ساعی در ادامه مطرح کرد: برنامه سوم این گروه «دل و دلدار» است که به جای برنامه زنده «عصر صبا» از روز ۲۳ تا ۲۹ مرداد به صورت زنده با اجرای مهدی پر و تهیه کنندگی آزاده شاهرخ مهر راهی آنتن می‌شود. «دل و دلدار» به گونه‌ای طراحی شده است که در آن هفت سوژه‌ به عنوان مهمان حاضر می‌شود که امام حسین (ع)، یاد ایشان یا اسم ایشان تاثیر ویژه‌ای در زندگی آن‌ها داشته است. در سناریویی که برای برنامه طراحی شده است داستان زندگی آن‌ها در قالب گفتگو روایت می‌شود که در کنار آن آیتم‌های مکملی نیز پخش می‌شود. امیدواریم که شنیدن این برنامه تلنگری بر دل‌های همه ما باشد.

رادیو صبا علاوه بر برنامه‌های تولیدی و زنده در بخش تامین نیز ویژه برنامه‌هایی برای محرم و صفر آماده پخش کرده است که از اول محرم راهی آنتن صبا می‌شوند.

رادیو صبا را روی موج اف ام ردیف ۱۰۵٫۵ می‌توان شنید.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است