«آینه خیس» اقتباسی آزاد از شعر شیخ صنعان عطار است/ مشغول کار روی پروژه تدتاک | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۶
امیرهوشنگ معین در گفتگو با صبا:

«آینه خیس» اقتباسی آزاد از شعر شیخ صنعان عطار است/ مشغول کار روی پروژه تدتاک

امیرهوشنگ معین کارگردان انیمیشن کوتاه «آینه خیس» که اقتباسی آزاد از شعر شیخ صنعان عطار است از ساخت این اثر و مزایای تولید مشترک با خارج از کشور گفت.

امیرهوشنگ معین نویسنده و کارگردان انیمیشن کوتاه «آینه خیس»، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره ایده اولیه انیمیشن «آینه خیس» که به تازگی مرحله تولید آن تمام شده و برای رفتن به جشنواره‌ها آماده می‌شود، گفت: شعر شیخ صنعان عطار را از دوران راهنمایی یا دبیرستان در کتاب ادبیات خوانده بودم و در ذهنم مانده بود.  این نکته برایم جالب بود که شیخ صنعان با وجود همه کارهایی که می‌کند به عشقش نمی‌رسد و یک طنز و تلخی توامان در آن وجود داشت. این از همان زمان در ذهنم مانده بود تا زمانی که کار انیمیشن «یک درخت پرتقالی» تمام شد و این طرح را به مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی ارائه کردم و در آنجا به تصویب رسید.

او درباره داستان انیمیشن «آینه خیس» بیان کرد: این انیمیشن یک اقتباس آزاد از شعر شیخ صنعان عطار است که جنبه‌های مذهبی موجود در شعر عطار را در خود ندارد و داستان آن درباره نگارگر پیری است که عاشق دختر جوانی می‌شود. نگارگر سال‌هاست که قصه عشق را تصویر کرده ولی امروز خود در دام آن افتاده است.
به گفته وی، انیمیشن هفت دقیقه‌ای «آینه خیس» با تکنیک کات اوت استاپ موشن کار شده است.

کارگردان انیمیشن «گرگم و گله می‌برم» در بخش دیگری از صحبت هایش با بیان اینکه تاکنون دو پروژه برای تدانیمیشن یا تدتاک که مجموعه درس‌های انیمیشن سه تا پنج دقیقه‌ای هستند کار کرده‌ است و در حال حاضر مشغول کار بر روی سومین پروژه این مجموعه است، درباره داستان‎‌های این پروژه‌ها توضیح داد: اولین پروژه‌ای که با تد کار کردم درباره یک افسانه ژاپنی و راهبی است که در آن مسلکی که داشته است دچار یک سری اشتباهات و خودخواهی‌ها می‌شود، ولی در نهایت می‌تواند راه خودش را پیدا کند. دومین پروژه‌ای که برای این مجموعه کار کرده‌ام درباره شخصیت گیلگمش و انکیدو و اتفاقاتی است که برایشان رخ می‌‎دهد که البته بیشتر به گیلگمش می‎‌پردازد که می‌خواهد نامیرا باشد و زندگی ابدی داشته باشد و در نهایت کار سوم درباره یک شاعر یونانی است که زندگی و شعر‌هایش در این انیمیشن بررسی می‌شود.

معین درباره فعالیت‌‌های دیگر خود عنوان کرد: هم‌اکنون مشغول نگارش یک انیمیشن کوتاه دیگر هستم که در مراحل اولیه و کانسپت است و به احتمال زیاد تولید آن در فرانسه و مانند «آینه خیس» برای مخاطب بزرگسال خواهد بود.

کارگردان انیمیشن «یک درخت پرتقالی» در پاسخ به این پرسش که تولید انیمیشن در خارج از ایران چه مزایا و معایبی به همراه دارد، تصریح کرد: با وجود اینکه شرایط تولید انیمیشن کوتاه در ایران به واسطه حمایت‌های «مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی» و ارگان‌های دیگر فراهم است اما امیدوارم که بتوانیم با کشور‌های دیگر نیز تولید مشترک داشته باشیم زیرا بعضی اوقات محدودیت‌هایی برای تهیه بودجه فیلم در ایران وجود دارد، ولی با تولید مشترک این مشکل تا حدودی برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: همینطور به تفاوت دیگری که می‌توان اشاره کرد درباره اختصاص دادن بودجه جداگانه به بخش‌های مختلف تولید انیمیشن است، به عنوان مثال در فرانسه ارگان‌هایی وجود دارند که در بخش‌های مختلف تولید انیمیشن اعم از نوشتن، توسعه دادن، کارهای گرافیکی و… به شکل مرحله به مرحله از انیمیشن‌ها حمایت مالی می‌کنند ولی در ایران اینگونه است که باید صفر تا صد یک پروژه را با بودجه محدود پیش برد. همچنین اگر شرایطی فراهم می‌‎شد که می‌توانستیم تولید سریال انیمیشنی داشته باشیم و آن‌ را به کشورهای دیگر عرضه کنیم و از این طریق با آنها در ارتباط باشیم، بازار انیمیشن ایران می‌‎توانست بسیار توسعه یابد.

این انیماتور در پایان بیان کرد: نکته دیگری که درباره کار کردن در خارج از ایران باید به آن اشاره کنم این است که در کشور‌های دیگر با وجود اینکه تعامل و روابط وسیعی با دیگران وجود دارد، ولی از طرفی کارگردان با فضای بسیار گسترده‌تری در این عرصه نسبت به ایران مواجه می‌‎شود و باید با بهترین‌های هر کشور به رقابت بپردازد و اگر قرار باشد پروژه‌ای برای پیدا کردن تهیه کننده و فاند ارائه کند، به دلیل فضای رقابتی زیاد این کار مشکل‌تر می‌شود.

عوامل تولید این انیمیشن عبارت است از: تهیه‌کننده، کارگردان و انیماتور: امیرهوشنگ معین، فیلمنامه: هاجر مرادی و امیرهوشنگ معین، موسیقی: مهدی نادری، صدا: رنو دنی.

«آینه خیس»

 «آینه خیس»

«آینه خیس»

«گرگم و گله می‌برم»

«گرگم و گله می‌برم»

«گرگم و گله می‌برم»

دنا خواج‌زاده

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است