انگ‌زدن‌ها مانع ساخت فیلم‌های عاشورایی شده است/ چند دهه کم‌کاری | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۳۹
حمید بهمنی در گفتگو با صبا:

انگ‌زدن‌ها مانع ساخت فیلم‌های عاشورایی شده است/ چند دهه کم‌کاری

حمید بهمنی با انتقاد از موانع تولید فیلم هایی با محور عاشورا، راهکارهای رفع این نقص را بیان کرد.

حمید بهمنی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره غفلت چندین ساله سینمای ایران نسبت به سوژه عاشورا اظهار کرد: عاشورا بزرگترین معنا و مفهومی است که در جهان تشیع وجود دارد، اما متاسفانه در کشور ما تولیدات سینمایی به اندازه‌ای نبوده که شایسته این معنا باشد. نکته جالب‌تر این‌که تنها فیلمی هم که در سینما به صورت مستقیم به عاشورا پرداخته است سال هاست که اجازه اکران ندارد!

وی افزود: البته فیلم‌هایی نظیر «سفیر» یا «روز واقعه» هم در سینمای ما ساخته شده است، اما آنها به حواشی عاشورا پرداخته‌اند و نگاهی مستقیم به این رویداد نداشته‌اند. این کم کاری را مقایسه کنید با برخی اتفاقاتی که در تاریخ غرب رخ داده و درباره آن فیلم‌های متعددی ساخته شده است.

این فیلمساز در پاسخ به اینکه دلیل این کم کاری چیست چنین گفت: به باور من مهمترین دلیل برای کم کاری در حوزه عاشورا به حساسیت‌هایی برمی‌گردد که درباره این حوزه وجود دارد برای همین هم «رستاخیز» سال هاست که توقیف است و فیلم شهریار بحرانی که قرار بود عاشورا را مدنظر قرار دهد در اواسط فیلمبرداری متوقف شد. برای حل این مشکل بهترین مسیر ورود مراکز مذهبی است، چون وقتی کاری که درباره عاشورا ساخته می‌شود با نظارت نهادی دینی باشد دیگر هیچ فرد یا گروهی قادر نیست به آن کار انگ یا برچسبی زند.

بهمنی با بیان این‌که نبود امکانات سخت‌افزاری دلیلی دیگر برای این کم‌کاری است، بیان کرد: موضوعی دیگری که باعث می‌شود به فیلم‌های عاشورایی به صورت مستقیم پرداخته نشود هزینه‌های بالای تولید این دست فیلم‌هاست برای همین هم تنها دولت است که می‌تواند از عهده مخارج این آثار برآید، اما فعلاً سیاست‌های دولت انگار در راستای تولید این قبیل کارها نیست وگرنه حداقل باید یک فیلم با محوریت تاریخ صدر اسلام تولید می‌شد.

وی در پایان این گفتگو تاکید کرد: نکته‌ای که در این بحث نباید فراموش کرد اینکه بالا بودن هزینه نباید بهانه‌ای برای کم کاری در این زمینه باشد، چون می‌توان با نگاه غیرمستقیم به این حوزه هم اثر تولید کرد برای مثال به سینمای دفاع مقدس اشاره می‌کنم که محلی مناسب برای مضامین عاشورایی است. در فیلم «پرواز در شب» یا «افق» گرایشات عاشورایی را به خوبی می‌بینیم، اما متاسفانه این شکل کارها نیز سال هاست در سینمای ایران به فراموشی سپرده شده و فیلم‌های سطحی و طنز سالن‌های نمایش را در اختیار خود گرفته‌اند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000