پیکر استاد جلال ستاری در خانه ابدی آرام گرفت/ همسایه شدن با محمدعلی کشاورز | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۵۰

پیکر استاد جلال ستاری در خانه ابدی آرام گرفت/ همسایه شدن با محمدعلی کشاورز

پیکر استاد جلال ستاری ظهر امروز 12 مرداد در قطعه هنرمندان آرام گرفت.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی موسسه هنرمندان پیشکسوت، پیکر استاد جلال ستاری با حضور لاله تقیان همسر آن زنده یاد و اهالی فرهنگ و هنر در قطعه هنرمندان بهشت زهرا (س) تشییع و به خاک سپرده شد.

در این مراسم نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت با خواندن متن تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از استاد ستاری به عنوان چهره ای مانا در فرهنگ و هنر ایران یاد کرد که به فرهنگ وفادار ماند ودر همه عمر هم ذهن و فکرش فرهنگ بود.

متن پیام سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدی شرح است: «خبر درگذشت پژوهشگر فرهیخته و اسطوره شناس نام‌آشنا، مرحوم جلال ستاری موجب تاثر و تاسف عمیق گردید.

ایشان در دوران حیات فرهنگی خود، آثار ارزشمندی در حوزه‌های متنوع فرهنگی از جمله نقد و ترجمه، افسانه شناسی و ادبیات نمایشی خلق کرد و نامی جاودان از خود به یادگار گذاشت.

اینجانب فقدان این چهره سرشناس فرهنگی را به اصحاب فرهنگ و خرد، علاقه مندان و دوستداران وی و خانواده آن مرحوم به‌ویژه همسر داغدارشان تسلیت می گویم.
از خداوند متعال برای آن عزیز سفر کرده آمرزش و آرامش ابدی و برای بازماندگان محترم صبر و شکیبایی خواستارم.»

تواضع، بارز ترین ویژگی استاد ستاری

سپس داوود فتحعلی بیگی نویسنده و کارگردان تئاتر، این مصیبت بزرگ را به خانواده و دوستداران ستاری تسلیت گفت و افزود: ستاری خصلت های انسانی متعددی داشت. آشنایی من و او به آواخر دهه ۶۰ بازمی‌گردد که نوشته های ما را متواضعانه می خواند و اصلاح می کرد.
وی با برشمردن ویژگی های ستاری، صداقت و صراحت را ویژگی او دانست و تواضع را مهم ترین یادگار او خواند و گفت: ستاری نمی خواست چیزی که باور نداشت را به گونه دیگری بازگو کند.

او افزود: استاد ستاری مردی بود که می توانست به خاطر بی مهری ها این سرزمین را ترک کند و در بهترین دانشگاه ها تدریس کند، اما به دلیل علاقه به این آب و خاک در ایران ماند و آثار ماندگاری از خود به جای گذاشت.

مردی سرشار از شور زندگی

در ادامه مراسم ابراهیم گله دار زاده مدیر تئاتر شهر در مراسم تدفین پیکر جلال ستاری گفت: او مردی سرشار از شور زندگی بود؛ مردی که وقتش را برای هیچ چیز جز کار علمی صرف نکرد و خود را به صندلی دوخت تا به قول خودش کارهایی را منتشر کند که جاودانه شوند.
وی افزود: ستاری دلگرمی ما در دنیای معاصر بود؛ دنیایی که در آن سایه او بالای سر ما بود و در هوای او نفس می کشیدیم. استاد ستاری در هیچ جمعی که برای بزرگداشت او برگزار شد، حاضر نشد و حتی در جایزه ای که به نام او اعطا می‌شد، حضور نمی‌یافت.

وی در پایان صحبت هایش به تلاش های استاد ستاری برای فرهنگ و هنر اشاره کرد و گفت: در این سرزمین افسانه و قصه، چیزی جز ادب فارسی برای ما باقی نمانده است، او برای این میراث تلاش کرد، ستاری از ما نمی پرسید چطوری؟ می گفت: چه کتابی می خوانی؟

مدیر تئاتر شهر همچنین پیشنهاد تاسیس بنیادی برای حفظ آثار و میراث جلال ستاری را مطرح کرد و از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی خواست که برای این منظور تلاش کند.

پیکر استاد سید میرجلال‌الدین ستاری، در همسایگی محمدعلی کشاورز بازیگر فقید سینما که با وی نسبت خانوادگی داشت، به خاک سپرده شد.

جلال ستاری سال ۱۳۱۰ در رشت متولد شد. او نویسنده، پژوهشگر، مترجم و اسطوره‌شناس بود که در سوئیس تحصیل کرد و دکترا گرفت. ستاری بیش از ۱۰۰ کتاب در زمینه‌های اسطوره و افسانه‌شناسی، ادبیات نمایشی و نقد فرهنگی در طی بیش از ۶۰ سال تالیف و ترجمه کرد. او همچنین نشان شوالیه هنر و ادب را از دولت فرانسه دریافت کرده بود.

از آثار جلال ستاری می‌توان به «جان‌های آشنا»، «افسون شهرزاد»، «پژوهشی در اسطوره گیلگمش و افسانه اسکندر»، «آیین و اسطوره در تئاتر»، «نمایش در شرق» و ترجمه‌هایی مثل «اسطوره‌های عشق»، «دانش اساطیر»، «تأثیر سینما در کودک و نوجوان» و … اشاره کرد.

مراسم تشییع پیکر استاد جلال ستاری، صبح روز سه‌شنبه، دوازدهم مردادماه ۱۴۰۰ در قطعه هنرمندان بهشت زهرا برگزارشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است