«چمران افغانستان» روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود/ یادواره‌ای از محمدعلی‌شاه موسوی | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۵۲

«چمران افغانستان» روی آنتن رادیو فرهنگ می‌رود/ یادواره‌ای از محمدعلی‌شاه موسوی

مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ از پخش ویژه برنامه‌ای به یاد شهید سید محمدعلی شاه موسوی گردیزی با نام «چمران افغانستان» خبر داد.

مهدی دادجو مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا از پخش ویژه برنامه‌ای به یاد شهید سید محمدعلی شاه موسوی گردیزی در شبکه رادیویی فرهنگ با عنوان «چمران افغانستان» خبر داد و گفت: ویژه برنامه سومین سالگرد شهید سید محمدعلی شاه موسوی گردیزی زندانی بی‌گناه شماره ۱۱۵۴ گوانتانامو با عنوان «چمران افغانستان» سه‌شنبه ۱۲ مردادماه به‌طور زنده، ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ از رادیو فرهنگ پخش می‌شود. این برنامه یادواره‌ای برای گرامی‌داشت سید محمدعلی‌شاه موسوی است که باحضور یکی از فرزندان این شهید بزرگوار به معرفی، شرح فعالیت‌ها و نقش اثرگذار او در ایران و افغانستان می‌پردازد.

دادجو درباره این برنامه عنوان کرد: چگونگی ورود سید محمدعلی‌شاه موسوی گردیزی ملقب به «چمران افغانستان» به عرصه سیاسی و تاثیرپذیری‌اش از انقلاب ایران به روایت خودش از بخش‌هایی از این برنامه است.

او افزود: موضوع این برنامه به دلیل مقارن شدن با سومین سالروز شهادت شهید موسوی به زندگی و فعالیت‌های او اختصاص یافته است و باتوجه به اینکه روز گذشته یازدهم مردادماه در دفتر تهرانِ خبرگزاری آوای افغانستان، وبینار «بررسی ۲۰ سال حقوق بشر و دموکراسی آمریکایی در افغانستان» برگزار شد، قرار است بخش‌هایی از سخنان هم‌رزمان، خانواده، کارشناسان، رهبران سیاسی، نمایندگان مجلس و استادان دانشگاه که در این وبینار درباره موسوی گردیزی، صحبت کرده‌اند نیز در این برنامه پخش شود.

مدیر گروه کتاب رادیو فرهنگ همچنین به رونمایی از کتاب خاطرات شهید موسوی در زندان گوانتانامو اشاره و بیان کرد: در این برنامه از کتاب «حقایق ناگفته از گوانتانامو» که سرگذشت یک پزشک زندانی است و شهید موسوی گردیزی آن را به نگارش درآورده است، رونمایی می‌شود. این کتاب از سوی موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران منتشر شده است که با حضور مدیر موسسه ابرار معاصر تهران و فرزند شهید موسوی رونمایی می‌شود.

او در پایان درباره «حقایق ناگفته از گوانتانامو» توضیح داد: این کتاب گزارشی از شکنجه‏‌ها و آزار زندانیانِ در بند در زندان گوانتانامو است که شهید موسوی نیز حدود چهل ماه در آن مکان، زندانی بوده است. او در این ۴۰ ماه شاهد اعمال غیرانسانی و غیراخلاقی و انواع شکنجه‏‌های جسمی و روحی توسط نیروهای آمریکایی نسبت به زندانیان افغانستانی و عراقی محبوس در این زندان بوده است.

بخش اصلی این برنامه روایت زندگی شهید و نقش او در راوبط ایران و افغانستان است

یلدا احتشامی تهیه‌کننده برنامه که در بخش دیگری از این گفتگو حاضر بود درباره بخش‌های مختلف برنامه «چمران افغانستان» خاطرنشان کرد: بخش اصلی این برنامه روایت زندگی شهید و نقش او در راوبط ایران و افغانستان است. در بخش «کارشناسی» میزبان عابد اکبری مدیر عامل موسسه تحقیقاتی ابرار معاصر تهران، محمدرضا پاکروان مشاور امور بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، سید محمدمرتضی موسوی فرزند شهید هستیم و در تماس تلفنی با فاطمه نکولعل آزاد مدرس دانشگاه و معاون اجرایی موسسه مطالعات و تحقیقات بین‌المللی ابرار معاصر تهران همراه می‌شویم.

احتشامی در پایان بیان کرد: در ادامه برنامه نیز ناصر جهانشاهی رایزن فرهنگی سابق جمهوری اسلامی ایران در افغانستان، حجت الاسلام سید صالح صدر از علمای کابل و جاوید نوروززاده از هم‌رزمان و هم‌سنگران شهید گردیزی درباره چمران افغانستان صحبت می‌کنند.

سید محمدعلیشاه موسوی متولد سال ۱۳۳۸ در شهر گردیز، مرکز ولایت پکتیای افغانستان بود. دوران تحصیل ابتدایی و متوسطه را تا دیپلم در زادگاهش گذراند و چون نمراتش همه عالی بودند به‌عنوان نماینده استان و شهرش و یک شاگرد ممتاز به دانشگاه کابل راه یافت. سال دوم دانشجوی رشته پزشکی بود که کودتای کمونیستی شکل گرفت.

با به هم خوردن امنیت دانشگاه توسط عوامل کمونیست‏ با جمعی از دانشجویان شیعه و سنی در دانشگاه یک انجمن دانشجویی اسلامی را در مقابل ‌انگیزه‏‌ها و تفکر کمونیستی دولت وقت راه انداختند اما متاسفانه فضای امنیتی در افغانستان روزبه‌روز بیشتر می‏‌شد درنهایت او در سال ۱۳۵۸ مجبور شد دانشگاه را ترک کند و به زادگاهش برود.

موسوی برای فرار از دست نیروهای امنیتی، مدتی را مخفیانه زندگی کرد، با کارهای زراعتی، روزها را می‌گذراند، اواخر سال ۵۸ با سخت شدن وضعیت امنیتی و علاقه‌ای که به آموزش داشت به ایران مهاجرت کرد و مبارزه را از ایران شروع کرد، تا گوانتانامو رفت و سرانجام جمعه ۱۲ مردادماه ۹۷ در پی حمله انتحاری به نمازگزاران در گردیز مرکز ولایت پکتیا به شهادت رسید.

«چمران افغانستان» امروز سه‌شنبه ۱۲ مردادماه ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۱ به تهیه کنندگی یلدا احتشامی، سردبیری مریم قاسمی به طور زنده از گروه کتاب رادیو فرهنگ روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز پخش می‌شود و تصویر این برنامه هم‌زمان به صورت زنده از درگاه پایگاه ایران‌صدا و به همت گروه فضای مجازی سایت رادیو فرهنگ قابل دریافت است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است