«حکایت‌های کمال» از شعار دور است/ هزینه سنگین ساخت دکور | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۲۲
محسن شایان فر در گفتگو با صبا:

«حکایت‌های کمال» از شعار دور است/ هزینه سنگین ساخت دکور

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی «حکایت های کمال» می گوید این سریال از شعار دادن و بزرگنمایی کم و کاستی‌های دهه 40 پرهیز کرده است.

محسن شایان فر تهیه کننده در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا درباره سریال «حکایت های کمال» به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی که تهیه کنندگی آن را برعهده دارد، توضیح داد: زمستان سال ۹۶ بود که برای تهیه مجموعه تلویزیونی «حکایت های کمال» به سیمافیلم دعوت شدم البته قبل از من گروه سازنده پیش تولید این مجموعه را آغاز کرده بودند و مدت ۶ ماه نیز طول کشیده و سپس به دلایلی این کار متوقف شده بود.

وی ادامه داد: با وجود تمام هزینه هایی که پیش از این صورت گرفته بود به دلیل آماده سازی دکور و طولانی شدن پیش تولید از هیچ یک از عوامل قبلی به جز کارگردان که آغازگر این سریال بودند، نتوانستیم بهره ای ببریم. لاجرم تمام هزینه ها و پیش تولیدها کسری اولیه ما برای شروع دوباره پروژه بود اما مسعود صبا مدیر گروه نوجوان سیمافیلم برای بهبود و بهینه شدن کار اعلام کرد به سبب کسری بودجه کاری را ادامه ندهیم که مورد نظر الان ما نیست و اگر کیفیت کار بالا برود، سرمایه به پروژه بازگردانده می شود. از این نظر تمام هزینه ها نادیده گرفته شد و اسفند ۹۶ سریال با جدیت بیشتری آغاز به کار کرد.

تهیه کننده سریال «حکایت های کمال» با اشاره به اینکه تولید یک سریال ۱۵۰ قسمتی نیازمند ساخت دکورهایی با استقامت بالا است، بیان کرد: از آنجا که ساخت دکوری با مقاوت بالا ۶ ماه تصویربرداری را به تعویق انداخت اما با توجه به قصه این سریال که حول محور محله «کمال» قهرمان قصه است باید دکورهای مربوط به آن محل که شامل خانه، مدرسه، خیابان و کوچه و….می شود با مقاوت بالا در شهرک ساخته می شد.

وی افزود: فقط لوکیشن مدرسه در شهرک ساخته نشده است که بنا داریم برای فاز دوم این سریال مدرسه را نیز در شهرک بسازیم به ویژه آنکه که مسئولان شهرک نیز از ساخت دکور ها استقبال کرده اند.

به گفته شایان فر، ساخت دکور ها از فروردین ۹۷ آغاز و چنان وقت گیر بود که تا دی ماه ادامه داشت و گروه برای آنکه فصل تابستان قصه را از دست ندهد، ناگزیر شد سریال را کلید بزند. همچنین ۶۰ درصد اضافه بر سازمان کل بودجه ای که برای خود کار در نظر گرفته شده بود، برای ساخت دکورها هزینه شد.

وی با بیان اینکه از مرداد ماه ۹۷ همزمان با ساخت دکور تصویربرداری این سریال نیز آغاز شده است، اظهار کرد: همزمانی ساخت دکور و تصویربرداری کاری طاقت فرسا از نظر مالی بود که توانستیم با همراهی گروه خوبم این کار را به سرانجام برسانیم. حدود ۸ ماه تصویربرداری «حکایت های کمال» طول کشید و تقریبا در ۲۷  اسفند ماه تصویربرداری آن به پایان رسید و فقط بخش هایی از سریال که باید در مدرسه گرفته می شد، به دلیل تعطیلات نوروز باقی ماند و به سال ۹۸ موکول شد.

دردسرهای دکور و هزینه هایش

تهیه کننده «حکایت های کمال» تاکید کرد: فروردین ۹۸ با پایان تصویربرداری انجام مراحل فنی آغاز شد. از آنجا که ساخت دکور در برآورد مالی سریال محاسبه نشده بود در تسویه حساب با عوامل به مشکل برخوردیم که دوستان قول داده اند ارزیابی مجدد داشته باشند که بتوانیم مراحل فنی را نیز به پایان برسانیم.

شایان فر درباره زمان پخش سریال «حکایت های کمال» مطرح کرد: پیش بینی می کنم بعد از ماه محرم و صفر این سریال روی آنتن برود چراکه حال و هوای طنز دارد.

قصه فاز اول

وی درباره قصه فصل اول این سریال که ۳۱ قسمت دارد، عنوان کرد: فاز اول «حکایت های کمال» مهاجرت کمال و خانواده اش به تهران و زندگی در پایین شهر تهران را روایت می کند که علاوه بر نمایش رفاقت کمال با دوستان و هم محله ای هایش و اتفاقاتی که بین آنها رخ می دهد، سعی کرده ایم به موازات آن مشکلات دهه ۴۰ را که یک دهه پر رمز و راز است، به تصویر بکشیم.

تهیه کننده «حکایت های کمال» با اشاره به اینکه اتفاقاتی که برای کمال و هم محله ای هایش رخ می دهد به نوعی برشی از تاریخ به حساب می آید، مطرح کرد: اساسا در این مجموعه که طنز موقعیت است، تلاش کرده ایم به دلیل نوستالژی بودن فضای قصه به شدت از شعار و بزرگنمایی کم و کاستی های آن زمان پرهیز کنیم، با بیننده صادق باشیم و قصه را مستندگونه برای بیننده روایت کنیم تا به ما اعتماد کند و از آن لذت ببرد چراکه با توجه به شرایط امروز اگر شعاری عمل کنیم بازخورد خوبی نمی گیریم.

شایان فر در پاسخ به این پرسش که ساخت فصل دوم این سریال در دستور کار قرار دارد یا نه، عنوان کرد: سیناپس فصل دوم آماده است و باید دیالوگ نویسی شود اما برای فاز دوم این سریال متکی به بازخورد بینندگان از فاز اول هستیم و زمانی که فاز اول این سریال روی آنتن بود، دو ماه بعد فصل جدید را کلید می زنیم.

به گفته وی، در فاز دوم این مجموعه تمام عوامل ثابت هستند و طراحی قصه ها را در قالب شخصیت ها اتفاق می افتد و فقط قصه ها در این فصل عوض می شوند.

شایان فر با بیان اینکه نوجوانانی که در این سریال ایفای نقش می کنند در سن رشد هستند، تصریح کرد: ما این دقت را به خرج داده ایم و خود را مقید کرده ایم که قصه بعد از یکسال از سری اول پخش شود. با توجه به آنکه به مرور زمان سن شخصیت ها بالا می رود، قصه بر اساس سن آنها نوشته می شود.

داستان به کودتای ۲۸ مرداد می رسد

تهیه کننده «حکایت های کمال» درباره قصه فصل دوم این سریال توضیح داد: فاز دوم سریال از سن ۱۶ سالگی بچه های محله آغاز می شود. کودتای ۲۸ مرداد نیز در این فاز و در دل قصه بچه های محله طراحی شده است و اتفاقات جالبی در این فصل رقم می خورد.

وی با اشاره به اینکه اگر هزینه بیشتر از برآورد باعث با کیفیت تر شدن پروژه می شود باید هزینه شود، گفت: من تصور می کنم یک بودجه ای در میان اتاق دربسته با یک فرمولی پیش بینی می شود اما زمانی که کار شروع می شود و پروژه با هزینه های بیشتر از پیش بینی مواجه می شود کم لطفی تهیه کننده است که در هزینه ها کوتاهی کند. من ایمان دارم مدیران سازمان زمان ارزیابی که می رسد، هنگامی که اثرات اضافه شدن هزینه را بر کیفیت کار ملاحضه می کنند، پشتیبانی و حمایتی از سمت آنها صورت می گیرد. البته این کار ریسک بزرگی است که هرکسی آن را نمی پذیرد.

شایان فر در پایان با بیان اینکه مدیران نباید با کم و کسر گذاشتن بودجه برنامه سازان ما را به سمت رادیویی کار کردن سوق بدهند، اظهار کرد: من تا به حال تسلیم برآورد خشک و بی روح سازمان نشده ام و همیشه با افزودن بیشتر متن به صحنه از اینکه کار به نمایش رادیویی تبدیل شود، پرهیز کرده ام.

«حکایت‌ کمال» اقتباسی از رمانی به همین نام نوشته محمد میرکیانی محسوب می‌شود که قهرمان داستان یک نوجوان به نام کمال است. این سریال به کارگردانی قدرت الله صلح میرزایی در مرکز سیما فیلم برای شبکه دو سیما تولید می‌شود و ۱۵۰ قسمت دارد و در دهه ۴۰ می‌گذرد.

محمود پاک نیت، شهره لرستانی، میرطاهر مظلومی، نگارعابدی، فلورنظری، علی مسلمی، محمدرضاشیرخانلو،کاظم هژیرآزاد، شهرام عبدلی، سیروس میمنت، شهین تسلیمی و جمعی از بازیگران سینما و تئاتر جلوی دوربین این سریال اپیزودیک رفته‌اند.

سپیده شریعت رضوی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000