ساخت «کوروش زنده است» را آغاز کرده‌ایم/ پروانه ساخت «سودا» ابتدا سینمایی بود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۴۰
مهرداد فرید در گفتگو با صبا:

ساخت «کوروش زنده است» را آغاز کرده‌ایم/ پروانه ساخت «سودا» ابتدا سینمایی بود

مهرداد فرید از آغاز مقدمات ساخت فیلم «کوروش زنده است» خبر داد و عنوان کرد که سرعت پیشبرد کار را به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش داده‌ایم.

مهرداد فرید کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده فیلم سینمایی «کوروش زنده است» که به تازگی پروانه ساخت آن صادر شده در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره وضعیت این فیلم گفت: پروانه ساخت این پروژه را دریافت و مقدمات تولید را آغاز کرده‌‌ایم اما به دلیل مسایل کرونایی سرعت پیشبرد کار را کاهش داده‌ایم و منتظریم که ببینیم سرعت واکسیناسیون به چه صورتی پیش خواهد رفت. اگر ستاد ملی مقابله با کرونا، وزارت ارشاد و خانه سینما وضعیت تولید فیلم را ایمن اعلام کنند و مطمئن باشیم که جان عوامل تولید از این ویروس در امان خواهد بود، به سرعت به سمت تولید خواهیم رفت.

او درباره داستان این فیلم بیان کرد: برای اولین بار ایده داستان بدین شکل به ذهن من آمد که با خود فکر می کردم اگر کوروش کبیر در دوران معاصر و هم‌زمان با ما به دنیا می‌آمد، باز هم می‌توانست به همان موفقیت‌های دوره خودش برسد، همان شکوه و جلال را به سرزمین ایران برگرداند، به همان کیفیت تمدن‌ساز باشد و به اسطوره تبدیل شود؟ با همین تصور مقدمات داستان در ذهن من شکل گرفت.

فرید ادامه داد: البته باید بگویم پیش از اینکه داستان را بنویسم به این نتیجه رسیده بودم که چنین امکانی در دنیای معاصر وجود ندارد؛ تمدنی در دنیای معاصر جاری است که امکان بروز و پیدا شدن اسطوره‌ها را تقریبا به صفر رسانده است، ما در دنیایی زندگی می‌کنیم که دنیای آدم‌های متوسط است و تفاوت آدم‌ها آنقدر اندک است که نمی‌تواند منجر به پیدایش ابرانسان‌ها شود.

کارگردان «دعوتنامه» درباره شخصیت و روایت داستان خاطرنشان کرد: نام شخصیت اصلی قصه من کوروش است؛ آدمی که تلاش می‌کند بر مشکلات چیره شود اما کم پیش می‌آید چنین امکانی برای او فراهم شود. مشکلات او از جنس مشکلات آدم‌های معاصر جامعه خودمان از جمله بحث فقر، اشتغال و مسائل اجتماعی است. اختلافات خانوادگی، تفاوت بین نسل‌ها و مقولاتی از این دست، سراسر قصه را فرا گرفته‌اند. کوروش قصه ما در چنین معضلاتی غرق شده است و جبر موقعیت به او اجازه نمی‌دهد که بتواند از این حالت بیرون بیاید و به انسانی تبدیل شود که در حد و اندازه خود موفق باشد.

او تاکید کرد: روایت قصه ما بیانی کاملا رئالیستی دارد از همان نوع سینمایی که مباحث اجتماعی در آن وجود دارد، سینمایی از جنس زندگی مردم به نحوی که امیدوارم مردم بعد از ساخته شدن فیلم، خودشان و مسائل‌شان را در داستان پیدا، با آن ارتباط برقرار و همذات‌پنداری کنند.

«سودا» ظرف ۲، سه ماه آینده در معرض دید مردم قرار می‌گیرد

این کارگردان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره سریال «سودا» که ابتدا پروانه ساخت سینمایی دریافت کرده بود و بعد به صورت سریال ساخته شد، تصریح کرد: سریال ۱۰ قسمتی «سودا» اگرچه در روز اول پروانه ساخت سینمایی دریافت کرد اما از همان آغاز با مسئولان سینمایی در میان گذاشته بودیم که اجازه دهند آن را به مینی‌سریالی تبدیل کنیم، خوشبختانه پذیرفتند و درنهایت «سودا» به شکل سریال ساخته شد که فکر می‌کنم ظرف ۲، سه ماه آینده در معرض دید مردم قرار می‌گیرد. این سریال در ژانر معمایی پلیسی ساخته شده است و امیدواریم مردم با تماشای آن لذت ببرند.

فرید درباره علت تغییر پروانه ساخت و نمایش «سودا» عنوان کرد: واقعیت این است که تغییری در تصمیم‌گیری ما برای ساخت «سودا» صورت نگرفت بلکه از همان ابتدا بنای‌مان بر این بود که سریال بسازیم اما زمانی درخواست پروانه ساخت دادیم که وزارت ارشاد اختلافاتی با سازمان ساترا درباره مجوز سریال داشت و مایل نبود تا حل این دعوا مجوز ساخت سریال دهد.

کارگردان «زن‌ها شگفت‌انگیزند» ادامه داد: در آن دوره نظر مسئولان سازمان سینمایی را جلب کردیم که ابتدا پروانه ساخت سینمایی دریافت کنیم و حین گرفتن پروانه نمایش، سریال تحویل دهیم، ‌آن‌ها هم پذیرفته بودند که مساعدت و همراهی کنند‌ و اجازه دهند ما به این نحو کارمان را جلو ببریم. خوشبختانه وقتی سریال ساخته شد و آن را برای دریافت پروانه نمایش به وزارت ارشاد ارایه دادیم، آن‌ها نتیجه کار را دیدند و پسندیدند و پروانه نمایش به صورت سریال به ما تحویل داده شد.

این نویسنده در پایان درباره احیای سینما در زمان حال مطرح کرد: گمان می‌کنم که احیای سینما بستگی کاملی به میزان پیشرفت واکسیناسیون دارد. مادامی‌که معضل بیماری کرونا در کشور حل نشده است و هم‌پا با کشورهای مجاور خودمان و کشورهای پیشرفته واکسیناسیون را انجام نداده باشیم، نمی‌توانیم توقع داشته باشیم تا مردم از سالن های سینما استقبال کنند. در حال حاضر همین میزان باز بودن سینماها بارقه امید را برای ما روشن نگه داشته‌است و ما خوشحالیم که چند فیلمی که داوطلب اکران شدند، توانستند چراغ سالن‌ها را روشن نگه‌دارند. امیدواریم که به زودی معضل کرونا حل شود تا مردم را با خیال راحت‌تری برای تماشای فیلم‌های سینمای ایران دعوت کنیم‌.

عکس از نشست خبری فیلم‌های «چراغ‌های ناتمام» و «دعوتنامه» در سی و پنجمین جشنواره ملی فیلم فجر است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است