بررسی تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۵

بررسی تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

افرادی که قصد ارتقا سیستم خود را دارند با خواندي این گزارش می توانند انتخاب راحتری داشته باشند.

به گزارش واحد بازرگانی صبا، تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال با توجه به افزایش قیمت روزافزون کامپیوتر و ورود آن به تمام جوانب زندگی بشری برای افرادی که قصد ارتقا سیستم خود را دارند و یا قصد دارند هارد را به مقاصد مختلف خریداری کنند، دارای اهمیت میباشد؛ زیرا ظرفیت حافظه بنابر استفاده ای که خواهد شد، باید مورد توجه قرار گیرد.

تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال از نظر ساختار فیزیکی

 *هارد اینترنال هاردی است که به عنوان یک دیسک ذخیره اطلاعات بوده و می‌تواند دیسک سخت یا  SSD باشد. در این هارد تقریبا همه داده‌ها از فایل ها تا برنامه ها و سیستم عامل می توانند ذخیره شوند. هارد اینترنال در درون کامپیوتر و یا لپ تاپ استوک قرار می گیرد.

در حالی که هارد اکسترنال هاردی است که خارج از دستگاه قرار می گیرد و توسط یک کابل به دستگاه ربط داده میشود. این هارد به پورتی مانند USB یا اترنت متصل می گردد تا کاربر بتواند از اطلاعاتی که دارای اهمیت می باشند و در حافظه کامپیوتر ذخیره شده اند، پشتیبان گیری نماید. سپس به راحتی به سیستم های دیگر وصل و مورد استفاده قرار گیرند. بدین ترتیب ابتدایی ترین تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال این دو نوع دستگاه، محل قرار گیری آنها می باشد.

مهمترین تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

*تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال از نظر ساختاری دومین گزینه ای است که مورد توجه افراد قرار میگیرد. در این هارد برای ذخیره ‌سازی اطلاعات یک دیسک داخلی وجود دارد. در حقیقت در دیسک سخت اطلاعات بر روی یک یا چند مینی دیسک مدور تخت به نام صفحه ذخیره می‌ گردد. در ساختار دیسک ها در میان صفحات، جداکننده یا اسپیسر وجود دارد؛ این صفحات بر روی یک محور استوار شده اند و محور موتوری در انتهای پایینی آن قرار گرفته است. برای ذخیره اطلاعات بر روی دیسک‌های دایره‌ای شکل از تکنولوژی مغناطیسی بهره برده میشود. در حقیقت درایو دیسک سخت (HDD) یک دیسک ثابت یا یک دستگاه ذخیره اطلاعات الکترو مکانیکی می باشد. همچنین این هارد دو کابل دارد که یکی از کابل ها برای انتقال داده و دیگری کابل برق می باشد.

داده ها که بر روی دیسک ها ذخیره شدند، یک قطعه کوچک الکترومغناطیسی برای خواندن و نوشتن داده ها بر روی سطح صفحات، استفاده می‌ شود؛ قابل ذکر است هر سر قطعه الکترومغناطیسی بر روی سطح صفحه می باشد و یک سر در انتهای بازوی محرک قرار گرفته است. درایوهای داخل هارد اینترنال در داخل جعفه محافظی به نام Enclosure قرار گرفته اند. در ادامه تشریح تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال از نظر ساختاری این نوع هارد باید ذکر کنیم این جعبه محافظ فیزیکی هارد است و دارای درگاه سخت افزاری مانند USB می باشد. به طور کلی این هارد دیسک‌ها معمولا به اندازه ۳.۵ تا ۶ اینچ میباشند. ذخیره مغناطیسی داده های دیجیتالی بر روی صفحات سفت و محکم با چرخیدن صفحات بازیابی و خوانده می شوند. بدین ترتیب که صفحات با هدهای مغناطیسی جفت می گردند. معمولا این صفحات ۳۶۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه می چرخند.

اما هارد اکسترنال یک HDD و یک مدار ساده مبدل SATA به USB دارد که در یک کیس قرار می گیرند. لازم به ذکر است خود درایو های سخت اکسترنال به دو دسته دیسک سخت های اکسترنال بدون آداپتور و با آداپتور تقسیم می شوند. دیسک سخت های اکسترنال بدون آداپتور که به نام هارد دیسک های اکسترنال پاسپورتی نیز معروف است نسبت به درایو های اکسترنال با آداپتور سبک تر، کوچک تر و کندتر است. این هارد توانایی اتصال به هرچیزی که دارای ورودی USB باشد را دارد.

اهمیت تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

 تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال از نظر عملکرد

*سومین تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال به کاربرد دو نوع هارد باز می گردد. همانطور که قبلا نیز اشاره شده هارد اینترنال به طور دائمی داده‌ها را ذخیره می کند به همین دلیل به آن حافظه دائمی کامپیوتر نیز گفته می‌شود. هر داده دیجیتالی و اطلاعاتی که در هارد دیسک ذخیره سازی می شود تا زمانی که حذف نگردد باقی می ماند. حافظه دیسک سخت تا GB 320 تا TB 10 است و میتوان آن را بزرگترین حافظه جانبی موجود در کامپیوتر نیز دانست.

البته در این میان نمی توان تاثیر عوامل محیطی را در از بین رفتن اطلاعات روی دیسک نادیده گرفت. این نوع هارد به دلیل اینکه در کیس استفاده می شوند هارد اینترنال نامیده میشوند و قابلیت اتصال به کامپیوترهای متعدد را دارند؛ اما به دلیل اینکه باز کردن و بستن هارد داخلی درون کیس مشکلات و دردسرهای ویژه ای را دارد و زمان بر می باشد، برای جا به جایی مداوم و مکرر مناسب نیست، در حالی که هارد اکسترنال، درایوهای داخلی مشابه نوع اینترنال دارد؛ اما قابلیت حمل را دارا می باشد؛ در همین راستا بعضی از انواع هارد های اکسترنال در مقابل ضربه و آب مقاوم می باشند.

*چهارم تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال که مورد توجه خریداران می باشد سرعت عملکرد آنان است. قبلا نیز اشاره گشت هارد درایو اینترنال و اکسترنال دارای ساختار فیزیکی مشابه می باشند؛ اما به دلیل آن که هارد اکسترنال کابل رابط و پورت رابط دارد تا به کامپیوتر متصل شوند، نسبت به هارد دیسک های اینترنال سرعت کمتری دارند. در توضیح این مطلب باید گفت؛ هاردهای اینترنال از رابط هایی مانند SATA برای اتصال به کامپیوتر استفاده می نمایند؛ اما در هارد های اکسترنال از رابط USB و Firewire استفاده می کنند، لذا کاملا مشهود است سرعت رابطهای SATA نسبت به کابلها و رابط های USB و Firewire بیشتر می باشد.

بررسی تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال

*پنجمین تفاوت هارد اکسترنال و اینترنال که باید مورد بررسی قرار گیرد قیمت این دو نوع هارد می باشد؛ هارد اکسترنال قیمت بالاتری نسبت به هارد های اینترنال دارند؛ اما کاربران با توجه به استفاده ای که از هاردها خواهند کرد اقدام به خرید هارد می کنند، لذا برای ذخیره سازی فایل های ورد و اکسل و… که کم حجم هستند از هاردهای اکسترنال که قابلیت جابجایی دارد و می توانند ۲۵۰ یا ۳۲۰ گیگابایتی باشند می توان استفاده نمود و اگر فایل ها حجم زیادی داشته باشند مانند فایلهایی که موزیک و عکس و فیلم هستند با کمک هارد ۵۰۰ گیگابایتی تا ۱ و یا ۲ ترابایتی بخ خوبی ذخیره و نگهداری می شوند.

خرید لپ تاپ ارزان و لپ تاپ دست دوم با بهترین کیفیت ، ضمانت اصالت و گارانتی تعویض را با خرید اینترنتی لپ تاپ در فروشگاه آ اس پ تجربه کنید.

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است