معجره‌های کوچکی که زندگی ما را تغییر می‌دهند/ «دختر سه‌شنبه‌ها» با استاپ موشن | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۹:۰۳
سارا نامجو در گفتگو با صبا:

معجره‌های کوچکی که زندگی ما را تغییر می‌دهند/ «دختر سه‌شنبه‌ها» با استاپ موشن

کارگردان انیمیشن «ستارگان زیر باران» از ساخت انیمیشنی جدید با تکنیک استاپ موشن خبر داد که داستان یک دختر بچه و دوست خیالی‌اش را به تصویر می‌کشد.

سارا نامجو کارگردان انیمیشن کوتاه «ستارگان زیر باران» که این روزها پخش جشنواره‌ای خود را آغاز کرده است، در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره این انیمیشن گفت: «ستارگان زیر باران» انیمیشن کوتاهی‌ست که ایده آن از یک داستان قدیمی کودک که پیش از این نوشته بودم، گرفته شده است. این داستان را به شکل فیلمنامه‌ای برای تولید انیمیشن کوتاه درآوردم که دو سال پیش در شورای مرکز گسترش سینمای تجربی پذیرفته شد.

او درباره ساخت این انیمیشن که با ترکیبی از تکنیک سه بعدی و دو بعدی کامپیوتری ساخته شده است، بیان کرد: ساخت «ستارگان زیر باران» دو سال طول کشید چراکه هم به لحاظ تکنیک و هم به لحاظ ساختار، وسواس زیادی داشتم؛ تلاشم این بود که کار خاصی ساخته شود و فکر می‌کنم تاحدودی هم موفق بودم.

نامجو درباره داستان «ستارگان زیر باران» عنوان کرد: این انیمیشن داستان ساده‌ای درباره معجزه‌های کوچکی است که در مواقعی زندگی ما را تغییر می‌دهند. بیشتر داستان در یک قطار می‌گذرد و روابط آدم‌هایی را به تصویر می‌کشد که در یک کوپه قطار با یکدیگر همسفر شده‌اند.

کارگردان انیمیشن «کلیدهای رویا» درباره علت اینکه داستان در قطار می‌گذرد، اظهار کرد: عموما بخش زیادی از داستان‌هایی که در سفر می‌گذرند، مبتنی بر این است که آدم‌های متفاوتی که یکدیگر را نمی‌شناسند در یک مدت زمان معین در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و به سمت یک مقصد مشترک سفر می‌کنند، قطار محفل خوبی برای معرفی شخصیت‌ها، تعامل‌شان با یکدیگر و اتفاقاتی است که برایشان می‌افتد.

این نویسنده تاکید کرد: داستان‌هایی که با سفر طی می‌شوند عموما می‌خواهند به تغییر شخصیت‌های یک داستان بپردازد و هدف من هم همین بود، بیشتر اتفاقات هم در کوپه قطار میان مسافرانی که با یکدیگر غریبه‌اند، می‌افتد.

داستان «ستارگان زیر باران» میان مردم همه جهان مشترک است

او درباره حضور جشنواره‌ای «ستارگان زیر باران» خاطرنشان کرد: ساخت این انیمیشن تابستان ۱۳۹۹ به پایان رسید اما ارسال به جشنواره‌های آن به دلیل شرایط کرونا و وضعیتی که همه جهان درگیر آن شده بودند به تعویق افتاد و از سال ۲۰۲۱ شروع شده است. عمده جشنواره‌هایی که «ستارگان زیر باران» شرکت کرده است مربوط به سال ۲۰۲۰ هستند اما به دلیل شرایط کرونا امسال برگزار می‌شوند. آنطور که بخش بین‌الملل مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به من گفته‌اند این انیمیشن در مرحله پذیرش است و حدود پنج یا شش جشنواره را به چشم دیده است.

نامجو درباره علت پذیرش این انیمیشن در جشنواره‌ها خاطرنشان کرد: فکر می‌کنم داستان فیلم، یک داستان جهانی‌ست و به گروه و ملیتی خاص تعلق ندارد؛ داستانی درباره عشق، زیبایی زندگی، زیبایی نوستالژی و… دارد که میان همه آدم‌های دنیا حرف و درد مشترکی است.

کارگردان انیمیشن «سخره» در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره دیگر فعالیت‌های خود مطرح کرد: فیلمنامه داستان کوتاه دیگری با نام «دختر سه‌شنبه‌ها» را در قالب انیمیشن آماده کرده‌ام و منتظر پیدا کردن یک تهیه‌کننده مناسب هستم که در شرایط خوب و مطلوبی آن را آغاز کنم، همچنین منتظر بهتر شدن وضعیت کرونا هستیم چراکه کار کردن در این شرایط سخت شده است.

او درباره داستان فیلمنامه جدیدش توضیح داد: این قصه درباره شخصیت دختری‌ست که یک دوست خیالی دارد و احتمالا تکنیک ساخت آن استاپ موشن خواهد بود؛ تجربه جذابی‌ست و خیلی دوست دارم اگر امکانش وجود داشته باشد در این تکنیک هم اثری بسازم.

نامجو در پایان درباره علت انتخاب این تکنیک تصریح کرد: این تکنیک هم مانند دیگر تکنیک‌های انیمیشن بهتر است به تناسب قصه به کار گرفته شود؛ قصه انیمیشن را طوری نوشته‌ام که مناسب ساخت با این تکنیک است و قابلیت روایت و جذابیت آن با استاپ موشن بیشتر می‌شود.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است