کسی به فکر واکسیناسیون هنرمندان تجسمی نیست/ وقتی «خانه تجسمی» نداریم | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۱۰
صبا گزارش می‌دهد؛

کسی به فکر واکسیناسیون هنرمندان تجسمی نیست/ وقتی «خانه تجسمی» نداریم

در این مدت که اغلب اتحادیه‌ها و انجمن‌های صنفی هنرمندان برای تخصیص واکسن کرونا تلاش می‌کنند، هنوز خبری از مطالبه واکسن برای هنرمندان تجسمی نیست.

به گزارش خبرنگار تجسمی صبا، این‌روزها که شیوع گسترده ویروس کرونا مدام فعالیت‌های فرهنگی و هنری را به تعطیلی می‌کشاند، اهالی هنر هرکدام به زعم خود و به کمک فعالیت‌های صنفی در تلاش‌اند تا برای تسریع روند واکسیناسیون عمومی و به ویژه واکسیناسیون هنرمندان کاری کنند.

خانه هنرمندان ایران در پی شیوع موج پنجم ویروس کرونا و افزایش ابتلا و مرگ و میر در بیانیه‌ای از متولیان امر خواست که برای گسترش واکسیناسیون عمومی اهتمام به خرج دهند تا حق اولیه سلامت به مردم شریف ایران بازگردد. در بخشی از متن این بیاینه آمده است: «در کنار همه مردم، قشر هنرمند و اهالی فرهنگ و رسانه نیز به رغم وجود خطرات و‌ مخاطرات مضاعف، از اولویتی برای دریافت واکسن برخوردار نشده‌اند و دایما چهره‌های ارزشمندی از میان‌مان می‌روند.»

همچنین هیات مدیره خانه سینما در نامه‌ای سرگشاده به وزیر بهداشت در خواست کرد تا اهالی سینما را در لیست اولویت‌های دریافت واکسن کرونا قرار دهند. خانه سینما در قسمتی از متن این بیانیه نوشته است: «آقای وزیر بهداشت، همکاران ما در شرایطی کار میکنند که به دلیل الزامات شغلی نمی توانند صد در صد پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند. بنا بر ضرورت‌های فنی و هنری بیشتر اوقات کارگردان‌ها با عوامل صحنه فاصله‌های ایمن را نمی‌توانند رعایت کنند. بازیگران باید بدون ماسک در زمان‌های طولانی با فاصله ۳۰ تا ۴۰ سانتی‌متری گریم شوند یا گفتگوهای فیلم را بیان کنند. فیلمبردار فاصله‌ای چند سانتی‌متری با دستیارانش دارد. همه عوامل فیلم اغلب در محیطی بسته و محدود ساعت‌ها کار می‌کنند و در معرض ابتلا به بیماری کرونا هستند.

آقای وزیر نیاز به دیدن فیلم و تولید محتوای فرهنگی هنری آموزشی مذهبی و غیره به شکل تصویری تعطیل شدنی نیست.

در چنین شرایطی اختصاص سهمیه واکسن و در اولویت قرار دادن شاغلین در صنعت تصویری کشور واجب است.»

جالب است بدانید که در فاصله کمی از نامه هیات مدیره خانه سینما سعید نمکی وزیر بهداشت اعلام کرد که به زودی اهالی سینما واکسینه می شوند. وزیر بهداشت اعلام کرد: برای قضات محترم و کارکنان دادسراها و دادگاه ها که مراجعین زیادی را دارند و مشاغل پر خطر دیگری که در هفته آینده اعلام خواهند شد. همچنین واکسیناسیون اصحاب سینما و عزیزانی را که در هنر سینما برای خلق آثار سینمایی کار می کنند، ان‌شاءالله از هفته آینده شروع می کنیم‌ تا با خیال راحت‌تر بتوانند آثار فاخر را برای سینما و کشور خلق کنند.

همچنین ایرج راد رییس هیات مدیره خانه تئاتر در مصاحبه‌ای با ایسنا با اشاره به تعطیلی سالن‌های تئاتر و بیکاری هنرمندان گفت: هیچ خبری درباره واکسیناسیون هنرمندان تئاتر مطرح نیست و امیدوارم در جلسه بعدی هیات مدیره خانه تئاتر حتما درباره این موضوع صحبت شود.

اما در این میان جای خالی مطالبه‌گری اداره کل هنرهای تجسمی، معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن‌های ذی‌ربط احساس می‌شود و این پرسش مطرح می شود که آیا کسی به فکر واکسیناسیون هنرمندان تجسمی است؟

شاید اینگونه به‌نظر برسد که هنرهایی مانند تئاتر، موسیقی و سینما بیش‌تر برجنبه گروهی کار تاکید دارند اما باید به این اشاره کنیم که از زمان شیوع ویروس کرونا در ایران گالری‌ها مدام تعطیل می‌شدند و امکان برگزاری نمایشگاه‌ و ارایه آثار هنری هنرمندان با مشکل مواجه شده بود. موزه هنرهای معاصر تهران به عنوان قلب هنرهای تجسمی بعد از تعطیلی ۳۰ ماهه به دلیل مرمت و بازسازی، ۹ بهمن ماه ۹۹ افتتاح شد اما از آن زمان تاکنون با تعطیلی‌های مقطعی عملا امکان کمی برای بازدید مخاطبان از این موزه فراهم بود، همچنین جشنواره‌های مختلفی ازجمله جشنواره هنرهای تجسمی جوانان به‌صورت مجازی درحال برگزاری است و اکنون باید منتظر ماند و دید امکان برگزاری حضوری نهمین دوسالانه نقاشی ایران که قرار است پس از وقفه ۱۰ ساله ۵ شهریور ماه برگزار شود، وجود دارد یا این روبداد هنری هم به صورت مجازی برپا خواهد شد.

در این مدت نیز هنرمندانی در عرصه تجسمی را به دلیل ابتلا به ویروس کرونا از دست دادیم که از این میان می‌توان به مهرزمان فخارمنفرد، کاوه فرزانه، همایون ثابتی‌مطلق، پرویز اسکندرپور و… اشاره کرد.

اما بالاخره ۸ مرداد ماه، شش انجمن عکاسی طی بیانیه‌ای مشترک خواستار تخصیص سهمیه واکسن کرونا به عکاسان شد. اما آیا این فریادهای تکه تکه از سوی انجمن‌های مختلف تجسمی راه به جایی می‌برد؟ گویا فقدان یک اتحادیه و صنفی که بتواند این انجمن‌های متعدد تجسمی را که هرکدام رییس، شورای سیاست‌گذاری و سیاست‌های جداگانه دارند یکپارچه و متحد کند، این‌روزها بیشتر به چشم می‌خورد تا زمانی که موضوع باارشی مانند «جان هنرمند» در میان است فارغ از منافع خود در یک رشته هنری خاص برای پیشبرد منافع هنرهای تجسمی کوشش کنند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

 

 

یک نظر

  • همه چیز داره تحریف میشه ، الان یه سریال اومده به نام قبله عالم برداشتند نقش میرزا رضا کرمانی را دادند به پژمان بازغی با چشمای رنگی !!! آخه میرزا رضا کرمانی کجای تاریخ نوشته چشم رنگی بوده ؟ عکسهاشم هست  هیچ شباهتی با پژمان بازغی ندارد.