روایت همراهی مردم افغانستان با ایران از دشت لیلی تا جزیره مجنون | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۷
برای نویسنده‌ای که دیروز درگذشت؛

روایت همراهی مردم افغانستان با ایران از دشت لیلی تا جزیره مجنون

در گزارش پیش‌رو به معرفی چند جلد از کتاب‌های محمدسرور رجایی شاعر، نویسنده و پژوهشگر که دیروز درگذشت پرداخته‌ایم.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، محمدسرور رجایی شاعر و نویسنده فارسی زبان که از مدتی پیش به کرونا مبتلا شده بود، پنجشنبه ۷ مردادماه ۱۴۰۰ فوت کرد.

به بهانه درگذشت این نویسنده و پژوهشگر افغانستانی به معرفی چند جلد از کتاب‌های او می‌پردازیم:

«از دشت لیلی تا جزیره مجنون»

کتاب «از دشت لیلی تا جزیره مجنون» به قلم محمدسرور رجایی در دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی به چاپ رسید. محقق برای جمع‌آوری ۲۷۰ عکس و سند مستند از ۱۷ رزمنده افغانستانی در دوران دفاع مقدس حدود ۱۰ سال تحقیق و پژوهش کرد. این کتاب روایت رزمندگان افغانستانی در طول هشت سال دفاع مقدس ایران است که در آن خاطره یک رزمنده ایرانی که در جنگ افغانستان شهید شده بود هم آمده است.

در قسمت پشت جلد این کتاب آمده است: «برای همدلی‌های بیشتر ملت‌های ما، ضروری است که بدانیم مجاهدان افغانستانی چگونه از ولایات مرکزی و شمالی افغانستان، از دشت لیلی جوزجان عبور کرده و در مسیر یافتن عشق، دوکوهه اندیمشک را هم پشت سر گذاشته‌اند تا به جزیره مجنون برسند. چگونه بهسود ولایت میدان افغانستان را رها کرده و به جبهه‌های نبرد ایران در نوسود رسیده‌اند.»

«از دشت لیلی تا جزیره مجنون» ۵۲۸ صفحه دارد و با مستندات تصویری، خاطرات رزمندگان افغانستانی دفاع مقدس را روایت می‌کند.

«گرگ‌های مهربان کوه تخت»

کتاب «گرگ‌های مهربان کوه تخت» نیز یکی دیگر از کتاب‌های این روزنامه‌نگار فقید است که سال ۹۹ به همت انتشارات پرنده آبی گروه کودک و نوجوان انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد.

این کتاب داستانی از رسم «گرگ چرخانک» است که از قصه‌های محلی افغانستان است؛ روایتی از دوستی انسان‌ها و‌ گرگ‌ها.

در قسمت پشت جلد این کتاب می‌خوانیم: «قصه‌هایی که می‌خوانید، قصه روستایی در بهسود افغانستان است. قصه مادر کلان خدابیامرزم.»

کتاب «گرگ چرخانک» در ۳۲ صفحه با قیمت ۳۵۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شده است.

«ماموریت خدا»

کتاب «ماموریت خدا» دیگر اثر محمد سرور رجایی است که توسط انتشارات راه یار منتشر شده است.

نویسنده در مقدمه این کتاب که شامل هفت روایت از احمدرضا سعیدی شهید ایرانی جهاد اسلامی افغانستان است، نوشته است: «نام این کتاب را نه منِ نگارنده، که خود شهید انتخاب کرده است. در وصیت‌نامه خود نوشته است: «… ماموریتی که نامش را ماموریت خدا می‌گذارم…» این کتاب حاصل سال‌ها پژوهش است. حاصل سال‌های بسیار و پر از خاطره‌های تلخ و شیرینی که شیرینی‌هایش برایم بیشتر از تلخی‌هایش بوده و هست. از برکت این کتاب، وقتی به دنبال کودکی‌های احمدرضا به مسجد حضرت ابوالفضل(ع) رفتم، با شهدای بسیاری آشنا شدم. از همان‌ جا پابه‌پای خاطرات احمدرضا راه افتادم و از مرز گذشتم.

به زادگاهم کابل رفتم. راهی دره‌ها و کوه‌ها شدم تا زائر مزارش باشم. این کتاب ما را به افغانستان می‌برد. مجاهدانی را معرفی می‌کند که با تفنگ‌های قدیمی، هواپیماها و تانک‌های پیشرفته اتحاد جماهیر شوروی را از کار انداختند. روزهایی را به یادمان می‌آورد که مجاهدین شیعه و سنی در کنار هم در برابر دشمنان مشترک مبارزه ‌کردند. مهم‌تر از همه، در این کتاب می‌خوانیم که احمدرضا سعیدی چه‌کسی بود، چگونه به افغانستان رفت، چگونه شهید شد و مزارش کجاست.

این کتاب هم تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی ایران است و هم تاریخ شفاهی جهاد مردم افغانستان؛ البته با محوریت شهادت جوانی هجده‌ساله به‌ نام احمدرضا سعیدی، متولد تهران که چهل سال پیش، در بهسود افغانستان به شهادت ‌رسید و زنده جاوید شد.»

کتاب «ماموریت خدا» در ۲۴۸ صفحه با شمارگان ۱۰۰۰نسخه و با قیمت ۳۵۰۰۰ روانه بازار شده است.

«در آغوش قلب‌ها»

کتاب «در آغوش قلب‌ها» سال ۹۵ به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها منتشر شد.

این کتاب در ۲۸۸ صفحه به اشعار و خاطرات مردم افغانستان درباره امام خمینی پرداخته است. این اثر شامل ۳۴ قطعه از خاطرات اهالی فرهنگ، فعالان ادبی و فرهنگی افغانستان و ۵۵ قطعه شعر از شاعران این کشور است. سروده‌های کتاب در قالب‌های مختلف غزل، مثنوی، نیمایی و … ارایه شده است. همچنین عکس‌هایی از برگزاری مراسم رحلت امام خمینی (ره) در روستاها و شهرهای افغانستان در این کتاب آمده است.

مراسم تشییع پیکر این شاعر و نویسنده افغانستانی محمدسرور رجایی، جمعه ۸ مرداد از ساعت ۹:۳۰ صبح در بهشت زهرا(س) برگزار می‌شود.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است