«پرانتز باز» به دنبال آگاهی‌بخشی است/ مردم هنوز به رادیو اعتماد دارند | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۴
مارال دوستی در گفتگو با صبا:

«پرانتز باز» به دنبال آگاهی‌بخشی است/ مردم هنوز به رادیو اعتماد دارند

مارال دوستی سردبیر و تهیه‌کننده برنامه رادیویی «پرانتز باز» درباره افق پیش روی این برنامه و حضور پس از ۶ سال در رادیو نمایش توضیح داد.

مارال دوستی سردبیر و تهیه‌کننده برنامه رادیویی «پرانتز باز» که پس از ۶ سال به آنتن رادیو نمایش بازگشته است، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره افق پیش روی فصل جدید «پرانتز باز» گفت: ما در فصل جدید این برنامه سعی داریم در حوزه فرهنگ و سینما آگاهی بخشی کنیم. در جامعه امروز به شکل‌های متفاوت ناامیدی و تنش‌های اجتماعی وجود دارد و محصول این ناامیدی و تنش‌ها نداشتن آگاهی است به همین دلیل تلاش ما این است که در زمینه‌ فرهنگ (سینما) این آگاهی را برای عموم مردم جامعه فراهم کنیم. در این برنامه داده‌های متفاوت و مختلفی را به مخاطب ارایه می‌دهیم تا مخاطب از میان آن‌ها اطلاعاتی را که نیاز دارد دریافت کند و همچنین «پرانتز باز» مانند گذشته فقط یک برنامه خبری نیست بلکه رویکرد خبری تحلیلی را دنبال می‌کند.

او درباره اتفاق مهم سری جدید این برنامه رادیویی بیان کرد: مهم‌ترین مساله فصل جدید این است که ما در گذشته برای جامعه نابینایان نیز بخش‌هایی مثل پرانتز عکس درنظر گرفته بودیم و الان نیز علاوه بر آن به جامعه ناشنوایان هم می‌پردازیم و توسط یک رابط راهنما (مترجم) برنامه تبدیل به زبان اشاره می‌شود و در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

سهیم شدن همه مردم در سینما و فرهنگ

دوستی تاکید کرد که در حقیقت هدف این برنامه این است که تمام مردم جامعه و از هر قشری سهمی از فرهنگ و سینما داشته باشند، در مورد آن حرف بزنند و نظرات خود را اعلام کنند و در «پرانتز باز» با دیدی واقع‌گرایانه و بی‌طرف به آن‌ها پرداخته شود.

او در پاسخ به این پرسش که علت بازگشت این برنامه پس از این همه سال چه بوده است، گفت: در گذشته این برنامه در رادیو نمایشی تولید می شد که مهدی دهقان‌نیری مدیریت آن را برعهده داشت و در زمان تولید برنامه رفتار بسیار عادلانه‌ای با این‌ برنامه رخ داد. هم ایشان و هم حسین قلعه‌قوند مدیر گروه وقت، حامی و همراهان با دانشی برای ما محسوب می‌شدند. پس از اتمام دوره مدیریتشان، من دیگر علاقه‌ای به کار در رادیو و با سایر مدیران نداشتم. حال پس از گذشت سال‌ها و در دوره مدیریت محسن سوهانی و دیدار اولیه‌ که با فرزام محبی مدیر گروه مربوطه‌ داشتم، احساس کردم که توانایی کار کردن در این دوره را دارم چراکه به‌نظر می‌رسد حالا رادیو نمایش فضای رو به رشدی را انتخاب کرده است پس تصمیم گرفتم که دوباره «پرانتز باز» را آغاز کنم اما این بار یک روز در هفته و با مدت زمان بیشتر. در نتیجه خیلی ساده اتفاق افتاد، دعوت شدم. پذیرفتم.

ممیزی بود اما جدی نبود

دوستی درباره چالش‌های برنامه‌سازی برای رادیو و ممیزی‌های آن عنوان کرد: اگر بگویم ممیزی نداشته‌ایم که درست نیست اما هرگز درگیر ممیزی جدی که ما را دچار مشکلات جدی‌تر کند، نشده‌ایم. برنامه‌سازی کار ساده‌ای نیست‌ و تا حد معقول احترام به شرایط و قوانین لازم است. به‌نظرم هر برنامه‌ساز مسیر این تفاهم را نسبت به توانایی‌اش پیدا می‌کند و تاکنون تعامل «پرانتز باز» با رادیو معقول و بر پایه‌ واقع‌نگری بوده است.

او درباره علت تاثیرگذاری و موفقیت «پرانتز باز» چه در گذشته و چه الان توضیح داد: نکته اول این است که «پرانتز باز» سعی دارد قضاوت نکند بلکه دانشی را انتقال بدهد، با این هدف کارشناسان برنامه نیز همواره برای انتقال اطلاعات خود به مخاطب تلاش می‌کنند. «پرانتزباز» شفاف‌سازی داشته و دارد. می‌خواهد تکیه‌گاه فرهنگ و مردم باشد. نکته دوم خلاقیت در انتخاب موضوعات برنامه است. ما در فصل جدید این برنامه به سراغ موضوعاتی می‌رویم که کمتر به آن‌ها پرداخته شده است و نکته سوم استادان صاحب نامی هستند که لطف می‌کنند و با برنامه گفتگو می‌کنند چراکه حضور و صحبت‌های آن‌ها برای مخاطبانی که به ندرت این افراد را خارج از پروژه‌ها و برنامه‌هایشان می‌بینند و می‌شنوند بسیار مهم است. تمام تلاش گروه «پرانتز باز» مفید بودن است و اگر به‌نظر می‌رسد که شنیده شدیم یعنی مفید بوده‌ایم. من نیز تضمین می‌کنم که کیفیت را هرگز فراموش نکنیم و تمام تلاشمان را برای تولید برنامه‌ای که لایق مخاطبانمان است، به‌کار بگیریم.

«پرانتز باز» همیشه متعلق به رادیو بود

دوستی در پاسخ به این پرسش که چرا «پرانتز باز» را به صورت تصویری در پلتفرم‌ها تولید نکردید، گفت: پلتفرم‌ها بی‌شک موفق‌ هستند. من به شخصه با پلتفرم فیلیمو هم همکاری داشته‌ام و از قضا درباره برنامه «پرانتز باز» هم بود و موفق هم ظاهر شد اما در مورد این که چرا انتخاب من رادیو بود و نه تصویر و تلویزیون باید بگویم که من فکر می‌کنم مردم هنوز با رادیو غریبه نشده‌اند و حتی شاید اعتمادی که در این لحظه به رادیو در میان مردم است به سیما نباشد. رادیو از گذشته تا الان فضای صمیمی و گرمی داشته که مخاطب به راحتی صداقت آن را درک می‌کند. همچنین من اعتقاد دارم یک برنامه خوب حتی برای ۲ ساعت می‌تواند اعتماد و علاقه مردم را جلب کند و دلم می‌خواهد «پرانتز باز» این توانایی را داشته باشد که مردم را در کنار رادیو نگه‌دارد. البته مخاطبان همیشگی رادیو حق دارند که برنامه‌ای درست و قوی بشنوند و «پرانتز باز» از ابتدا برای رادیو بود و ما هم می‌خواستیم موفقیتش را در رادیو رقم بزند.

سردبیر «پرانتز باز» در پایان درباره مجریان این برنامه توضیح داد: نسبت به موضوع برنامه و مهمان هایی که داریم مجری برنامه نیز انتخاب می‌شود. برخی از مجریان باعث می‌شوند مخاطب با دقت و لذت بیشتری برنامه را دنبال کند و با توجه به ارتباطی که با موضوع آن قسمت دارد می‌تواند در قرار گرفتن صحبت در مسیری درست مفید باشد. مجید واشقانی و نیما رییسی برنامه‌های خوبی را اجرا کرده‌اند اما به‌طور کلی تمام هنرمندانی که دانش، تجربه، مهارت کافی و نزدیک به موضوع برنامه را داشته باشند برای اجرا دعوت می‌شوند و مجریان برنامه گردشی هستند.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است