کمکی به نمایش فیلم‌های «اوسیا» و «بی‌گدار» نشد/ بحران را پیش‌بینی کردم | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۰
علیرضا دهقان مطرح کرد؛

کمکی به نمایش فیلم‌های «اوسیا» و «بی‌گدار» نشد/ بحران را پیش‌بینی کردم

مستندهای «اوسیا» و «بی‌گدار» در کلاب‌هاوس مورد نقد و بررسی قرار گرفت.
به گزارش صبا، مستندهای «اوسیا» و «بی‌گدار» با حضور علیرضا دهقان کارگردان آثار در کلاب‌هاوس، مورد نقد و گفتگو قرار گرفت.
در ابتدای این نشست که هر سه‌شنبه ساعت ۱۰ شب توسط کارگروه نمایش انجمن صنفی کارگردانان فیلم مستند برگزار می‌شود، کارگردان فیلم از نحوه شکل‌گیری ایده اولیه فیلم، زمانی که به‌عنوان عکاس نشریات در استان یزد فعالیت می‌کرد، توضیح داد.
علیرضا دهقان در این باره گفت: از زمان‌های قدیم می‌دانستم بخش‌های زیادی از ورودی‌های قنات زارچ قفل است و ورود به آن ممکن نیست. با پیگیری‌های زیاد متوجه شدم که عده‌ای نمی‌خواهند این قفل‌ها باز شود؛ مصمم‌تر شدم وارد این قنات تاریخی شوم. وضعیت فاجعه‌باری داشت، امکان نفس‌کشیدن نبود، پر از گازهای سمی بود و در ادامه متوجه شدم دلیل آن ورود فاضلاب به شیوه‌های غیرقانونی است. قنات زارچ در حال احتضار بود و باید کاری انجام می دادم که حاصل آن فیلم «اوسیا» شد.
وی ادامه داد: امشب خیلی خوشحالم که اعلام کنم به واسطه ساخته‌شدن این فیلم و نمایش آن در نشست‌های گوناگون باعث شد از ورود فاضلاب به این قنات تاریخی جلوگیری شود و حدود ۴۰ کیلومتر از این قنات احیا و این اثر ثبت جهانی شد.
دهقان خاطرنشان کرد: بعد از ساخت این فیلم مستند «بی گدار» را شروع کردم چراکه شواهد نشان می‌داد ظرف چند سال با برداشت‌های بی‌رویه و سیاست‌های اشتباه، به‌ زودی باید با زاینده‌رود و کارون خداحافظی کنیم و منتظر جنگ آب باشیم؛ نکته‌ای که این روزها تمام اخبار را دربرگرفته و بحران آب را به جدی‌ترین مورد مطالبه مردم تبدیل کرده است. من به عنوان یک مستندساز، هشت سال قبل روی این موضوع دست گذاشته‌ام و پیش‌بینی بحران کرده‌ام، حالا دیگر مسئولان امر باید پاسخگو باشند که چرا به موضاعاتی چنین بااهمیت توجه نکرده‌اند.
این مستندساز در پایان درباره نمایش فیلم‌ها تصریح کرد: تنها چیزی که می‌توانم بگویم این است که نه تنها کمکی به نمایش این دو فیلم نشد، هربار هم که به پخش از شبکه مستند رسید به بهانه وجود سکانس‌های اعتراضی مردم جلوی پخش آن گرفته شد و می‌بینید که این روزها اعتراضات مردمی چگونه است و نیاز به توضیح ندارد.
در ادامه منتقدان و فیلمسازان مستند همچون همایون امامی‌، آرش اسحاقی، الهه نوبخت، هادی شریعتی، فیما امامی و رضا دریانوش درباره نکات مثبت و منفی فیلم مانند مشکلات پخش فیلم و نرسیدن فیلم‌های مستند مهم به دست مخاطب هدف و نبودن ساختاری درست برای دیده‌ شدن آثار مهم سینمای مستند مواردی را بیان کردند.
در انتهای نشست محمد طیب مدیر بازرگانی مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز از شکل‌گیری برنامه‌ای مدون برای پخش فیلم‌های مستند از پلتفرم نماوا خبر داد و گفت به‌ زودی اخبار دقیق‌تر در این مورد اطلاع‌رسانی خواهد شد.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است