سینما فرهنگ تا نارنجی نشدن تهران باز نمی‌شود/ سینما امن است ولی باید قانون را رعایت کرد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۵:۴۸
مجتبی بهزادیان در گفتگو با صبا:

سینما فرهنگ تا نارنجی نشدن تهران باز نمی‌شود/ سینما امن است ولی باید قانون را رعایت کرد

مدیر سینما فرهنگ از بازگشایی این سینما پس از نارنجی شدن وضعیت کرونایی در تهران خبر داد.

مجتبی بهزادیان مدیر سینما فرهنگ که با شروع پیک پنجم کرونا و قرمز شدن وضعیت پایتخت، تصمیم به تعطیلی این سینما گرفته است در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا درباره زمان بازگشایی آن گفت: ما جزو سینماهای دولتی هستیم و خود را مکلف می‌دانستیم که باتوجه به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا از ۱۳ تیرماه سینماها را تعطیل کنیم چراکه سینما جزو گروه شغلی ۲ است و با قرمز شدن وضعیت کرونایی موظف به تعطیلی‌ست. البته تا جایی که اطلاع دارم دیگر سینماها به جز موزه سینما و خانه هنرمندان، حتی در ۶ روز تعطیلی هم، نمایش را متوقف نکردند.

او تاکید کرد که تا وقتی که وضعیت تهران به رنگ نارنجی برنگردد سینما فرهنگ را باز نمی‌کند.

بهزادیان درباره تعطیل نشدن دیگر سینماها و تاکید مدیران آن‌ها بر اینکه سینما از نظر شیوع ویروس کرونا مکان امنی‌ست، اظهار کرد: این صحبت‌ها اظهارنظرهای شخصی‌ست. من هم به عنوان یک مدیر سینما شاید با نظر همکارانم موافق باشم که سینما جای امنی‌ست، پروتکل‌های بهداشتی در آن رعایت می‌شود و می‌توانم بگویم در یک سال و نیم اخیر که درگیر کرونا بودیم سینما واقعا مکانی برای انتقال ویروس کرونا نیست، حداقل درباره سینمایی که من مدیر آن هستم این مساله صدق می‌کند حتی آنطور که از پرسنل سینما فرهنگ و همکارانم می‌شنیدم، زمانی که سینما تعطیل بود به کرونا مبتلا می‌شدند.

این مدیر سینما ادامه داد: در هر صورت باید به قانون پایبند باشیم؛ ما نباید قانون‌گریز باشیم و خودمان از قانون تفسیر شخصی داشته باشیم. قانون می‌گوید در شرایط قرمز مکان‌هایی از جمله سینماها باید تعطیل باشد، این حرف چه اشتباه، چه درست قانون است و باید اجرا شود. به نظر من قانون بد هم از بی‌قانونی بهتر است.

قانون به ما می‌گوید که در شرایط قرمز کرونایی سینما باید تعطیل باشد

او درباره راه‌حل باز بودن سینماها در شرایط قرمز کرونایی عنوان کرد: اگر دوستان فکر می‌کنند که سینما می‌تواند در شرایط قرمز کرونایی هم باز باشد باید با ستاد ملی مقابله با کرونا صحبت کنند، دلایل‌شان را مطرح و آن‌ها را قانع کنند که سینما در این شرایط هم می‌تواند باز باشد. فعلا قانون به ما می‌گوید که در شرایط قرمز کرونایی سینما باید تعطیل باشد همانطور که باید در هر شرایطی پشت چراغ قرمز بایستیم.

بهزادیان تصریح کرد: درهرصورت با نظر همکارانم درباره امن بودن سینماها از نظر شیوع ویروس کرونا موافق هستم، حداقل در سینمایی که من مدیر آن هست می‌توانم بگویم که فاصله‌گذاری رعایت می‌شود، سازه‌های سینماهای ما اکثرا قدیمی است و سقف‌های بلندی دارند، تهویه هوا دارند، شما می‌توانید با ماسک، یک فیلم ۲ ساعته را در سالن ببینید و اگر در آن مدت چیزی نخورید اتفاق خاصی نمی‌افتد.

یک سال و نیم است که سینماها نابود شده‌اند

مدیر سینما فرهنگ بیان کرد: یک سال و نیم است که سینماها نابود شده‌اند، می‌بینیم که سینماهایی مثل مگامال و باغ کتاب تهران که جزو سینماهای پرفروش تهران بودند الان تعطیل شده‌اند چراکه نمی‌توانند مجموعه‌شان را با فروشی که به دست می‌آورند شارژ کنند. وقتی وضعیت این سینماها را می‌بینیم باید بگوییم وای به حال سینماهایی که تک سالن یا ۲ سالن بوده‌اند و در همان زمان رونق سینما هم خرجش را به زور درمی‌آورده است، شما فکر کنید که خانواده این عزیزان چه می‌شوند پس در این شرایط به همکارانم حق می‌دهم که وقتی می‌بینند هیچ جا تعطیل نشده است و هیچ اتفاقی نمی‌افتد، قانون‌گریزی کنند، باید معیشت آن‌ها را هم درنظر بگیریم.

این مدیر سینمایی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره کاهش مخاطب سینما در دوران کرونا گفت: سینما مثل یک زنجیر می‌ماند و حلقه‌هایش به هم متصل است. وقتی که اوضاع سینما خوب باشد همه سینماهای کشور وضع‌شان خوب است مثل الان که «دینامیت» آمده است، همچنین باید درنظر گرفت که سینماهایی که سالن‌های بیشتری دارند فروش‌شان نیز بیشتر است. در سال ۱۳۹۹ فروش سینماها بین ۹۰ تا ۹۵ درصد کاهش پیدا کرد و ما هم از این قاعده مستثنی نبودیم.

اگر کرونا هم نبود و این فیلم‌ها روی پرده می‌رفتند فروش نداشتند

او خاطرنشان کرد: فروش فیلم «دینامیت» هشدار خوبی به مسئولان ما بود که فیلم خوب زمان اکران ندارد یعنی هر زمانی که فیلم خوبی را روی پرده به اکران دربیاوریم مخاطب در هر شرایطی چراغ سینما را روشن نگه می‌دارد. مشکل ما در یک سال و نیم اخیر این بود که فیلم خوبی هم برای نمایش نداشتیم یعنی مثل فروشگاهی شده بودیم که همه طبقات‌مان خالی بود؛ در مغازه خالی کسی جنس نمی‌خرد.

بهزادیان در پایان مطرح کرد: در تابستان سال ۱۳۹۸ سینما فرهنگ سرگروه فیلمی شده بود و باید به مدت ۲ هفته، روزانه هفت سانس این فیلم را نمایش می‌دادیم اما حتی یک میلیون هم فروش نداشت. اینگونه نیست که هر فیلمی که روی پرده رفت مردم سر و دست بشکنند. قدرت انتخاب آن‌ها به وسیله ماهواره و شبکه‌های نمایش خانگی بیشتر شده است پس چرا باید در این شرایط اقتصادی برای فیلمی هزینه کنند که توجه‌شان را جلب نمی‌کند. سینما یک بیزینس و صنعت است و وقتی می‌‌خواهید این بیزینس موفق باشد باید رقابت کنید و کالای خوب به مشتری عرضه کنید. در یک سال و نیم اخیر چیزی نداشتیم که از آن صحبت کنیم یعنی اگر کرونا هم نبود و این فیلم‌ها روی پرده می‌رفتند، این وضعیت تغییری نمی‌کرد.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است