بررسی تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۴:۱۴

بررسی تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه

کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه» با تالیفی پریس تنظیفی به همت انتشارات چاپخش به چاپ رسید.

به گزارش صبا به نقل از روابط عمومی پروژه، کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه عنوان جدیدترین کتاب تالیفی پریس تنظیفی است که از سوی انتشارات چاپخش روانه بازار کتاب شده است.

پریس تنظیفی درباره انگیزه تالیف این کتاب گفت: من سال‌هاست که در عرصه هنرهای تجسمی فعالیت می‌کنم و در تمام طول این سال‌ها  به شکل خاصی به عرصه هنرهای تجسمی معاصر به ویژه عرصه نقاشی و مجسمه‌سازی پرداخته‌ام. متاسفانه هیچ منبع مشخص و مدونی درباره تاریخ هنرهای تجسمی معاصر ایران در دسترس علاقه‌مندان وجود نداشت. بدین مفهوم ما با یک خلا تاریخ‌نگاری هنر معاصر در ایران روبه‌رو بودیم و هنرمندان کشور مانند شمع‌هایی لرزان در باد بودند که هر یک هر چند تلاش خود را می‌کردند اما کارشان به درستی دیده نمی‌شد.

او افزود: همین امر هرکس را که در حوزه هنرهای تجسمی معاصر ایران فعالیت کرده باشد با این پرسش مواجه می‌کند که من کیستم و پیشینه من به عنوان یک هنرمند چیست؟ پاسخ به این سوال نیرو یا محرک اصلی را برای من فراهم کرد تا کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» را تدوین کنم. آنچه موجب شد تا در این مسیر استوار قدم بردارم، پیشینه فعالیت من به عنوان منتقد و نظریه‌پرداز در عرصه هنرهای تجسمی کشور بود. سال‌ها نگارش نقد هنر و همچنین فعالیت پژوهشی در زمینه هنرهای تجسمی موجب شد تا نگارش این کتاب را با دقت و ظرافت بیشتر و خاص‌تری انجام دهم.

این پژوهشگر هنری بیان کرد: در واقع یکی از بزرگ‌ترین ظرف‌های آموزش آکادمی که هنرهای تجسمی به‌خصوص نقاشی و مجسمه‌سازی در دانشگاه‌های کشور، نبود یک کتاب تاریخ هنر معاصر است که به شکل تحلیلی و جامع روند دگردیسی هنر ایران را تبیین کرده و نشان داده باشد که چگونه هنرهای سنتی ایرانی در تعامل با جامعه و تغییرات آن دستخوش دگرگونی شده و برای پاسخ به نیازهای جامعه به هنرهای معاصر کنونی بدل گشته است. بدین طریق در کنار دانشجویان کشور، نگارش این کتاب پاسخی است به نیاز جامعه هنری ایران و علاقه‌مندان هنر.

او درباره شیوه تالیف این کتاب توضیح داد: از این کتاب می‌توان به عنوان یک کتاب مرجع آکادمیک برای تدریس در دانشگاه‌ها استفاده کرد و البته با توجه به گستره و دامنه اطلاعاتی که در آن بیان شده است همه پژوهشگران و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی معاصر می‌توانند از آن استفاده کنند. این کتاب نخستین جلد از سه جلد کتابی است که من با عنوان «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» نوشته‌ام و در این کتاب از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. ۲ جلد دیگر این کتاب که در آینده منتشر خواهد شد و در این مجلدات به هنرمندان معاصر که عضو جنبش سقاخانه نبودند و همچنین به نمایشگاه‌های مهم پرداخته می‌شود.

تنظیفی درباره محدودیت منابع تحقیقی برای نگاری کتاب اظهار کرد: با توجه به این که تاکنون تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران به شکل آکادمیک تدوین نشده بود و این کتاب نخستین کتاب در نوع خود به شمار می‌آید، منابع تحقیقی برای نگارش آن بسیار محدود و دسترسی به آن‌ها بسیار سخت بود. برای نگارش کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» لاجرم مطبوعات و نشریات دوره‌های مختلف تاریخ ایران و و همچنین پژوهش‌های آکادمیکی که تاکنون در زمینه‌های مختلف مرتبط  با آن صورت گرفته را مورد تدقیق قرار دادم و در نهایت نگارش این کتاب می‌تواند سنگ بنایی را برای دانشجویان و پژوهشگران و همچنین تمامی علاقه‌مندان به هنر معاصر ایران فراهم کرده باشد.

 این پژوهشگر ادامه داد: «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران از آغاز تاثیر هنر غرب تا جنبش سقاخانه» درواقع تنها کتابی است که به این دوره تاریخی پرداخته است و هنر معاصر ایران را با توجه به تحولات بسیار عمیق و شگرف آن معرفی و ارایه می‌کند و نمونه مشابه دیگری در این زمینه وجود ندارد. درواقع باید گفت برای نخستین‌بار است که این دوره تاریخی در یک کتاب بررسی و ارایه می‌شود.

 او با بیان اینکه امیدوارم نگارش «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» بتواند زمینه‌های آکادمیک و پژوهشی در این زمینه را مرتفع کند و به آنان که  می‌خواهند مطالعه و دانش خود را در زمینه هنر معاصر ایران افزایش دهند کمک کند، درباره سرفصل‌های کتاب عنوان کرد: این کتاب شامل فصل‌های سرآغاز، نخستین مواجهه با هنراروپا، آغاز تأثیر آشنایی با هنر اروپا، از فرنگی‌سازی تا پیکرنگاری درباری، ظهور و بروز کمال الملک، مدرسه صنایع مستظرفه، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران، مکتب سقاخانه بازگشت به هنر ایرانی و سرانجام سخن است.

این هنرمند در پایان خاطرنشان کرد : در این کتاب از نخستین مواجهه فرهنگی و سیاسی ایران در دوران امارت ترکمانان بر ایران سخن آغاز می‌شود و همچنین تاثیرات این مواجهه بر هنر ایران از آن زمان تا زمان تاسیس دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران و ایجاد مکتب سقاخانه در کشور بررسی و معرفی می‌شود. در هر دوره با توجه به تغییرات سیاسی و اجتماعی، هنر کشور برای پاسخگویی به این تغییرات دچار دگردیسی شد که این دگردیسی‌ها و رابطه آن با تغییرات اجتماعی و سیاسی کشور در این کتاب به خوبی نشان داده شده است.

کتاب «تاریخ تحلیلی هنر معاصر ایران» در ۲۰۵ صفحه و با قیمت ۲۰۰ هزار تومان از سوی نشر چاپخش منتشر شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است