بررسی فراروانشناسی ابن سینا | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۲

بررسی فراروانشناسی ابن سینا

نشست مجازی «فراروانشناسی ابن سینا» 6 مرداد ماه به همت مرکز فرهنگی شهرکتاب پخش می‌شود.

به گزارش صبا، بیست و یکمین نشست از مجموعه درس‌گفتارهایی درباره‌ بوعلی سینا در روز چهارشنبه ۶ مرداد۱۴۰۰ ساعت ۱۱ صبح با عنوان «فراروانشناسی ابن سینا» به سخنرانی مهدی عظیمی دانشیار دانشکده الهیات دانشگاه تهران اختصاص دارد که به صورت مجازی پخش خواهد شد.

فراروانشناسی به توصیف و تبیین روندهای ظاهرا غیرعادی شناخت و کنش برخی از انسان‌ها نسبت به اشیا و اذهان می‌پردازد. ابن سینا حدود هشت قرن پیش از تاسیس انجمن روح‌پژوهی در انگلستان و آمریکا، فراروانشناسی را در آخرین فصل کتاب «اشارات و تنبیهات» بنیاد نهاده‌است. او در این فصل به ذکر مشاهدات و سپس ارایه تبیین خود از این سه پدیده‌ خارق عادت می‌پردازد: زیست بی آب و غذا، حرکت کردن یا حرکت دادن غیرعادی اجسام، اخبار از غیب. از این سه پدیده، دومی و سومی آشکارا شبیه دورجنبانی، نهان‌بینی و پیش‌آگاهی در فراروانشناسی‌اند.

از آنجا که چنین پدیده‌هایی در فرهنگ اسلامی بیشتر به عارفان و صوفیان نسبت‌داده می‌شود، برخی از شارحان به خطا محتوی این فصل را « فلسفه عرفان» شمرده‌اند، درحالی که درون‌مایه‌ این فصل همانا فراروانشناسی است.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را از اینستاگرام مرکز فرهنگی شهرکتاب به نشانی ketabofarhang، تلگرام این مرکز به نشانی bookcitycc و صفحه‌ این مرکز در سایت آپارات پیگیری کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است