تاملی بر فهرست ۱۸ مسابقه تابستانی سیما/ «نوبرنامه‌»هایی که جدید نیستند | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۵۲
صبا گزارش می‌دهد؛

تاملی بر فهرست ۱۸ مسابقه تابستانی سیما/ «نوبرنامه‌»هایی که جدید نیستند

بررسی فهرست 18 نوبرنامه سیما در قالب مسابقه، نشان می‌دهد شماری از این برنامه‌ها جدید نیستند و برخی در قالب مسابقه ساخته نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، شبکه‌های مختلف سیما در روزهای تابستان ۱۴۰۰ چندین برنامه را در قالب مسابقه روی آنتن خواهند برد. یکی از قسمت‌های مجموعه‌تیزر «نوبرنامه‌های تابستانی سیما» نیز که این روزها از شبکه‌های سیما پخش می‌شود، به همین مسابقات اختصاص دارد.

بر این اساس مجموعا ۱۸ عنوان مسابقه از قاب ۱۱ شبکه سیما برای مخاطبان دیدنی می‌شود.

«نوبرنامه»های قدیمی

با وجودی که این تیزر محصول معاونت سیما از همه ۱۸ مسابقه با عنوان «نوبرنامه» یاد کرده، اما تنها «اتم»، «بعد چهار»، «دریچه»، «دورهمی»، «همه‌فن‌حریف» و «برپا» برنامه‌های جدید شبکه‌ها هستند.

۱۲ مسابقه دیگر پیشتر روی آنتن رفته‌اند و اگرچه سری تازه برخی از آن‌ها به جدول پخش بازمی‌گردد، اما نمی‌توان آن‌ها را «نوبرنامه» نامید. این در حالی است که عناوینی مانند «دو در دو»، «زوجی‌نو» و «۷۷ ساعت» نیز مدت‌هاست که روی آنتن هستند و حتی سری تازه آن‌ها نیز ویژه پخش در تابستان تولید نشده است.

از این میان «سیم آخر» به تازگی و در واپسین روزهای بهار ۱۴۰۰ به پایان رسید و مشخص نیست پخش فصل تازه آن چه زمانی روی آنتن برود.

از میان ۶ نوبرنامه، مسابقه «دورهمی» از اوایل تابستان با تغییر ساختار از تاک‌شو به مسابقه، روی آنتن رفته و ۵ عنوان دیگر تاکنون که اولین ماه از تابستان ۱۴۰۰ به پایان رسیده، هنوز به آنتن نرسیده‌اند.

«باشگاه» مسابقه نیست

اشتباه بزرگ تیزر معرفی نوبرنامه‌های مسابقه‌ای سیما، آن است که حداقل ۲ عنوان از این برنامه‌ها را اساسا نمی‌توان «مسابقه» نامید. ساختار «محاکات» محصول شبکه دو، بر گفتگوی جمعی و روایت داستان زندگی یک مهمان بنا شده است، اگرچه در پایان فصل، تعدادی از روایت‌ها از سوی داوران مناسب اقتباس ادبی یا نمایشی شناخته می‌شوند. «باشگاه» محصول شبکه ورزش نیز یک برنامه ترکیبی شامل گفتگو و انجام حرکات ورزشی است.

در شماری از این برنامه‌ها، یک بازیگر به عنوان مجری حاضر شده است. فریبا کوثری اجرای «اتم» را در شبکه یک به عهده گرفته و کاوه خداشناس و نفیسه روشن مجریان «۷۷ ساعت» شبکه آموزش هستند. مهران مدیری نیز در مسابقه «دورهمی» در جایگاه مجری قرار گرفته است.

مسابقات سوال جوابی در صدر

در میان مسابقاتی که روی آنتن رفته، قالب سوال جوابی بیشترین تعداد برنامه را به خود اختصاص داده است، عناوینی شامل «ایران»، «سیم آخر»، «پنج ستاره»، «دو در دو»، «دورهمی» و «رخداد». از این میان ۳ برنامه نخست اطلاعات عمومی شرکت‌کننده را می‌سنجند، «دورهمی» فرهنگی هنری است و «رخداد» به موضوعات سیاسی می‌پردازد.

بر این اساس تنها مسابقه تلفنی تابستان ۱۴۰۰، برنامه «دو در دو» محصول شبکه دو سیماست که سابقه خوبی در پخش مسابقات تلفنی با اجرای بهمن هاشمی در دهه هشتاد دارد.

مسابقه «۷۷ ساعت» از معدود مسابقاتی است که خارج از استودیو تولید می‌شود.

مسابقات غایب

در تیزری که معاونت سیما تولید کرده، اشاره‌ای به مسابقه «کودک شو» که از برندهای پربیننده تلویزیون است، دیده نمی‌شود. با توجه به اخباری که در هفته‌های اخیر از این برنامه شنیده شده، ممکن است این برنامه شبکه نسیم تا پاییز ۱۴۰۰ راهی به آنتن نداشته باشد.

غیبت نام مسابقه «دستپخت» نیز در این تیزر سوال‌برانگیز است، چراکه این مسابقه در حال حاضر روی آنتن شبکه یک سیما قرار دارد و به پخش خود ادامه می‌دهد. این تیزر نامی از مسابقه «شهروند و مافیا» نیز نبرده است.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است