«ایران، جنوب غربی» و روایت خشکاندن تالاب هورالعظیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۰:۲۰
معرفی فیلم؛

«ایران، جنوب غربی» و روایت خشکاندن تالاب هورالعظیم

مستند 52 دقیقه‌ای «ایران، جنوب غربی» ساخته محمدرضا فرطوسی درباره خشکی تالاب هورالعظیم در سایت هاشور در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، طبق روال پنجشنبه‌های هر هفته که برای مخاطبان صبا به معرفی فیلم‌های مختلف می‌پردازیم، این هفته و امروز ۳۱ تیرماه ۱۴۰۰ مستندی از خشکی تالاب هورالعظیم بزرگ‌ترین تالاب مرزی میان ایران و عراق را معرفی می‌کنیم.

نام این مستند «ایران، جنوب غربی» به کارگردانی محمدرضا فرطوسی است که ۱۱ سال پیش و با زبان عربی تولید شد و این روزها در سایت هاشور به صورت آنلاین در دسترس علاقه‌مندان است.

این مستند دگرگونی زندگی ساکنان هورالعظیم پس از خشکاندن این تالاب به وسیله ایجاد سد کرخه و برای به دست آوردن نفت را به نمایش درمی‌آورد.

کارگردان سعی دارد ابعاد گوناگون زندگی این افراد را که از منابع غنی گیاهی و جانوری منطقه محروم شده‌اند و تا پیش از این اقتصاد خانواده‌ها به آن وابسته بوده است، بازگو کند و عمق فاجعه‌ای را نشان دهد که سال‌ها قرار است گریبان‌ استان خوزستان را بگیرد.

تالاب هورالعظیم از دیدگاه منابع جانوری و گیاهی غنی است و ژرفای آن به‌طور میانگین به پنج متر می‌رسد و مساحتی بالغ بر ۱۲۰ هزار هکتار را در بر می‌گیرد. ذخایر آب این تالاب از رود کرخه در ایران و نیز رودخانه دجله در عراق تامین می‌شود. سراسر تالاب هورالعظیم با نی پوشیده شده‌ است.

این مستند جایزه ویژه «دی لاهورا» در جشنواره فیلم‌های محیط زیست بارسلونا (فیکما)، تجلیل ویژه هیات داوران جشنواره توراستراوا در جمهوری چک و دیپلم افتخار جشنواره استونی را از آن خود کرده است.

«ایران، جنوب غربی» همچنین در بخش رسمی چهارمین دوره جشنواره فیلم امارات، بخش رسمی چهارمین دوره جشنواره اکوزین در شهر ساراگوسا اسپانیا، بخش مسابقه جشنواره فیلم‌های مستند «سینماحقیقت»، بازار فیلم جشنواره هات‌داکس کانادا، دو بخش جایزه «رای» و جایزه «باسیل رایت» از سوی موسسه رویال آنتروپولوژی انسان‌شناسی لندن، جشنواره فیلم داکیوتاه آمریکا، جشنواره فیلم ژان روش پاریس، جشنواره فیلم اکوزین اسپانیا، جشنواره فیلم آدیس اتیوپی، جشنواره فیلم دبی، جشنواره فیلم‌های عربی روتردام، جشنواره بین‌المللی فیلم بغداد حضور داشته است.

مستند «ایران، جنوب غربی» با مدت زمان ۵۲ دقیقه به تهیه‌کنندگی مشترک محمدرضا جامعی و محمدرضا فرطوسی و تصویربرداری رضا عبیات تهیه و تولید شده‌ است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    106/687/994/000
  • بی‌بدن
    24/696/617/000
  • سال گربه
    14/906/783/500
  • آپاراتچی
    4/116/967/500
  • پرویز خان
    3/218/197/000
  • نوروز
    2/940/108/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/833/522/500
  • آسمان غرب
    2/405/678/000