فیلم‌های خارجی بی‌صدا گیشه ایران را فتح کرد/ فقط «دینامیت» پرطرفدارتر از خارجی‌ها | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۶
صبا گزارش می‌دهد؛

فیلم‌های خارجی بی‌صدا گیشه ایران را فتح کرد/ فقط «دینامیت» پرطرفدارتر از خارجی‌ها

آمار فروش سینمای ایران نشان می‌دهد سالن‌های نمایش‌دهنده فیلم‌های خارجی، شلوغ‌تر از سالن‌هایی است که فیلمی ایرانی به جز «دینامیت» را اکران می‌کنند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، گزارش فروش سینماها در هفته گذشته که دیروز ۲۶ تیرماه از سوی سازمان سینمایی منتشر شد، نشان‌دهنده حضور پررنگ فیلم‌های خارجی روی پرده سینماهاست.

بر اساس این گزارش، در فاصله زمانی شنبه ۱۹ تیرماه تا جمعه ۲۵ تیرماه، از مجموع ۴ هزار و ۹۶۷ سانس نمایش فیلم در سراسر کشور، ۳ هزار و ۵۸۰ سانس به فیلم سینمایی «دینامیت» که به تازگی اکران شده، اختصاص داشته است. این رقم معادل ۷۲ درصد کل سانس‌های سینماهاست که گستردگی اکران تنها فیلم پرفروش و جدید سینماها را نشان می‌دهد.

با این حال آمار سینماها منهای «دینامیت»، به نفع فیلم‌های ایرانی نیست زیرا از یک هزار و ۳۸۷ سانسی که به فیلم‌های دیگر اختصاص یافته، ۳۹۷ سانس متعلق به فیلم‌های خارجی بوده است که معادل ۲۹ درصد سانس‌هاست.

به همین صورت، با کسر کردن گیشه فیلم «دینامیت» -صاحب ۸۸ درصد فروش کل سینماها- از گیشه کل فیلم‌ها، فروش فیلم‌های خارجی که مجموعا ۶۹ میلیون و ۶۱۶ هزار تومان است، ۴۲ درصد فروش سینماها (بدون «دینامیت») محاسبه می‌شود که رقم قابل توجهی به حساب می‌آید.

بر اساس این گزارش، ۳ هزار و ۷۰ نفر مجموع مخاطب فیلم‌های خارجی، ۴۰ درصد کل مخاطبان سینمای ایران (بدون در نظر گرفتن «دینامیت») را تشکیل می‌دهند.

یک محاسبه آماری نشان می‌دهد به طور میانگین در هر سانس از نمایش «دینامیت» در سینماهای سراسر کشور، ۱۶٫۸ بلیت فروخته می‌شود. به همین ترتیب این رقم برای دیگر فیلم‌های ایرانی ۴٫۷ بلیت و فیلم‌های خارجی ۷٫۷ بلیت است. بنابراین بازده فیلم‌های خارجی برای سینماداران به شکل چشمگیری بالاتر از فیلم‌های ایرانی (به جز «دینامیت») است. به نظر می‌رسد با توجه به این آمار، سینماداران بیش از پیش به نمایش فیلم‌های خارجی متمایل شوند.

در اتفاقی جالب توجه، ۳ نسخه فیلم‌های ژانر وحشت «احضار» ۳، ۲ و ۱ پرفروش‌ترین فیلم‌های خارجی در گیشه هفته گذشته سینمای ایران بوده‌اند.

مصطفی قاسمیان

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است