ستاد ملی کرونا «عامدانه» جلوی واکسیناسیون سینماگران را گرفت/ کسی پاسخگو نیست | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۴
پژمان مظاهری‌پور در گفتگو با صبا:

ستاد ملی کرونا «عامدانه» جلوی واکسیناسیون سینماگران را گرفت/ کسی پاسخگو نیست

عضو هیات مدیره خانه سینما و مستندساز از روند واکسیناسیون کرونا در میان سینماگران انتقاد کرد و گفت که مستندساز را وارد تونل مرگ می‌کنند بدون اینکه هیچ امتیازی برای او قائل شوند.

پژمان مظاهری‌پور مستندساز و عضو هیات مدیره خانه سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی صبا به روند واکسیناسیون کرونا به سینماگران خصوصا مستندسازانی که به ساخت فیلم‌هایی با موضوع کرونا مشغول هستند، انتقاد کرد و گفت: از زمان شروع پاندمی کرونا در سال ۱۳۹۸ مستندسازها باتوجه به بودجه‌، محدودیت‌ها و امکاناتی که با آن‌ها سر و کار دارند، وظیفه‌شان که ساخت مستند است، انجام دادند و به ساخت فیلم درباره پاندمی کرونا به عنوان یک واقعه اجتماعی، عوارض، عواقب، کنش‌ها و واکنش‌‌های آن ترغیب شدند، حتی بخش جداگانه‌ای هم در چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» طراحی شد که به بحث کرونا می‌پرداخت.

او درباره لزوم تزریق واکسن به این افراد که وظیفه ثبت تاریخی این روزها را دارند، اظهار کرد: درحال حاضر به زمانی رسیده‌ایم که واکسن کرونا هم در داخل تولید و هم از خارج وارد می‌شود، در همین حال شاهد گروه‌بندی‌هایی در ساختار اجتماعی هستیم که اولویت‌هایی را به تزریق این واکسن تخصیص داده است. طبیعتا اولویت‌های سنی و شغلی و بیماری های خاص داریم ولی در این تقسیم‌بندی‌ها داشتن یک سهمیه برای سینماگران به ویژه آنهایی که مستقیما در موقعیت های کروهایی حضوری دارند منطقی و واجب است.

مظاهری‌پور درباره نبود نام فیلمسازان در روند اولویت‌بندی ویروس کرونا تصریح کرد: به ما می‌گویند نظرتان درباره ساخت مستند کرونایی چیست؟ بله باید فیلم کرونایی ساخت اما تکلیف مستندساز چه می‌شود؟ مستندساز قرار است برای ساخت مستندی در معرض بیماری کرونا قرار بگیرد، به بیمارستان، مراکز بهداشتی و مراکزی که لوازم پیشگیری از بیماری‌ها را می‌سازند، مراجعه می‌کند یا کنش‌ها و واکنش‌های اجتماعی نسبت به کرونا را ثبت کند. آیا این انسان حق ندارد از واکسن استفاده کند و یکی از اولویت‌های آن باشد؟

این پژوهشگر و مستندساز تاکید کرد: رسانه ها دایما به ما در خانه ماندن را تذکر می‌دهند، می‌گویند تجمع نکنیم، سعی کنیم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنیم، آیا مستندساز می‌تواند فیلمی درباره کرونا یا هر موضوع دیگری بسازد بدون اینکه وارد جامعه شود؟ آیا برای مستندساز امکان‌پذیر است که فیلمبرداری کند و در محیط‌های متعدد نباشد؟ شما مستندساز را وارد تونل مرگ می‌کنید بدون اینکه هیچ امتیازی برای آن قائل شوید یا اولویتی برای تزریق واکسن کرونا به او دهید.

او ادامه داد: وظیفه دستگاه‌های اجرایی و ستاد کرونا است که مستندسازها را در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار دهند، باید به ستاد ملی مقابله با کرونا اعتراض مشخص کرد که چرا سینماگران را در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار نمی‌دهند؟ در صحنه‌های فیلمبرداری بازیگرانی حضور دارند که باید رو در روی یکدیگر بدون ماسک کار کنند، کارگردانی حضور دارد که با منشی صحنه و دستیارش فاصله کمی دارد، گروه‌های فیلمبرداری در لوکیشن‌ها با تراکم عوامل صحنه باید حاضر باشند و کار کنند، آن‌ها در شرایطی کار می‌کنند که محیط قابلیت قطعی ابتلای به کرونا را دارد.

صنعت تولید تصویر باید کار خودش را انجام دهد ولی قرار نیست هیچ امتیازی به تولیدکنندگان آن داده شود؟

کارگردان مستند «بر کرانه‌های کاسپین» با تاکید بر اینکه در حال حاضر که تولید و واردات واکسن به گفته مسئولان شرایط خوبی دارد مطالبه می کند که سینماگران به ویژه آنهایی که باید در محیط های مختلف حضور داشته باشند واکسن بزنند، خاطرنشان کرد: وقتی تلویزیون را روشن می‌کنیم باید برنامه تماشا کنیم، وقتی وارد پلتفرم‌ها می‌شویم به محتوای مناسب نیاز داریم، صنعت تولید تصویر باید کار خودش را انجام دهد ولی قرار نیست هیچ امتیازی به تولیدکنندگان آن داده شود؟ اما می‌بینیم که ستاد ملی کرونای این مملکت عامدانه جلوی واکسن زدن سینماگران را گرفت.

او درباره جلوگیری از واکسیناسیون سینماگران توضیح داد: در سال ۱۴۰۰ گفتگویی میان خانه سینما و ستاد ملی مقابله با کرونا صورت گرفت که بر اساس آن قرار شد براساس چارچوب واکسیناسیون ملی، ابتدا کهنسالان در رده‌های سنی تعریف شده و بعد بیماری‌های خاص و بعد پروژه‌های تصویری که درحال ساخت است، واکسن کرونا دریافت کنند. این یک امر طبیعی و بدیهی بود ولی درنهایت این اتفاق نیفتاد. البته میان فیلمسازان این بحث مطرح بود که ما فرقی با دیگر مردم نداریم و به همین دلیل ما هم زمانی این موضوع را مطرح کردیم که سینماگران همگام با مردم واکسن را دریافت کنند.

ما در خانه سینما به تزریق واکسن به بیماری‌های خاص هم نرسیدیم

مظاهری‌پور درباره سینماگرانی که واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: مساله اینجاست که فقط سینماگران در رده‌های سنی کهنسال واکسن را دریافت کردند. بعد از ماجرای مجموعه واکسن‌هایی که سازمان صداوسیما خارج از نوبت دریافت کرد، ستاد کرونا کاملا این روند را متوقف کرد یعنی ما در خانه سینما به تزریق واکسن به بیماری‌های خاص نرسیدیم، تمام سهمیه‌های‌مان قطع شد و دست‌مان به جایی بند نیست.

این عضو خانه سینما درباره سهمیه واکسن اعضای صداوسیما بیان کرد: بعد از اینکه واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور گسترش پیدا کرد، سهمیه سه هزار دوز تزریق واکسن برای سازمان صداوسیما پیش از انتخابات ریاست جمهوری درنظر گرفته شد، هرکدام از مدیران هم برای تزریق واکسن کرونا به افراد پیامک می‌زد و اینگونه بود که تزریق واکسن از مدار نوبت‌ خود خارج شد. اگر قرار است در صف ملی دریافت واکسن قرار گیریم باید برای همه مردم اینگونه باشد، نمی‌شود بخشی از جامعه در نوبت باشد و کشتار دهد اما بخش دیگری از جامعه تماس‌های شخصی دریافت کنند و هیچ سندی از کسی که واکسن زده یا واکسن را دریافت کرده است به جای نگذارند.

کارگردان مستند «شاهنامه شاه تهماسبی»درباره مرگ مستندسازان بر اثر ویروس کرونا عنوان کرد: استاد اکبر عالمی چهره مطرح سینما و پژوهشگری که شبیه او را دیگر نداریم در بیمارستان‌ و برای ساخت مستندی درباره وضعیت کرونا، به کرونا مبتلا شد و از دنیا رفت در حالی که می‌توانست با واکسن ایمن شده باشد یا هوشنگ میرزایی برای تدریس فیلمسازی مجبور به پرواز با هواپیما شد و جان خود را از دست داد ولی هیچکس پاسخگو نیست چون آدم‌ها وقتی که می‌خواهند بمیرند با دیگران فرقی ندارند ولی هنگام کار کردن اینگونه نیست. هنگامی که کاری دیر تحویل داده می‌شود، تماس می‌گیرند و حتی تهدید می‌کنند که چرا کارتان را تحویل نداده‌اید. اگر کار را به موقع می‌خواهید پس شرایط ایمنی هنگام کار را هم فراهم کنید. من نمی‌توانم از کسی که بال ندارد خواهش کنم که پرواز کند. از وقتی که ویروس کرونا وارد کشور شده است در طول ماه حداقل ۲ هنرمند را از دست داده‌ایم.

او در پایان درباره پیگیری واکسیناسیون هنرمندان از سوی خانه سینما مطرح کرد: ما همواره از سوی خانه سینما دریافت واکسن کرونا را با بحث، گفتگو، تقاضا و به شکل‌های مختلف مطرح کردیم اما به جایی نمی‌رسد. همه چیز به فضایی تبدیل شده است که پاسخی داده نمی‌شود، به ما تلفن می‌شود که چرا قراردادتان دیر شد اما هیچوقت پیامکی برای دریافت واکسن کرونا داده نمی‌شود. از طرفی مدیران و کارکنان به ویروس کرونا مبتلا می‌شوند و از طرف دیگر فشارهای اقتصادی وجود دارد، این مسائل می‌تواند به بحرانی جدی در آینده تبدیل شود.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است