با مشهورترین برندگان جایزه بهترین بازیگر جشنواره «کن» آشنا شوید | پایگاه خبری صبا
امروز ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲۳:۴۴

با مشهورترین برندگان جایزه بهترین بازیگر جشنواره «کن» آشنا شوید

به بهانه احتمال اهدای جایزه بهترین بازیگر مرد جشنواره «کن» امسال به امیر جدیدی برای فیلم «قهرمان» به تاریخچه این جایزه نگاهی انداخته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا ، برای ما ایرانی ها احتمالا بخش بهترین بازیگر نقش اول مرد جشنواره «کن» یادآور جایزه ای است که شهاب حسینی سال ۲۰۱۶ برای فیلم «فروشنده» گرفت. طبق پیش بینی ها امسال نیز سینمای ایران با امیر جدیدی شانس دریافت این جایزه را دارد، اما این جایزه که این روزها برای سینمای ایران و فیلم های اصغر فرهادی ملموس شده، پیش از این چه نام هایی را به خود دیده است.

اگر نگاهی گذرا به برگزیدگان تاریخ بخش بهترین بازیگر مرد جشنواره «کن» بیندازیم به نام های بزرگی چون مارلون براندو، اسپنسر تریسی، اورسن ولز، پل نیومن، جک نیکلسون، مارچلو ماسترویانی، جک لمون، واکین فینیکس و بسیاری از بزرگان دیگر سینما برمی خوریم.

جایزه بهترین بازیگر جشنواره «کن» اولین بار سال ۱۹۴۶ اهدا شد، در آن سال مراسم جشنواره «کن» ۶ ماه بعد از ضیافت اسکار برگزار شد و هیات داوران ترجیح دادند برگزیده بازیگری آن سال اسکار یعنی ری میلند ستاره سینمای هالیوود را برای بازی در فیلم «آخر هفته از دست رفته» انتخاب کنند.

سال بعد از جایزه میلند، در جشنواره «کن» با وجود برگزاری، جایزه بهترین بازیگر مرد اهدا نشد سال پس از آن نیز برگزاری رویداد کن به مانند دوران جنگ جهانی دوم لغو شد. سه سال طول کشید تا دوباره جایزه بهترین بازیگری جشنواره «کن» اهدا شود این بار نیز یکی دیگر از بزرگان هالیوود یعنی ادوارد جی رابینسون ستاره فیلم های گانگستری دهه ۳۰ سینما با فیلم «خانه غریبه ها» بهترین بازیگر جشنواره «کن» شد.

سال ۱۹۵۵ برای اولین بار در جشنواره «کن» انحصار این بخش از دست بازیگران انگلیسی زبان خارج شد، در آن سال گروه بازیگری فیلم روسی «خانواده بزرگ» توانستند جایزه بهترین بازیگر جشنواره را کسب کنند.

با وجود موفقیت یک فیلم روسی در آن سال، هیات داوران جشنواره «کن» همچنان تمایل داشتند این جایزه را به بازیگران حرفه ای انگلیسی زبانِ اغلب آمریکایی اهدا کنند، از برگزیدگان آن سالها می توان به پل نیومن، اورسن ولز، آنتونی پرکینز، جیسون روباردز، رالف ریچاردسون و ریچارد هریس اشاره کرد.

از سال ۱۹۶۳ به این طرف اما دیگر ورق به کلی برگشت، بازیگران ایتالیایی چون ماسترویانی، جیانکارلو جیانینی، ویتوریو گاسمن، بازیگران فرانسوی چون ترینتینیان، میشل پیکولی، بازیگران اسپانیایی چون فرناندو ری و خوزه لوییس گومز برگزیده این بخش شدند و بازیگران آمریکایی اغلب به حاشیه رفتند. رابرت دنیرو یا آل پاچینو یا مارتین شین با فیلم های موفق شان به «کن» می آمدند و دست خالی برمی گشتند.

این جایزه اولین بار در سال ۱۹۹۴ به سینمای آسیا رسید، آن سال جه یو برای فیلم چینی «برای زندگی» بهترین بازیگر فستیوال شد، جه یو در حالی آن سال برنده این جایزه شد که رقبای سرسختی در فیلم «پالپ فیکشن» داشت، تونی لیونگ ستاره فیلم های وونگ کار وای دومین بازیگر آسیایی بود که این جایزه را در سال ۲۰۰۰ برای فیلم «در حال و هوای عشق» کسب کرد. ترکیه، ژاپن و ایران دیگر کشورهای آسیایی هستند که بازیگران شان این جایزه ارزشمند را تاکنون به خانه برده اند.

حالا باید تا ساعتی دیگر منتظر ماند و دید که اسپایک لی و اعضای هیات داوران «کن» امسال چه کسی را برنده این بخش باارزش می کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است