اصغر فرهادی: موفقیت‌های جهانی «دوستان و دشمنان» بیشتری برایت می‌آورد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۳۸

اصغر فرهادی: موفقیت‌های جهانی «دوستان و دشمنان» بیشتری برایت می‌آورد

اصغر فرهادی در گفتگو با «نشنال» از فیلم «قهرمان» و حضورش در فستیوال «کن» گفت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا، اصغر فرهادی که این روزها در جشنواره «کن» به سر می برد در گفتگویی با وبسایت فرهنگی هنری «نشنال» درباره فیلم جدیدش صحبت کرد.

در بخشی از این گفتگو از فرهادی پرسیده می شود که آیا حضور در جشنواره «کن» برایش مانند گذشته رازآلود و جذاب است، آن هم بعد از اینکه با فیلمی چون «فروشنده» از این جشنواره جایزه برد و با فیلم «همه می دانند» فستیوال را کلید زد.

کارگردان سرشناس ایرانی در پاسخ به این پرسش گفت: به این روند عادت کرده ام، من چندین بار این مرحله را پشت سر گذاشته‌ام و می‌دانم این نوع موفقیت ها موجب می‌شود دوستان و دشمنان بیشتری به دست بیاورید. (I know that when you have this kind of exposure, this kind of success, it brings you more friends and more enemies.”)

در جای دیگری از این گفتگو فرهادی درباره داستان فیلم تازه اش چنین توضیح داد: محوریت و موضوع اصلی فیلم من ظهور یک شخص و قرار گرفتنش در کانون توجه و سپس سقوط آن فرد است.

فرهادی در این گفتگو رسانه‌های اجتماعی را راه اصلی ارتباط میان مردم در ایرانِ فعلی خواند.

کارگردان «جدایی نادر از سیمین» البته گفت خودش نه در فیسبوک و نه در توییتر صفحه شخصی ندارد و تنها در اینستاگرام صفحه ای با نام خودش دارد که البته آن را نیز شخص خودش اداره نمی کند.

این فیلمساز ایرانی معتقد است همانگونه که در فیلم «قهرمان» نشان می دهد، رسانه های اجتماعی بستر خوبی برای گسترش حقیقت ارائه می دهند با این حال می توانند برای دروغگویی و مبادله اطلاعات غلط نیز استفاده شوند.

کارگردان فیلم برنده اسکار «فروشنده» در پاسخ به این پرسش که فیلم «قهرمان» درباره مفهوم حقیقت و صداقت است و چگونه او دنیایی را می سازد که در آن حقیقت مطلق نیست، گفت: آنچه از حقیقت می دانیم این است که تعریف آن بسیار دشوار است، حقیقت جنبه های متفاوتی دارد، خط مشخصی وجود ندارد که بتوانید برای تعریف حقیقت از آن استفاده کنید.

اصغر فرهادی در جای دیگری از این گفتگو به این پرسش که آیا به گفته های شخصیت های فیلمش اعتقاد دارد، نیز پاسخ داد. به گفته مصاحبه کننده، یکی از شخصیت های فیلم «قهرمان» جایی از فیلم می گوید، هیچ چیز عادلانه ای در دنیا وجود ندارد، آیا شما با آن موافق هستید؟

فرهادی چنین پاسخ داد: سخت است بگویم، گاهی اوقات نظر شخصیت ها با من هم نظر است و گاهی نیست، در کل من از گفتن چنین حقایق کلی اجتناب می کنم؛ اینکه جهان عادلانه است، درست نیست زیرا شما می توانید به موارد زیادی فکر کنید که جهان عادلانه نیست و البته گفتن اینکه جهان ناعادلانه است نیز به نظر من خیلی دقیق تر از گزاره اول نیست.

فرهادی درباره فیلم آینده اش که آیا در ایران ساخته می شود یا به مانند «گذشته» و «همه می دانند» در اروپا تولید می شود، نیز چنین گفت: نمی دانم چه چیزی انتظارم را می کشد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است