«قهرمان» روایتی از بانوی ۸۵ ساله قهرمان ملی‌ست/ گلایه از نقدهای غیرمنصفانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۳
الهام آقالری در گفتگو با صبا:

«قهرمان» روایتی از بانوی ۸۵ ساله قهرمان ملی‌ست/ گلایه از نقدهای غیرمنصفانه

کارگردان مستند «قهرمان» که در شبکه مستند رونمایی شد از زندگی مادربزرگ 85 ساله‌ای سخن می‌گوید که هیچ چیزی او را در مسیر موفقیت متوقف نکرده است.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، مستند «قهرمان» جدیدترین تولید شبکه مستند سیما به کارگردانی الهام آقالری در برنامه تلویزیونی «به اضافه مستند» رونمایی شد.

این فیلم مستند ورزشی روایتی از فاطمه حشمتی بانوی قهرمان ملی است که پس از سال‌ها تلاش و تمرین در رشته ورزشی مورد علاقه‌اش می‌خواهد در ۸۵ سالگی طعم حضور در مسابقات جهانی را بچشد. او برای شرکت در مسابقه جهانی با چالش‌های زیادی به لحاظ مالی و اجتماعی مواجه است و این فیلم مستند روایتی از زندگی و تلاش‌های او برای رسیدن به این جایگاه است.

الهام آقالری کارگردان اثر در گفتگ با خبرنگار صبا با اشاره به شخصیت متفاوت این فیلم و انگیزه‌اش برای حضور در مسابقات جهانی گفت: اگر حشمتی بانویی ۳۰ یا ۴۰ ساله بود و چنین تلاشی را از او می‌دیدیم، اینچنین جذبش نمی‌شدیم. اینکه او ۸۵ سال سن دارد و به قهرمانی آسیا می‌رسد بسیار ستودنی است و چنین شخصیتی مخاطب را جذب می‌کند. او در زندگی‌اش آنقدر با مشکلات زیادی روبه‌رو بوده و آن‌ها را حل کرده است که به نظر می‌رسد برای حل این چالش‌ نیز ایمانی قوی دارد. انگار که در او زندگی همیشه جریان دارد برای مثال اگر همسرش در ۴۰ سالگی اجازه نداده که رانندگی کند حالا در ۸۵ سالگی به دنبال یادگیری این مهارت است. این موضوع را همچنین در حضورش برای مسابقات جهانی می‌بینید.

او با اشاره به اولین آشنایی خود با این قهرمان ملی بیان کرد: اولین بار او را در برنامه زنده «حالا خورشید» دیدم و متوجه شدم که فرد صادقی‌ست، بیان روشنی دارد و البته ترسی از حضور در جلوی دوربین ندارد، همین موضوع موجب شد که سراغش بروم. همراه با همسرم مهدی جوزایی پژوهش‌مان را به صورت تلفنی آغاز کردیم چرا که اولا او در شیراز بود و ما در تهران و ثانیا باید مطمئن می‌شدیم او سوژه خوبی برای ساخت فیلم است. حدود ۱۰ یا ۱۵ جلسه یک‌ ساعته با او داشتیم و چارچوب‌های فیلم در همانجا درآمد سپس به شیراز رفتیم و آرام آرام با ایجاد اعتماد متقابل به او نزدیک شدیم.

آقالری با اشاره به مشکلات بانوان پیشکسوت ورزشکار خاطرنشان کرد: در ورزش پیشکسوتان، چه زن و چه مرد، باید هزینه‌ای پرداخت شود تا بتوانند در مسابقه شرکت کنند اما مرد‌ها به این دلیل که عمدتا حقوق بازنشستگی دارند توانایی پرداخت این هزینه را دارند اما اکثر خانم‌های این رده سنی خانه‌دارند و حقوق بازنشستگی ندارند. علاوه بر این معتقدم در ورزش قهرمانی محدودیت‌های بیشتری برای خانم‌ها وجود دارد. برای مثال اگر مردی در ۸۵ سالگی قهرمان شود همه در بوق و کرنا از او تجلیل می‌کنند اما در فیلم می‌بینیم که همین خانم به فرزندش می‌گوید: «تو باید سرت را بالا بگیری، من آبروی شما هستم اما همیشه می‌گویی ورزش نکن چون خرج دارد!»

این مستندساز با اشاره به نقد‌های مطرح شده در این فیلم پس از پخش از شبکه مستند تصریح کرد: همیشه دوست دارم که فیلم بسازم و نقد بشوم چرا که معتقدم در نقد برداشت‌هایی مطرح می‌شود که زوایای جدیدی را روی من باز می‌کند. گاهی اوقات اینقدر نقدهای خوبی به کار وارد می‌شود که از آن استفاده می‌کنیم اما نقدی که بر فیلم من در تلویزیون انجام شد، نقد منصفانه‌ای نبود.

او در پایان درباره نقدهای وارد شده اظهار کرد: در آن نقدها علاوه بر اینکه فیلم مرا بی‌رحمانه نقد کردند اصطلاحاتی درباره سوژه اصلی این فیلم مطرح شد که درست نبود و حتی ناراحتی خود او خانواده‌اش را به همراه داشت. استفاده از عباراتی نظیر «شلخته»، «انگار دل‌شان به حال او سوخت و او را روی سکوی اول آوردند» و … ورود به زندگی شخصی این خانم است و نقد فیلم نیست.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است