ساخت «اسپینجر» حرکت بر لبه تیغ بود/ چه زمانی واکسن به گروه‌های تولید می‌رسد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۱۳
علیرضا کریم‌زاده در گفتگو با صبا:

ساخت «اسپینجر» حرکت بر لبه تیغ بود/ چه زمانی واکسن به گروه‌های تولید می‌رسد؟

کارگردان و تهیه‌کننده سریال «اسپینجر» از آخرین وضعیت این سریال و چالش‌هایی که تا این لحظه با آن مواجه شده‌اند، توضیح داد.

علیرضا کریم‌زاده کارگردان و تهیه‌کننده مجموعه طنز و فانتزی «اسپینجر» در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره آخرین وضعیت این سریال که برای شبکه نمایش خانگی ساخته می شود و اینکه چند درصد آن مقابل دوربین رفته است، گفت: درحال حاضر تقریبا ۷۰ درصد تصویربرداری مجموعه «اسپینجر» انجام شده و حدود ۳۰ درصد باقی مانده است. ما در این مجموعه، ایرانِ ۱۰۰ سال آینده را به نمایش می‌گذاریم و کار به دلیل حجم زیاد جلوه‌های بصری بسیار متفاوت است و شاید برای اولین بار است که این حجم جلوه‌های بصری در سریال‌های ایرانی به کار می‌رود و این می‌تواند از تفاوت‌های این کار با کارهای دیگردر عرصه شبکه نمایش خانگی باشد.

این کارگردان در پاسخ به این پرسش که چگونه تفاوت های ایران امروز با ۱۰۰ سال دیگر را به نمایش گذاشتید، توضیح داد: از آنجایی که داستان این سریال یک داستان خاص است، کمتر تهیه‌کننده و کارگردانی به سراغ آن می‌رود زیرا هم از لحاظ هزینه و هم از لحاظ پروداکشن یک کار کاملاً لبه تیغی است. آنقدر باید جلوه‌های بصری در این کار قوی باشد که مخاطب این کار را اصطلاحاً پس نزند به همین دلیل من از روز اول که ب بسم‌الله فیلمنامه را نوشتیم از هادی اسلامی که در بحث جلوه‌های بصری از بهترین‌های این حوزه است به عنوان مشاور تیم نویسندگی دعوت کردم و او از ابتدای نگارش در کنار ما بود. هدف این بود که کار ما با توان امکانات اجرایی جلوه‌های بصری در ایران متناسب باشد و ما چیزی را ننویسیم که قابل اجرا نباشد یا شکل اجرای آن خوب نباشد. خوشبختانه هادی اسلامی تمام وقت انرژی خود را با جان و دل گذاشت و الآن هم خودش زحمت طراحی و اجرای جلوه‌های بصری را برعهده گرفته‌ است و کار را پیش می‌برد.

ایران در ۱۰۰ سال آینده هم با هالیوود بسیار متفاوت است

کریم‌زاده با توجه به اینکه در این سریال برخلاف معمول از آینده به زمان حال برمی‌گردیم و در ایران ۱۵۰۰ مخاطب قرار است با یک فضای متفاوت روبرو شود که ممکن است این فضا را مدام با سریال‌ها و فیلم‌های هالیوودی که قصه‌ای مشابه دارند مقایسه کند، درباره پرداخت به این موضوع بیان کرد: ایران ۱۵۰۰ مختص کشور خودمان ایران است. اصلاً کشور ما از لحاظ فرهنگی، تاریخی و سایر جنبه‌ها یک تفاوت‌های ویژه‌ای با هالیوود دارد و ما نمی‌توانیم این‌ها را زیاد مقایسه کنیم اما از لحاظ تکنیکی می‌توانم این را بگویم که در این سریال یک بوم‌سازی اتفاق افتاده و ما با استفاده از تکنیک روز سینمای جهان، مفاهیم مرتبط با کشور خودمان را گفته‌ایم. به نظرم برای مردم خیلی می‌تواند جذاب باشد که ما در ۱۰۰ سال آینده ایران در کجا هستیم و به چه جایگاهی در جهان رسیده‌ایم. کار ما یک کار فانتزی است، یک کار با رگه‌های طنز سیاسی و اجتماعی و با یک زبان متفاوت که در آن به مسائلی پرداخته‌ایم که دغدغه‌های مردم و جامعه است.

کارگردان «اسپینجر» درباره انتخاب بازیگران سریال عنوان کرد: ما در انتخاب بازیگران سعی کردیم چند نکته را مدنظر قرار دهیم؛ یک مساله، میزان بودجه‌ای بود که برای این کار در نظر گرفتیم. دوم اینکه سعی کردیم از بازیگرانی استفاده کنیم که در این سال‌ها کمتر تکرار شده‌اند. ما بازیگران خوبی در کشورمان داریم که متأسفانه به دلایل مختلف کنار گذاشته و فراموش می‌شوند بنابراین به این نتیجه رسیدیم که هم باید بازیگران جدیدی را در این عرصه معرفی کنیم و هم از حضور بازیگران خوبی که یک مقدار کمتر در دید هستند بهره ببریم. با توجه به اینکه کار ما طنز است سعی کردیم از بازیگران طنز و بازیگران جدی به طور هم‌زمان استفاده کنیم در نتیجه گروه بازیگران سریال را متفاوت بستیم.

«اسپینجر» برگرفته از اساطیر ایران باستان

این تهیه‌کننده درباره اینکه عنوان سریال را برچه اساسی انتخاب کرده‌اند و «اسپینجر» به چه معناست، گفت: انتخاب «اسپینجر» یا همان اسپنجگر، دلایل خاصی داشته است. در کتاب اساطیر ایرانی، زمانی که دیو خشکسالی و ابر باران‌زا با هم تلاقی می‌کنند یک صاعقه زده می‌شود که به آن می‌گویند اسپنجگر. یک جور صاعقه نابودگر است. ما در این کار سعی کرده‌ایم ضمن اینکه به اسامی اصیل و قهرمانان ایرانی تلنگر می‌زنیم، در عین حال کار را خیلی اسطوره‌ای نبینیم. البته انتخاب این نام به روند داستان‌مان هم بستگی دارد.

کریم‌زاده در پایان درباره چالش‌هایی که در مسیر ساخت سریال با آن‌ها مواجه شده است توضیح داد: بزرگ‌ترین مساله‌ای که ما داریم بحث کرونا است. متأسفانه در همین پروژه چند نفر از همکاران‌مان را از دست دادیم و به خاک سپردیم. ما می‌شنویم که می‌گویند به هنرمندان و گروه‌های فیلمسازی واکسن داده‌ایم، در حالیکه ما این واکسن‌ها را ندیده‌ایم. یکی به ما بگوید که این واکسن‌ها را به چه کسانی زده‌اند؟ چرا گروه‌هایی را که در حال تولید هستند واکسینه نمی‌کنند؟ مساله دیگر ضرر و زیان‌هایی است که بابت کرونا خورده‌ایم. سازمان سینمایی کجاست؟ سازمان سینمایی باید به داد شرکت‌ها و گروه‌های تولیدکننده فیلم و سریال برسد. به دلیل قضیه کرونا زمان تولید سریال‌ها طولانی و هزینه‌ها کمرشکن شده ولی کسی پاسخگو نیست و حمایتی نمی‌کند. دولت کجای این ماجرا قرار گرفته است؟

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است