اصغر فرهادی: فکر نمی‌کردم باز هم بگویند فیلمت درباره قضاوت است/ من نگفتم ایران سرکوبگرست | پایگاه خبری صبا
امروز ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۶:۱۰

اصغر فرهادی: فکر نمی‌کردم باز هم بگویند فیلمت درباره قضاوت است/ من نگفتم ایران سرکوبگرست

اصغر فرهادی و عوامل فیلم سینمایی «قهرمان» در نشست خبری این فیلم در جشنواره کن، درباره این فیلم به اظهارنظر پرداختند.

به گزارش خبرنگار سینمای جهان صبا، کنفرانس مطبوعاتی فیلم «قهرمان» ساخته اصغر فرهادی ظهر امروز ۲۳ تیر ماه در جشنواره فیلم کن برگزار شد. پیش از این نشست، فرهادی و دخترش و امیر جدیدی به عنوان دو بازیگر فیلم مقابل دوربین قرار گرفتند.

همچنین در بخشی از مراسم دیگر عوامل فیلم از جمله هایده صفی یاری تدوینگر فیلم که در کن حضور دارند نیز فرهادی را همراهی کردند.

گزارشگر فرانسوی مراسم به ارایه رزومه کاری سارینا فرهادی و امیر جدیدی پرداخت.

پس از مراسم فتوکال، کنفرانس مطبوعاتی فیلم «قهرمان» آغاز شد.

اصغر فرهادی در ابتدای این نشست بیان کرد: انتقاد دو شکل دارد؛ یکی وقتی شما سیستم را نقد می‌کنید و مقابلش هستید، یک وقتی هم جامعه را نقد می‌کنید. من در این فیلم نگاهی که از این قالب بیرون بزند نداشتم.

کارگردان «قهرمان» که از دیروز موضوع فیلمش با شبکه های اجتماعی گره خورده است درباره این موضوع توضیح داد: موضوع اصلی فیلم شبکه‌های اجتماعی نیست بلکه مدیا زمینه ای بود تا قصه ام را روایت کنم.

وی تاکید کرد: اصلا نمی‌خواستم بگویم شبکه‌های اجتماعی خوب یا بد هستند.

کارگردان اسکاری کشورمان همچنین در پاسخ به اینکه این فیلم هم از مضامین قبلی فیلم هایش از جمله قضاوت کردن و نکردن بهره می برد، عنوان کرد: فکر نمی‌کردم برداشت مخاطبان از این فیلم پرداختن به موضوع قضاوت باشد. آنقدر این را درباره فیلم‌هایی که ساخته‌ام، گفته‌اند که درباره قضاوت و دروغ است که وقتی بازهم می‌شنوم، تعجب میکنم. به نظرم من مساله آبروی افراد هم است و این حتی از دو کلمه دروغ و قضاوت مهمتر است زیرا آبرو به معنای تصویر جمعی دیگران از ماست و این نه در فرهنگ ما که در همه جا مهم است.

فرهادی درباره تم فیلمش گفت: گرچه در همه فیلم های قبلی من قضاوت وجود داشته ولی اتفاقا در این فیلم کمتر به موضوع قضاوت پرداخته شده است البته در دل روایت قضاوت کردن‌ هم داریم ولی این گونه نیست که قضاوت تنها موضوعی است که اگر حل شود اوضاع بهتر می‌شود. مرز دروغ و حقیقت مرز مشخصی نیست. نمی‌توانیم به قطعیت بگوییم این کار بد است این کار خوب است. ممکن است کاری از نظر ما بد باشد یا نباشد.

فرهادی در بخش دیگر صحبت هایش به مساله خودکشی اشاره کرد و توضیح داد: این فیلم مخالف با خودکشی است، اگر فیلمساز صادقی باشید و به دنبال حواشی نباشید، فیلم شما مسیر درستی را می‌رود.

وی افزود: من در این فیلم بخش‌هایی را گذاشته‌ام که تماشاگران عادی را به تماشای فیلم ترغیب کنم اتفاقاً بخشی از موفقیت فیلم‌های من در ایران مربوط به این است که مردم عادی به تماشای آنها نشسته‌اند.

اصغر فرهادی دیروز در مصاحبه ای که روایتی از او منتشر کرد گفته بود که ایران کشور سرکوبگر است که این صحبت وی از دیروز با واکنش های مختلفی مواجه شده است. خبرنگاری از وی درباره این موضوع پرسید که فرهادی گفت: ما درباره موضوعی صحبت کردیم که شاید در اروپا نباشد. مردم خارج از ایران فکر می کنند فضای مجازی در ایران وجود ندارد بنابراین کسی که با مکن مصاحبه می کرد از وجود فضای مجازی تعجب کرد و گفت شما فضای مجازی دارید؟ من گفتم حتی شاید پررنگ تر از کشورهای غربی باشد و از من پرسید چرا و من گفتم که زیرا فضای بسته ای برای ابراز نظرات وجود دارد.

وی افزود: پس مردم برای ابراز نظرات از فضای مجازی استفاده می کنند. در کشوری که می توان اظهارنظر آزادانه کرد قطعا فضای مجازی استفاده کمتری دارد.

فرهادی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار درباره سقوط هواپیمای اکراینی و نارضایتی در ایران و اینکه چگونه به این موضوعات در فیلمش پرداخته است، هیچ حرفی نزد.

این فیلمساز ایرانی همچنین اعلام کرد: اولین باری که درباره اعدام بچه های زیر هجده سال بحث شد، اولین فیلمی که فکر می کنم بدون تاخیر درباره این مساله ساخته شد، «شهر زیبا» بود. تمن می توانستم به جایآن فیلم یک بیانیه‌ تند بدهم اما هنوز شهر زیبا را آدم‌ها می‌بینند و هنوز این پرسش هست که چرا این آدم ها در سن ۱۴ سالگی مرتکب قتل می شوند؟ اگر آن فیلم را نساخته بودم و در آن زمان بیانیه‌ای می‌دادم، احتمالا بیانیه‌ خوبی نمی‌شد چون بیانیه نویسی و مقاله نویسی شیوه من نیست بهتر است که با داستانم این حرف را بزنم و این پرسش را ایجاد کنم که چرا این اتفاق دارد می افتد. به نظرم از این طریق تاثیرگذارتر است.

امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، سارینا فرهادی و جمعى دیگر از بازیگران که اغلب آن‌ها چهره‌هاى جدید هستند در فیلم جدید فرهادی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

 

این گزارش از زمان فوتوکال تا ساعتی پس از نشست خبری به روز شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است