لزوم مشورت با کارشناسان در مرمت آثار هنری/ باعث نگرانی اذهان عمومی نشوید | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۵:۵۱
عباس مجیدی در گفتگو با صبا؛

لزوم مشورت با کارشناسان در مرمت آثار هنری/ باعث نگرانی اذهان عمومی نشوید

رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در واکنش به رونمایی از شیرهای میدان حر گفت که باید در این نوع پروژه‌ها از صاحب‌نظران این حوزه مشورت بگیرند تا موجب سوءتفاهم میان مردم نشود.

به گزارش صبا، روز دوشنبه ۲۱ تیرماه از یکی از شیرهای میدان حر که حدود ۴۰ روز پیش به دلیل مرمت و بازسازی تخریب شده بود، با حضور مسئولان سازمان زیباسازی شهر تهران رونمایی شد.

عباس مجیدی رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران در گفتگو با خبرنگار تجسمی صبا در این‌باره توضیح داد: تمام مجسمه‌هایی که پیشینه تاریخی دارند و توسط اساتید مجسمه‌سازی ما کار شده‌اند، خاطرات و هویت جمعی مردم شهر را تشکیل می‌دهند و باید به‌خوبی از آن‌ها مراقبت و نگهداری شود. تخریب شیرهای میدان حر به مفهومی که اکنون در رسانه‌‌ها و افکار عمومی وجود دارد، نبوده است و اینک ما اثر «گرشاسب و اژدها» را سالم در میدان حر می‌بینیم و جای نگرانی نیست.

او در ادامه عنوان کرد: اما چهار شیر پایین مجسمه در جریانات انقلاب اسلامی تخریب شده‌ بودند و بعدها روی آن‌ها توسط استاد غلامرضا رحیم‌زاده ارژنگ با فایبرگلاس بازسازی شده بود که براثر گذشت زمان آسیب دیده است. اکنون این آثار به همت‌ سازمان زیباسازی شهر تهران با متریال مقاوم‌تر قالب‌گیری شدند. بسیار خوب بود که مرمت آثار توسط خود غلامرضا ارژنگ انجام می‌شد اما پاسخی که من طی پیگیری‌های اولیه گرفتم این بود که او به دلیل کهولت سن امکان مرمت آثار را نداشت.

رییس هیات مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز ایران با انتقاد از نگرفتن مشاوره از صاحب‌نظران در زمینه مرمت آثار گفت: انتقاد جدی در زمینه مرمت آثار این است که باید قبل از انجام پروژه از صاحب‌نظران این عرصه مشاوره‌ای گرفته می‌شد که ذهنیت تخریب را در ذهن افکار عمومی ایجاد نکند‌.

او افزود: بخشی از این مناقشات ایجادشده حاصل سوءتفاهم، بی‌دقتی و همین نگرفتن مشاوره از متخصصان امر بود. امیدوارم در آینده در برخورد با چنین مسایلی مسئولان پروژه از متخصصین این حوزه به خصوص کارشناسان انجمن مجمسه‌سازان‌ ایران مشاوره‌های جدی بگیرند و در نتیجه مساله مرمت را بهتر پیش ببرند تا شاهد چنین اتفاقانی نباشیم که اذهان عمومی را خدشه‌دار کند.

عباس مجیدی در پایان درباره مرمت پایه‌های مجسمه «گرشاسب و اژدها» خاطرنشان کرد: مرمت پایه‌های مجسمه «گرشاسب و اژدها» باید توسط یک گروه کارشناس خبره در این حوزه و زیرنظر سازمان میراث فرهنگی و متصدی حفظ و نگهداری مجسمه و با مشورت یک نهاد تخصصی در یک پروژه کاملا مطالعاتی ترمیم‌ شود. بی‌دقتی در این‌ امر می‌تواند نتایج بدی دربرداشته باشد و باعث نگرانی اذهان عمومی و آسیب زدن به اثر شود.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000