سالن‌های خصوصی تئاتر بی‌صدا فعالیت خود را از سر گرفتند/ اجرا بدون اطلاع‌رسانی رسمی | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۱:۴۳
صبا گزارش می‌دهد؛

سالن‌های خصوصی تئاتر بی‌صدا فعالیت خود را از سر گرفتند/ اجرا بدون اطلاع‌رسانی رسمی

بسیاری سالن‌های تئاتر علی‌رغم شرایط قرمز کرونایی در کشور و تعطیلی چند روزه و اجباری خود، به ادامه اجرا بازگشتند.

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا، هم‌زمان با شروع پیک پنجم ویروس کرونا از روز شنبه ۱۱ تیرماه در کشور و با اعلام غیررسمی قادر آشنا مدیر کل هنرهای نمایشی، فعالیت‌ تماشاخانه‌ها و سالن‌های تئاتر از یکشنبه ۱۲ تیرماه در تهران و شهرستان‌ها تعطیل و بلیت فروش ها متوقف شد.

تئاتر شهر اولین مجموعه‌ای بود که اجراهای خود را دلیل وضعیت قرمز کرونایی در کشور تعطیل کرد و حتی نسبت به مدیرکل هنرهای نمایشی هم پیش دستی کرده و صبح زود بیانیه ای داد و از تعطیلی خبر داد و پس از آن دیگر تماشاخانه‌ها رو به تعطیلی نهادند اما این مساله باعث شد بسیاری از هنرمندان و مسئولان از جمله شاهین چگینی رییس هیات مدیره انجمن صنفی تماشاخانه‌های ایران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و… صدای اعتراض‌شان بلند شود.

سالن‌های تئاتر درحالی به استقبال تعطیلی رفتند که سالن‌های سینما تن به تعطیلی ندادند و به اخطارهای ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی سینماها واکنشی نشان ندادند و شاید همین مساله بود که اعتراض متولیان و هنرمندان تئاتری را بیشتر می‌کرد.

پس از مدتی و در ۲۰ تیرماه ۱۴۰۰ پردیس تئاتر شهرزاد فعالیت خود را در شرایط قرمز کرونایی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سر گرفت و محمد دشتگلی مدیر پردیس تئاتر شهرزاد در گفتگو با رسانه‌ای تاکید کرد که ما مایل به بی‌قانونی نیستیم ولی هیچ واکنشی به بازگشایی تماشاخانه در این شرایط انجام نشده است. او همچنین بیان کرد که تماشاخانه‌هایی مثل تالار مولوی و تماشاخانه ایرانشهر فعالیت خود را تعطیل نکرده‌اند.

اما روابط عمومی تماشاخانه ایرانشهر در پاسخ به مدیر پردیس تئاتر شهرزاد با صدور اطلاعیه‌ای توضیح داد که فعالیت‌های تماشاخانه ایرانشهر در این ایام منحصرا به آثار حاضر در بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده که آن نیز با هماهنگی اداره کل هنرهای نمایشی و البته با حضور داروان جشنواره و معدودی از عوامل نمایش‌ها صورت پذیرفته است.

همچنین امیرحسین حریری مدیر تئاتر مولوی که از دیگر میزبانان جشنواره تئاتر دانشگاهی بود در گفتگو با رسانه‌ای با تاکید بر اینکه فعالیت‌های این سالن بار دیگر تعطیل شده است، اعلام کرد: شخصا معتقدم در وضعیت اپیدمی، سالن‌های تئاتر از کم خطرترین مکان‌ها هستند و موارد بهداشتی در بسیاری از آن‌ها به خوبی رعایت می‌شود. به ویژه در مجموعه‌ای مانند مولوی که پروتکل‌ها به شکل کامل رعایت می‌شود فعالیت‌ها می‌تواند آغاز شوند ولی انجام این کار مستلزم صدور مجوز از ستاد ملی مقابله با کروناست.

تناقض رفتاری بین سالن های خصوصی و دولتی درحالی‌ست که بسیاری از سالن‌های تئاتر بدون سر و صدا و پوشش خبری پس از تعطیلی چند روزه، برخلاف اعلام مدیر کل هنرهای نمایشی درهای خود را بر تماشاگران باز و بلیت‌فروشی را آغاز کرده‌اند.

تماشاخانه شهرزاد با نمایش‌های «خاک سفید»، «خیر نبینی سعیده»، «بازی‌های کشتار همگانی» و «ریورساید درایو» به صحنه بازگشته‌ است.

خانه نمایش مهرگان با سه نمایش «مردگان»، «مک موردو» و «خوک هندی»، تماشاخانه اهورا با سه نمایش «دایی وانیا»، «هیچ کسی جیمی نمی‌شه» و «آنوموچیلوس» و عمارت نوفل لوشاتو با سه نمایش «مطلق»، «آبی فیروزه‌ای» و «بووگی ووگی برادوی» آماده اجرا شده‌اند.

تماشاخانه دیوار چهارم نیز با ۲ نمایش «در حضور باد» و «نئاندرتال‌ها»، تماشاخانه ملک با نمایش «مشاهیر»، گالری باروک با نمایش «لاموزیکا»، تماشاخانه استاد جمشید مشایخی با نمایش «خدای کشتار»، عمارت روبرو با نمایش «ژاندارک» روی صحنه می‌روند.

صاحبان اجراهای تماشاخانه ایرانشهر یعنی نمایش «اسطرلاب ۱/۲»، نمایش «غلامرضا لبخندی» و نمایش «شاهزاده خانم، کاکُلْ شالیزار» باتوجه به اینکه از ابتدای تعطیلی‌های اخیر کرونایی فعالیت خود را از سر نگرفته بودند، اعلام کرده‌اند که تا پایان شرایط قرمز کرونایی و رفع وضعیت خطرناک کشور، به خواست خود اجرایی نخواهند داشت.

باید دید حال که سالن‌های تئاتر بدون سر و صدا و آگاهی مخاطبان به اجرای نمایش‌های‌شان می‌پردازند، تماشاگران را چگونه به تماشای این اجراها آگاه می‌کنند؟ استقبال از تعطیلی‌ توسط سالن‌های تئاتر و پس از آن بازگشایی بی‌خبر، چه منفعتی برای این صنف دارد؟

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000