نخستین کتاب از «هنر در دانشنامه بریتانیکا» به زبان فارسی منتشر شد | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۳

نخستین کتاب از «هنر در دانشنامه بریتانیکا» به زبان فارسی منتشر شد

موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن)، کتاب «نقد هنر» را که نخستین کتاب از مجموعه «هنر در دانشنامه بریتانیکا» محسوب می‌شود، منتشر کرد.

به گزارش صبا به نقل از روابط‌عمومی فرهنگستان هنر، موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن)، کتاب «نقد هنر» اثر دانلد برتون کاسپیت را با ترجمه مجید پروانه‌پور منتشر کرد.

در پشت جلد کتاب آمده است: رویکردهای انتقادی مختلف‌اند و به‌ نوع هنری که از آن بحث می‌شود متکی‌اند. اینکه منتقد به کدام یک از رسانه‌های نقاشی، مجسمه، عکس، ویدئو یا سایر رسانه‌ها می‌پردازد تفاوت انتقادی ویژه‌ای را موجب می‌شود. در این مقاله به متمایزکردن منتقدان از حیث توجه ایشان به رسانه‌ای خاص نمی‌پردازیم، بلکه مبانی آن چیزی را عرضه می‌کنیم که از قرار معلوم، مواضع انتقادیِ منسجمی به شمار می‌آیند و اثرگذاری‌شان نیز غالباً به زمان شکل‌گیری‌شان محدود نمی‌ماند. معماری مجموعه منحصربه‌فردی از مباحث را پیش می‌کشد که مستلزم رویکرد انتقادی منحصربه‌فرد است.

در این کتاب به بخش‌هایی همچون «نقش منتقد»، «مبانی نقد هنر در دوران باستان و قرون وسطی»، «نقد هنر در دوران رنسانس»؛ «نقد هنر در قرن هفدهم: نظریه برنامه‌ای»؛ «نقد هنر در قرن هجدهم: نظریه روشنگری»؛ «نقد هنر در قرن نوزدهم: افزایش قدرت و نفوذ»؛ «نقد هنر در قرن بیستم: واکنش انتقادی به هنر آوانگارد آغازین» و «نقد هنر در آغاز قرن بیست‌ویکم» پرداخته شده است.

کتاب «نقد هنر» را موسسه تالیف، ترجمه و نشر آثار هنری (متن) در ۹۶ صفحه با شمارگان هزار نسخه منتشر کرده است.

علاقه‌مندان می‌توانند برای تهیه این کتاب به نشانی خیابان ولیعصر، نرسیده به چهارراه طالقانی، شماره ۱۵۵۰، کتاب‌فروشی فرهنگستان هنر، مراجعه کنند.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است