روایت قصه‌هایی از دل جامعه با «ضد نور»/ بازیگر ثابت همه تله‌تئاترها رحیم نوروزی است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۵۶
رضا محبی نوری با صبا مطرح کرد؛

روایت قصه‌هایی از دل جامعه با «ضد نور»/ بازیگر ثابت همه تله‌تئاترها رحیم نوروزی است

کارگردان مجموعه تله تئاتر «ضد نور» که این شب‌ها روی آنتن شبکه شما می‌رود، از موضوع این مجموعه و علت ساخت آن گفت.

رضا محبی نوری کارگردان و یکی از تهیه‌کنندگان «ضد نور» به قلم حبیبه یوسفی که این شب‌ها در شبکه شما روی آنتن می‌رود، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره این تله تئاترها توضیح داد: سال‌هاست در حوزه اجتماعی برنامه‌هایی ساخته می‌شود و سوژه‌های اجتماعی با حضور در قاب تلویزیون به شرح زندگی و مصائب و مشکلات خود می‌پردازند، اما ما سعی کردیم با رسیدن به یک قالب دراماتیک و با نمایشی کردن این قصه‌های مردم به شکل تله تئاتر، در تلویزیون حضور پیدا کنیم.

او افزود: نتیجه آن شد که تله تئاتر «ضد نور» در ۳۰ قسمت تولید شده است که ۲۴ قصه مختلف را روایت می‌کند اما یک ارتباط و یک نخ بین همه این داستان‌ها با بازیگر ثابت این نمایش که رحیم نوروزی است، وجود دارد.

این کارگردان درباره علت ساخت این مجموعه تله تئاتر برای تلویزیون توضیح داد: من معتقدم با وجود وی او دی‌ها، اینترنت و شبکه‌های ماهواره‌ای، تلویزیون هنوز هم مهمترین مدیوم زندگی اجتماعی مردم است و همچنان بیشترین آمار در بینندگان به تلویزیون برمی‌گردد.

او افزود: مورد بعدی کمی با سلیقه شخصی من همراه است که فکر می کنم تلویزیون یک خاستگاه عمومی‌تری نسبت به پلتفرم‌ها دارد. در پلتفرم‌ها شما باید اشتراک خریداری کنی و درنهایت انتخاب کنی که چه می‌خواهی ببینی. من احساس کردم برای مردم ایران باید کاری ساخته شود که قابلیت قصه‌پردازی و قصه‌گویی بالایی داشته باشد و حس کردم در تلویزیون مخاطب بیشتری می‌توانم داشته باشم.

محبی درباره انتخاب شبکه شما برای پخش این تله تئاتر گفت: یک بخشی از علت پخش «ضد نور» در شبکه شما به دلیل لطف این شبکه و معاونت امور استان‌ها بود و بخش دیگر آن انتخاب ما بود چراکه هدف کمی دور شدن از فضای پایتخت بود تا دستمان برای روایت قصه‌های مختلف باز باشد و بتوانیم سراغ چالش‌هایی بزرگ‌تر برویم. همچنین با ساده کردن زبان قصه و کم کردن پیچیدگی‌های فرم سعی کردیم مخاطب بیشتری داشته باشیم.

روایت قصه‌هایی واقعی

کارگردان «ضد نور» درباره انتخاب تله تئاتر برای تولید و روایت قصه‌هایی که برآمده از دل جامعه هستند، توضیح داد: تله تئاتر فرمی بود در هنر که کم کم درحال فراموشی بود. این سبک از تئاتر چند ویژگی مهم دارد؛ یک ذات ساده قصه‌گو دارد و همچنین در فضایی بی‌پرده و دور از لوکیشن‌ها و میزانسن‌های عجیب و غریب قصه‌ای روایت می‌شود.

او افزود: از آنجایی که نزدیک به ۲ دهه است که تله تئاتری برای تلویزیون ساخته نمی‌شود احساس کردم ساخت یک تله تئاتر برای مردم حس نوستالژی را به همراه دارد و تداعی کننده خاطرات آن‌ها می‌شود. هرچند که از لوکیشن‌های متعدد و قاب بندی‌های مختلف به دور است اما باعث می‌شود که مخاطب جز به قصه به چیز دیگری توجه نکند و فقط شنونده روایت شخصیت قصه ما باشد.

به گفته محبی، وقتی شما انتخاب می‌کنید سریال بسازید یا تله تئاتر، این تصمیم به احوالات و ذائقه شما بازمی‌گردد. نزدیک شدن به فضای نمایش در ابتدا مردم را با فضای تئاتر آشنا می‌کند چراکه این روزها تئاتر در سبد کالاهای اساسی مردم جای ندارد و همچنین با ساخت برنامه‌ای ساده با هزینه بسیار کمتر نسبت به سریال‌ها، اصالت را کاملا در دستان قصه‌گو و قصه‌ او قرار می‌دهیم.

این تهیه‌کننده با اشاره به اینکه درحال حاضر با پخش چند قسمت از این تله تئاتر، سفارش ساخت فصل دوم آن عنوان شده است، بیان کرد: در همین ابتدای شروع پخش این تله تئاتر از سوی وی او دی‌ها نیز صحبت‌هایی شده که در آن فضا نیز شبیه به این کار ساخته شود. علاقه شخصی من هم البته هست که تجربه این ژانر در پلتفرم‌ها را دوست دارم. اگر شبکه‌های تلویزیونی دیگری هم علاقمند به تجربه این فضا باشند فکر می‌کنم اتفاق خوبی برای تله تئاترها رخ می‌دهد با اینکه تله تئاتر برخلاف ظاهر ساده‌ای که دارد کار سختی است.

حضور ۵۴ بازیگر در تله تئاتری ۳۰ قسمتی

او درباره بازیگران «ضد نور» گفت: معمولا در گذشته تله تئاترها با بازیگران محدودی ساخته می‌شدند ولی در ۲۴ قصه‌ای که ما برای ۳۰ قسمت نوشته‌ایم بالای ۸۷ نقش نوشته بود که ۵۴ بازیگر آن‌ها را بازی کردند. تلاش ما این بود که بازیگران نقش خود را بازی کنند و در ۲ یا ۳ نقش دیده نشوند تا کاراکتری که بازی می‌کنند در ذهن مخاطب ماندگار شود.

محبی درباره انتخاب اسم «ضد نور» برای این تله تئاتر عنوان کرد: مجموعه نمایشی «ضد نور» برگرفته از قصه‌های واقعی است و علت نام آن را به این شکل می‌شود معنا کرد که فردی که اتفاقی برای او رخ داده و الان بازیگر ما درحال روایت این اتفاق است در فضایی ضد نور قرار دارد؛ چراکه به هر دلیلی شاید نخواهد یا نتواند خود راوی قصه خود باشد و بازیگر ما به جای او این روایت را بازی می‌کند. در تیتراژ ابتدای تله تئاتر نیز ما می‌گوییم که «ضد نور» از شخصیت واقعی قصه‌ها حضانت می‌کند.

این تهیه‌کننده درباره انتخاب بازیگران این تله تئاتر بیان کرد: ما برای این کار به سراغ خیلی از بازیگران رفتیم که بخش زیادی از بازیگران جدی ما درگیر پروژه‌های دیگری بودند. بخش دیگری از بازیگران افرادی بودند که می‌پذیرفتند که در کار حضور داشته باشند اما در نظر آن‌ها نقشی که فرار بود بازی کنند نقش کمی بود اما تعداد زیادی از آن‌ها به دلیل اینکه از قصه‌ای قرار بود روایت‌گر آن باشند خوششان آمده بود، قبول کردند در «ضد نور» بازی کنند.

او افزود: ما تصمیم گرفتیم که یک سری از بازیگران باید برای مخاطب آشنا باشند که الان نزدیک به ۱۷ بازیگر در این کار حضور دارند که شناخته شده هستند، دسته دوم بازیگرانی هستند که هنرمندان با سابقه در تئاتر هستند و دسته سوم بازیگرانی هستند از طریق تست آن‌ها را انتخاب کردیم و چند بازیگر هم از هنرجوهای تئاتر به گروه بازیگران این تله تئاتر اضافه شدند.

کارگردان «ضد نور» درباره این تله تئاتر عنوان کرد: درحال حاضر این تله تئاترها در شبکه‌ای روی آنتن می‌رود که شاید به آن شکلی که باید دیده نشود و من فکر می‌کنم چقدر بهتر بود اگر صدا و سیما برای این تله تئاترها بازپخش‌هایی در شبکه‌های دیگر درنظر بگیرد و یا آن را تبلیغ کند. حمایت از اثری که دغدغه‌مند و بدون هیچ حاشیه‌ای ساخته می‌شود باعث رشد و دیده شدن آن آثار می‌شود.

محبی در پایان درباره فعالیت‌های دیگر خود گفت: درحال نگارش فیلمنامه یک سریال برای یک وی او دی هستم، درحال برنامه‌ریزی برای ساخت فصل سوم برنامه «اقیانوس آرام» که در حوزه نوجوان و استندآپ برای شبکه ۲ است، هستم و همچنین قرار است یک برنامه برای ایام محرم بسازم که نگاهی متفاوت به اهل بیت دارد و پژوهش تاریخی سنگینی برای ساخت آن انجام شده است.

نقش اصلی این مجموعه بر عهده رحیم نوروزی است و در هر قسمت بازیگران مطرح تئاتر و تلویزیون همچون ثریا قاسمی، شیوا خسرومهر، منظر لشگری، مهری آل اقا، وحید آقاپور، سینا رازانی، بهزاد خلج، محمودرضا فردوس و… حضور دارند.

مجموعه نمایشی «ضدنور» از ۱۲ تیرماه هر شب حوالی ساعت ۲۳ به مدت ۳۰ از شبکه شما پخش و باز پخش آن در روز بعد و در ساعت ‌های ۱۱:۳۰ و ۱۷:۳۰ صورت خواهد گرفت.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است