نمایشگاه مجازی «گذر» از پرفورمنس‌هایی خارج از محیط شهری | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۴۵

نمایشگاه مجازی «گذر» از پرفورمنس‌هایی خارج از محیط شهری

نمایشگاه مجازی «گذر» با 5 اثر پرفورمنس تا 5 شهریور ماه در سایت ویمئو قابل مشاهده است.

به گزارش صبا، نمایشگاه «گذر» با آثاری از تارا ابطحی، هانیه کاشانی، شیوا سیدی، فرناز ناصربخت و حسام نیک‌ فال در سایت ویمئو برپاست.

این نمایشگاه به دعوت شهرام انتخابی و فکتوری تی تی تهران – برلین شکل گرفته است و هرکدام از هنرمندان در آن پرفورمنسی را اجرا کردند تا به مسایل روز بپردازند و دغدغه‌های اساسی خود را در این راستا بیان کنند. پس از آن عکس‌ها و فیلم‌هایی از این اجراهای محیطی تهیه شده و هم اکنون در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

این مجموعه با دوری گزیدن از فضاهای رایج هنری و محل نمایش آثار، در فضایی خارج از شهر اجرا شده است تا ضمن غلبه بر محدودیت‌ها، نگاهی گسترده‌تر به این مساله داشته باشد که فضاهای اطراف شهر با سرعتی غیرقابل کنترل دستخوش تغییرات محیط زیستی، تحولات و آسیب‌های فرهنگی برگشت‌ناپذیر می‌شود.

از سوی دیگر شیوع ویروس کرونا که همه مردم را به اجبار به سمت انزوا و ارتباطات بسته هدایت کرد، باعث استفاده بیشتر از ابزارهای مدرن ارتباطات شد. حال عده‌ای از هنرمندان با گذر کردن از مرزهای شهری به مثابه حرکتی انتقادی و نمایش این رویداد در فضای مجازی، فعالیت خود را به شیوه‌ای نوین بیان کرده‌اند.

شهرام انتخابی در فضایی غیرمعمول چهار ساقه را در خاک فرو کرده و حریم نمایشگاه و ایده اشتراکی بودن پرفورمنس‌ها را در قالب یک معماری غیررسمی مشخص می‌کند و به این ترتیب رویدادی غیر معمول پدید می‌آید.

هانیه کاشانی در چیدمان «عزیمت» به مساله مهاجرت و به ویژه موج نوی مهاجرت که بیشتر قشر جوان جامعه را دربرمی‌گیرد، پرداخته است.

تارا ابطحی در پرفورمنس «نگاه» به رفتارهای آزارگری که از سوی عده‌ای از افراد جامعه بر اشخاص و به ویژه زنان اعمال می‌شود، توجه داشته است.

شیوا سیدی در پرفورمنس «گذر» به مساله انسان مصرف‌گرا می‌پردازد که به مردابی سیری‌ناپذیر و غیرقابل کنترل تبدیل شده است و ابزارهایی که برای کمک به آسودگی او ابداع شده بودند، به تدریج به هدفی برای زیستن تبدیل شده‌اند.

در پرفورمنس «زن خوب» توجه فرناز ناصربخت به باورهای سنتی و بایدها و نبایدهایی است که در طول سالیان طولانی برای زنان تعریف شده است.

حسام نیک‌فال در پرفورمنسی تلاش بیهوده انسان برای یافتن هویت خود را به تصویر کشیده است و این ایده با رنگ‌ها و مواد معلق مختلفی که هوای مجموعه را تحت تاثیر قرار می‌دهد برای مخاطب قابل مشاهده است.

نمایشگاه مجازی «گذر» تا ۵ شهریور ۱۴۰۰ در لینک https://vimeo.com/567439731  در معرض دید علاقمندان قرار دارد.

انتهای پیام/

 

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است