فساد پاشنه آشیل هر حکومتی است/ «روزگار یک چهل ساله» هشدار می دهد | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۴۶
کارگردان «روزگار یک چهل ساله» در آستانه رونمایی اثرش عنوان کرد:

فساد پاشنه آشیل هر حکومتی است/ «روزگار یک چهل ساله» هشدار می دهد

کارگردان مستند «روزگار یک چهل ساله» می گوید فساد اقتصادی پاشنه آشیل هر حکومتی است.
به گزارش خبرگزاری صبا به نقل از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، امین قدمی کارگردان مستند «روزگار یک چهل ساله» در آستانه رونمایی اثرش از شرایط شکل گیری این مستند گفت: حدود ۲ سال پیش در جلسه تولیدی که با آقای وحید چاووش و مسئول مرکز مستند سوره داشتیم موضوعات مختلف را بررسی کردیم تا ببینیم چه موضوعی مبتلا به جامعه است و ساخت آن را شروع کنیم.
وی توضیح داد: همانطور که می‌دانید مستند بیشتر از اینکه ساختارش و شکل روایت و نگاه فنی‌اش مهم باشد موضوعش مهم است و از این جهت با سینمای داستانی بسیار متفاوت است. سینمای داستانی جنبه سرگرم کننده و سینمای مستند بیشتر جنبه جامعه‌شناختی و علمی دارد.
وی تشریح کرد: در نهایت در آن جلسه به این نتیجه رسیدیم که در حال حاضر فشار اقتصادی خیلی زیاد است و البته زمانی که این موضوع را نشان کردیم هنوز نارضایتی‌های اقتصادی دی ماه ۹۶ به وجود نیامده بود و بعد از آن هر چه بیشتر آمدیم دیدیم اوضاع بسیار بدتر شده و ما پیش‌گویی و پیش‌بینی درستی انجام داده بودیم و موضوع مناسبی را انتخاب کردیم.
وی اضافه کرد: در تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که هیچ دشمن خارجی نه تنها نمی‌تواند ما را تهدید کند بلکه باعث اتحاد و اتفاق بیشتر ما می‌شود ولی فساد اقتصادی پاشنه آشیل هر حکومتی است و این فساد در صورتی که مدیریت، مهار و مقابله نشود می‌تواند باعث فروپاشی حکومت‌ها در همه جای دنیا شود و با این هشدار موضوع فیلم را جلو بردیم.
قدمی تاکید کرد: ساخت فیلم ما حدود دو سال طول کشید و اگرچه نشد در زمان خودش به همان داغی و به روز بودن ماجرا نمایش داده شود اما حکمت در این بود که با فاصله گرفتن از وقایع بتوانیم کمی از مشکلات اکران را هموار کنیم.
وی متذکر شد: از سختی‌های ساخت این مستند این بود که راجع به یک مفهوم بود و اگر بخواهیم مستندی راجع به یک شخصیت خاص بسازیم کار ما به مراتب راحت‌تر از این است که بخواهیم یک مفسده اقتصادی را به تصویر بکشیم.
وی ادامه داد: شاید برای مباحثی از این دست بتوان به راحتی مقاله نوشت یا سمینار برگزار کرد یا حتی به تحلیل علمی موضوع پرداخت اما به تصویر کشیدن آن امری بسیار سخت و دشوار بود.
 وی خاطرنشان ساخت: به عنوان مثال ما برای نمایش مفسده اقتصادی قاچاق نمی‌خواستیم یک کولبر کُرد را نشان بدهیم بلکه منظور ما از قاچاق، قاچاق‌های کانتینری در اداره گمرک بود که با دستور یک مقام بالا به جابجایی عدد در سیستم کامپیوتری منجر می‌شد و خیلی زحمت کشیدیم تا بتوانیم به ساختار نمایشی این موضوع برسیم.
 قدمی در پایان عنوان کرد: ولی به نظرم مجموعه تلاش دوستان در این دو سال به نقطه خوبی رسیده است و ریتم جذابی دارد و ببینند آن را دنبال می‌کنند. امیدواریم این مستند بتواند صدای کوچکی در حد توان سازندگان آن برای هشدار این مسئله جدی در جامعه باشد.
مستند «روزگار یک چهل ساله» به کارگردانی امین قدمی و تهیه کنندگی محسن چاووش یکشنبه ۱۰ شهریور ساعت ۱۷ در تالار سوره حوزه هنری رونمایی خواهد شد.
انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است