«مهران» را با سوژه اجتماعی در یزد می‌سازم/ همچنان پرکار در فیلم کوتاه | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۳:۱۴
رقیه توکلی در گفتگو با صبا:

«مهران» را با سوژه اجتماعی در یزد می‌سازم/ همچنان پرکار در فیلم کوتاه

رقیه توکلی درباره آخرین وضعیت فیلم جدید خود با نام «مهران» و شرایط ساخت فیلم و اکران برای فیلم اولی ها توضیحاتی را ارایه کرد.

رقیه توکلی که در حال تدارک ساخت دومین فیلم بلند سینمایی خود است در گفتگو با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا عنوان کرد: فیلم جدیدم با نام «مهران» به تهیه کنندگی محمد پیرهادی است و تمام فیلمبرداری قرار است در استان یزد انجام شود.

وی افزود: موضوع این فیلم درباره پسربچه ای است که برای پدر خود به دنبال یک همسر می‌گردد و کل داستان در سال ۱۳۶۵ می گذرد.

کارگردان فیلم کوتاه «تو فقط مادر من باش» درباره آنکه با توجه به شرایط اکران نه چندان مناسب فیلم قبلی خود با نام «مادری» چطور دوباره به فکر ساخت فیلم بلند دوم خود افتاده است، توضیح داد: مسلما من برای آنکه یک فیلم بسازم و بروم کنار بنشینم، نیامده ام. تحصیلات سینمایی دارم و سالیان خیلی طولانی است که در این عرصه فعالیت می کنم، شرایط سخت ممکن است برای یک نفر در کار سوم یا چهارم آن و برای یکی در کار اولش باشد و معمولا کارهای اول کارگردانان با شرایط خیلی سخت انجام می شود ولی این شرایط روی من اثرگذار نبوده و تصمیم گرفتم بعد از فیلم اول سراغ ساخت فیلم دوم خود بروم.

او ادامه داد: فیلمنامه فیلم دوم من را فرشاد رضایی با همکاری خودم نوشته است و در حال حاضر به دنبال سرمایه گذار هستم. فیلمنامه را به بنیاد سینمایی فارابی هم برده ام و یک بخشی از کار را احتمالا بنیاد فارابی سرمایه گذاری می کند.

توکلی درباره دو فیلم کوتاه خود که بین فیلم بلند «مادری» تا «مهران» ساخته است، تشریح کرد: من بعد از فیلم «مادری» دو فیلم کوتاه با نام های «حلق آویز» و «جذر بیست سالگی» ساختم که امسال فیلم «حلق آویز» در بیست و یکمین جشن خانه سینما نامزد بهترین فیلم کوتاه بود و فیلم «جذر بیست سالگی» در سومین جشنواره سراسری فیلم کوتاه موج کیش و در هفتمین جشنواره فیلم شهر حضور داشت. فیلم «حلق آویز» در این ماه در چند جشنواره بین المللی مانند جشنواره بولتون انگلیس، سائوپائولو برزیل و میل والی آمریکا هم پذیرفته شده و حضور دارد.

وی معتقد است قطعا در کنار ساخت فیلم های بلند دوباره سراغ ساخت فیلم کوتاه خواهد رفت.

کارگردان فیلم سینمایی «مادری» در جواب این سوال که به نظر او شرایط ساخت فیلم و اکران تا چه اندازه در شرایط فعلی برای فیلم اولی ها دشوار است، اظهار کرد: من فکر می کنم همیشه شروع هر کاری سخت است به دلیل آنکه تجربه کمی داری و با شرایط موجود ناآشنا هستی. فیلم اولی از اسمش مشخص است کسی که دارد به تازگی وارد عرصه حرفه ای سینما می شود و می خواهد اولین فیلم بلند خود را بسازد، قطعا شرایط برای او سخت است همان طور که برای بزرگان سینما هم که در حال حاضر فیلم های بیستم یا سی ام خود را کار می کنند برای ساخت اولین فیلم بلند خود این سختی ها را گذرانده اند.

این کارگردان جوان افزود: یک فیلم اولی تا بخواهد تهیه کننده و سرمایه گذار پیدا کند زمان طولانی می برد، اما به تازگی اکثر افرادی که اولین فیلم بلند سینمایی خود را ساخته اند کسانی هستند که در ساخت فیلم های کوتاه موفق بوده اند که همین امر باعث اعتماد بیشتر تهیه کنندگان به آنها شده و می بینیم که همکاری های موفقیت آمیزی شکل گرفته است، همان طور که برای من هم این اتفاق افتاد و فیلم های کوتاه من پلی بودند برای آنکه من اولین فیلم بلند سینمایی خودم را بسازم و این فیلم ها باعث آشنایی افراد مختلف با من شده بود و یک رزومه کاری برای من محسوب می شدند.

کارگردان فیلم کوتاه «۱۲۴» درباره نحوه اکران فیلم «مادری» هم تشریح کرد: زمان اکران ما زمان خوبی نبود به دلیل آنکه شبانه به ما اعلام کردند که باید فردا فیلم را اکران کنیم به دلیل آنکه مجید مجیدی فیلم خود را شبانه از روی پرده پایین آورد و باید یک فیلم را بلافاصله جایگزین می کردند. از شانس خوب یا بد من فیلم «مادری» جایگزین شد، اما به طور کلی برای اولین بار طعم رسمی اکران گسترده در سینماها را چشیدم و خیلی برایم لذت بخش بود.

وی در پایان عنوان کرد: اما توزیع فیلم در شبکه نمایش خانگی خیلی خوب بود و باعث شد فیلم بیشتر دیده شود و بازخوردهای زیادی به من می رسید.

ریحانه مقدم

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است