«آنها» را با دغدغه ساختیم/ سینمایی که در کمدی و درام خلاصه شده است | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۸:۴۲
میلاد جرموز در گفتگو با صبا:

«آنها» را با دغدغه ساختیم/ سینمایی که در کمدی و درام خلاصه شده است

میلاد جرموز یکی از دو کارگردان سریال «آنها» به نویسندگی سروش روح‌بخش و تهیه‌کنندگی پرویز پرستویی از تجربه ساخت یک سریال در ژانر وحشت گفت.

میلاد جرموز که به صورت مشترک با مهدی آقاجانی کارگردانی قسمت‌هایی از سریال «آنها» را عهده‌دار بوده‌ است، پیش‌تر با ساخت فیلم سینمایی «آن شب» در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت و در آن فیلم نیز فضایی ترسناک و دلهره‌آور را خلق کرده بود، در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون خبرگزاری صبا، درباره تجربه خود در سینمای وحشت و پس از «آن شب» گفت: ژانر وحشت همیشه از ژانرهای محبوب من بوده است، اما تا پیش از نگارش فیلمنامه «آن شب» تجربه دیگری در این فضا نداشتم و آن فیلم اولین تجربه جدی من در این فضا محسوب می‌شود و پس از آن ژانر وحشت به یک دغدغه برای من تبدیل شد که فیلمنامه‌ای هم در همین فضا نوشتم و قرار بود پس از «آن شب» ساخت آن را شروع کنم.

او افزود: آن فیلمنامه را هم تا حدودی پیش بردیم، اما شرایط بیماری کرونا و مشکلاتی که در این دوران سینما پیدا کرد، باعث شد که ساخت آن کار ادامه پیدا نکند، اما همچنان از این کار دست نکشیده‌ام و منتظر پایان این روزهای کرونایی هستم تا دوباره ساخت آن فیلمنامه را آغاز کنم.

این کارگردان درباره ساخت سریال «آنها» توضیح داد: درست زمانی که در گیر و دار ساخت فیلمنامه‌ای که کمی پیش درباره آن گفتم، بودم، پیشنهاد ساخت سریال «آنها» به من داده شد. فیلمنامه این سریال را چند سال پیش سروش روح‌بحش نوشته بود که فرصت ساخت آن پیش نیامده بود. با خواندن فیلمنامه بسیار از فضای داستان‌ها لذت بردم و در ادامه نیز برای ساخت آن به صورت اختصاصی برای پلتفرم فیلم‌نت صحبت شد.

او ادامه داد: از آنجایی که قرار بود در یک بازه زمانی مشخص این سریال به تولید و پخش برسد، تصمیم گرفته شد که کار را هم‌زمان دو کارگردان پیش ببرند تا روند تولید با سرعت بالاتری جلو رود، به همین دلیل بعضی از قسمت‌های کار را من کارگردانی کرده‌ام و بعضی قسمت‌های دیگر را مهدی آقاجانی مقابل ذوربین برده است.

به گفته این نویسنده، پس از اینکه دو کارگردان «آنها» فیلمنامه‌ را خواندند بسیار از آن خوششان آمد و به دلیل سابقه‌ای که هر دوی آنها در حوزه فیلم‌های ترسناک و ژانر وحشت داشتند، انتخاب‌های نهایی برای ساخت این سریال بودند که از این اتفاق بسیار هم استقبال کردند.

نویسنده «آن شب» در پاسخ به این پرسش که آیا در روند فیلمبرداری سریال چالش‌هایی داشته‌اند یا خیر: خوشبختانه و صادقانه هیچ مشکلی برای ساخت سریال پیش نیامد و بیش از هر چیز این پروژه مورد حمایت واقع شد. ساترا نیز از ساخت این سریال حمایت کرد چراکه سینمای امروز ما خلاصه شده است در دو ژانر کمدی و درام، ممکن است در ژانرهای دیگر نیز آثاری داشته باشیم اما آنقدر تعداد آن‌ها کم و محدود است و در فواصل زمانی طولانی تولید می‌شوند که اغلب یا با شکست مواجه می‌شوند و یا مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرند که به همین علت‌ها نمی‌توان از حضور دائمی آن‌ها صحبت کرد.

او افزود: شاید به نوعی این روزها یک نظر جمعی و واحدی درحال شکل‌گیری است که موافق خروج سینما از فضای تک بعدی و تک ژانری خود و به سوی ساخت فیلم در ژانرهای دیگر حرکت کند.

جرموز تاکید کرد: اگرچه کارهای تولید شده در ژانر وحشت خالی از اشکال نیستند و قطعا ایرادات و نقدهایی به آن‌ها وارد است که ما خود نیز به آن‌ها واقفیم و در صدد رفع آن‌ها در کارهای بعدی هستیم. ما هم الان درحال کسب تجربه در این فضای نوپا در کشور هستیم، چراکه تا امروز آثار انگشت‌شماری در این ژانر شاهد بودیم و الان زمانی است که باید ریسک ساخت را بپذیریم تا بتوانیم در این مسیر حرکت کنیم.

کارگردان «آنها» در پاسخ به این پرسش که علت کمبود آثار ژانر وحشت در سینما و تلویزیون فیلمنامه‌هایی است که ضعیف‌تر از حداقل‌های جهانی هستند و یا ریسک‌پذیر نبودن فیلمسازان، گفت: دقیقا همین دو مورد می‌تواند از دلایل اصلی این کمبود باشد، چراکه ممکن است فیلمنامه خوب و جذابی نوشته نشده باشد و همچنین درباره کارگردان نیز باید بگویم هر فیلم مولفه‌های مخصوص به خود را دارد و یک کارگردان نمی‌تواند یک فیلم ترسناک را با مولفه‌های مخصوص فیلم کمدی بسازد. باید برای ساخت یک اثر تمامی عوامل و موارد را در نظر گرفت. چون همانطور که هر فیلمی مولفه‌هایی دارد به تبع آن نیازها و آماده‌سازی‌های مخصوص به خود را هم دارد که مهمترین آن حضور یک تهیه‌کننده یا سرمایه‌گذار است.

او ادامه داد: وقتی که رفتن به سراغ پروژه‌هایی با موضوعات امتحان شده که همگی در یک مسیر فکری در حرکت هستند و سرمایه‌گذار از نتیجه آن و بازگشت حتمی پول خود مطمئن است، چرا باید پروژه‌ای را انتخاب کند که مهجور و کمتر شناخته شده است و همیشه در راس نقد منتقدان؟

این نویسنده درباره مذاکراتی که پیش از شروع کار با بازیگران داشته برای ایفای نقش در سریال، عنوان کرد: بازیگرانی که با آن‌ها صحبت کردیم به دو دسته تقسیم می‌شوند. در ابتدا که همه آن‌ها از طریق فیلمنامه با نقش‌ها آشنا می‌شوند و سپس صحبت برای حضور یا نبودنشان شروع می‌شود. بعضی از آن‌ها بسیار مشتاق بودند برای بازی در این سریال اما به دلیل تداخل زمانی که با پروژه دیگرشان داشت نتوانستند به جمع بازیگران «آنها» اضافه شوند. برخی دیگر از بازیگران نیز به دلیل ژانر، ریسک شکست خوردن سریال و پیش‌زمینه‌ای که از کارهای ژانر وحشت دارند با توجه به اینکه از فیلمنامه خوششان آمده بود به تیم ملحق نشدند.

او تاکید کرد: ژانر وحشت یکی از پولسازترین ژانرها در سینمای جهان است و به دلیل مخاطب بالا و همیشگی که دارد هیچگاه دچار تزلزل یا فراموشی نمی‌شود. این را باید بدانیم که ورود به این ژانر و تلاش برای ارتقای سطح خود در فیلمسازی وحشت در نهایت به ما این امکان را می‌دهد که در کنار حداکثر سه ژانری که به شکل تخصصی به آن‌ها می‌پردازیم آثاری هم در یک ژانر پولساز و پرطرفدار داشته باشیم و اگر این روند در این نقطه متوقف نشود و ادامه پیدا کند بسیار می‌توانیم به آینده سینمای وحشت امیدوار و خوشبین باشیم.

جرموز درباره ساخت ادامه «آنها» گفت: این سریال برای ۱۰ قسمت نگارش و طراحی شده است که تا این لحظه شش قسمت از آن از طریق پلتفرم فیلم‌نت پخش شده و تا انتهای سریال فقط چهار قسمت باقی مانده است. درباره  ساخت فصل‌های آینده «آنها» نیز تهیه‌کننده و سرمایه‌گذار و پلتفرم تصمیم می‌گیرد و اگر این سریال را مجموعه‌ای محبوب درمیان مردم احساس کند امکان تصمیم‌گیری سریع وجود دارد.

این نویسنده و کارگردان درباره ادامه فیلمسازی در ژانر وحشت عنوان کرد: درحال حاضر تا زمانی که قسمت پایانی «آنها» منتشر شود، درگیر این پروژه هستم چراکه مراحل فنی زیادی دارد و به تازگی و تقریبا سه هفته گذشته فیلمبرداری آخرین قسمت هم به پایاران رسید. اما پس از اتمام این سریال، علاقه شخصی خود من کار در همین حوزه است و یک سریال دیگر با ژانر وحشت مقابل دوربین ببرم و این بار هم محکم ایستادیم برای رفع ایراداتی که «آنها» وجود داشت و آن را بهتر پیش می‌بریم.

میلاد جرموز در پایان درباره با اشاره به اینکه مردم مهمترین حامیان در فیلم و سریال‌سازی هستند، بیان کرد: ساخت اثری در ژانر سریال‌هایی مثل «آنها» هنوز برای ما تازه، بکر و نوپا است. قطعا ساخت یک فیلم یا سریال ملودرام یا کمدی که در همین لحظه بدون هیچ اطلاعی از آن هم می‌توان میزان تماشاگران بالایی که دارد را حدس زد. به همین دلیل حمایت مخاطبان است که فیلمسازان را در مسیر درست ساخت آثاری در ژانرهای گوناگون هدایت می‌کند.

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000