«زد و بند» و «سیاه‌باز» را بشناسید/ امیدی به رونق سینما وجود دارد؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۸

«زد و بند» و «سیاه‌باز» را بشناسید/ امیدی به رونق سینما وجود دارد؟

براساس مصوبه شورای صنفی نمایش 2 فیلم «سیاه‌باز» و «زد و بند» نیز به اکران در سینماهای کشور درمی‌آیند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، روز گذشته ۱۳ تیرماه در آخرین جلسه شورای صنفی نمایش مقرر شد که دو فیلم «سیاه‌باز» به کارگردانی علی قائم‌مقامی و کارگردانی حمید همتی و «زد و بند» ساخته داوود نوروزی و تهیه‌کنندگی مقصود جباری در سینماهای سراسر کشور اکران شوند.

به نظر می‌رسد  آغاز نمایش این فیلم‌ها از چهارشنبه ۱۶ تیرماه یا چهارشنبه ۲۳ تیرماه باشد.

پیش از این فیلم سینمایی «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان روی پرده رفت و تا امروز یعنی چهارمین روز از اکران خود به فروش ۷ میلیارد و ۳۳۴ میلیون و ۳۸۵ هزار ریالی رسیده است که در مقایسه با فیلم‌هایی که در دوران کرونا روی پرده رفته‌اند فروش خوبی به حساب می‌آید.

مقصود جباری تهیه‌کننده «زد و بند» پیش از این در گفتگو با صبا درباره اکران این فیلم عنوان کرده بود که همه فیلم را می‌سازند که مردم و مخاطب آن را ببینند ولی باید شرایط اکران به وجود بیاید. این احتمال وجود دارد که فیلم را در زمان حاضر اکران کنیم اما باید بررسی‌های آن انجام و تصمیم‌گیری شود که این کار را به چه شکلی انجام دهیم که بازدهی بیشتری هم برای مخاطب و هم فیلم داشته باشد.

همچنین حمید همتی کارگردان «سیاه‌باز» در گفتگو با صبا از اکران آنلاین این فیلم خبر داده و گفته بود که برنامه داریم این فیلم را به صورت آنلاین از طریق پلتفرم‌ها نمایش دهیم اما درحال حاضر زمان دقیق نمایش آن مشخص نیست.

به نظر می‌رسد تصمیم صاحبان این آثار برای اکران فیلم‌های‌شان براساس مصوبه سازمان سینمایی برای حمایت از فیلم‌هاست که به گفته مرتضی شایسته سخنگوی شورای صنفی نمایش شامل همه فیلم‌های متقاضی اکران تا پایان کرونا خواهد شد، یعنی تا پایان دوران کرونا، هر فیلمی که ۲ میلیارد تومان بفروشد، یک میلیارد تومان حمایت خواهد شد و اگر فروش به پنج میلیارد تومان برسد، ۱٫۵ میلیارد تومان دیگر نیز دریافت خواهد کرد.

حال به همین مناسبت به معرفی اجمالی این فیلم‌ها می‌پردازیم.

«زد و بند» قصه‌ای ملتهب با ساختاری معمایی

«زد و بند» نخستین ساخته بلند داوود نوروزی است که به تهیه‌کنندگی مقصود جباری برای شرکت در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر ساخته شد، اما به آن راه نیافت.

قصه‌ این فیلم با روایتی متفاوت در ژانر معمایی به معضلات و ناهنجاری‌های اجتماعی می‌پردازد. مقصود جباری پیش از این درباره داستان فیلم به صبا گفته بود که آدم‌های قصه «زد و بند» درگیر اتفاقاتی می‌شوند که باعث می‌شود با یکدیگر زد و بند کنند.

همچنین سارا احمدی جانشین تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زد و بند» نیز درباره داستان آن توضیح داده است که این فیلم با موضوعی ملتهب و ساختاری معمایی به مسائل روز جامعه می‌پردازد و تلاش برای بقا در شرایط اقتصادی سخت دستمایه درام «زد و بند» است که شخصیت‌های آن برای رسیدن به خواسته‌های خود دست به هر کار غیرقابل تصوری می‌زنند.

امین زندگانی، هنگامه حمیدزاده، همایون ارشادی، فریبا کوثری، محمدعلی کیانی و سید مهرداد ضیایی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

سایر عوامل فیلم «زد و بند» عبارتند از مدیر فیلم‌برداری: هاشم مرادی، طراح چهره‌پردازی: محسن ملکی، طراح صحنه و لباس: مرجان گلزار، صدابردار: مسیح حدپور سراج، صداگذار: آرش قاسمی، مدیر برنامه‌ریزی: امیر جاویدنیک، دستیار کارگردان: سالار آزادمنش، مجری طرح: محمدعلی کیانی، مدیر تولید: محمود محمدطائمه، جانشین تولید: امیرحسین طاهریان، مدیر تدارکات: علیرضا محمدزاده، مشاور پروژه: سارا احمدی.

مانی رهنما خواننده تیتراژ فیلم سینمایی «زد و بند» است که ترانه‌ای از علی روئین‌تن را با موسیقی داریوش تقی‌پور برای این فیلم خوانده است.

«سیاه‌باز» و فعالیت‌های یک بیت‌کوین باز

«سیاه‌باز» نیز همچون «زد و بند» کار اولی‌ست و حمید همتی با آن به دنیای سینمای داستانی وارد شده است. این فیلم نیز برای حضور در سی و نهمین جشنواره ملی فیلم فجر نام‌نویسی کرد اما موفق به نمایش در آن نشد.

این فیلم به ماجرای فعالیت‌های یک بیت‌کوین‌باز پرداخته و تلاش کرده است در مسیر سینمای اجتماعی به‌جای سینمای فلاکت حرکت کند.

سام قریبیان، افسانه بایگان، شاهد احمدلو، مهدی کوشکی، علی رهبری، المیرا دهقانی، حامد بیسادی وآتیلا پسیانی در «سیاه باز» به ایفای نقش پرداخته‌اند.

عوامل سازنده «سیاه‌باز» عبارتند از کارگردان و نویسنده فیلمنامه: حمید همتی، مدیر فیلمبرداری: اصغر رفیعی جم، مشاور کارگردان: مسعود جعفری جوزانی، تدوین: خشایار موحدیان و الاهه ایزدی، موسیقی: فردین خلعتبری، صدابرداران: بهمن حیدری و حامد صمدزاده، صداگذاری و ترکیب صدا: بهمن حیدری و مهدی جمشیدیان،  =طراح چهره پردازی: محسن ملکی، مشاور فیلمنامه: مهدی سجاده چی، طراح لباس: ثنا نوروزبیگی، طراح عنوان بندی: روح الله موحدی، دستیار اول کارگردان و برنامه ریز: فرزاد ظریفی، مدیر تدارکات: حسین روزبهانی، عکس: مهدی حیدری، دستیار اول فیلمبردار: رضا نوروزی، منشی صحنه: لیلا مربی، دستیار دوم کارگردان: حامد بیسادی، اجرای نور: بهرام مشایی، دستیار دوم فیلمبردار: حسن کیا، گروه فیلمبرداری: علی عبداللهی، مهدی فشمی و سیامک رفیعی جم، پشتیبانی فنی: رضا طهمورث، مدیر صحنه: امیرعباس دهقانی، مجریان چهره پردازی: محمد مهدی هدایتی، آزاده دانایی، علی سیف پور و سهیل ملکی، دستیار تدارکات: نوید کوه فلاح، دستیار طراح لباس: مینا محمدی، دستیار مدیر صحنه: یحیی اسماعیلی، خدمات: رحمان سراوانی، سرمایه گذاران: الهه سادات انتظار و علی قائم مقامی و تهیه کننده و مدیرتولید: علی قائم مقامی.

علی قائم مقامی تهیه‌کننده «سیاه‌باز» پروانه نمایش فیلم دیگری با عنوان «گل به خودی» را دارد که پیش از این و در جلسه شورای صنفی نمایش، روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ مقرر شد که از پنجم خردادماه روی پرده سینماها برود اما هنوز خبری از آن نیست.

اکران این دو فیلم درحالی‌ انجام شده که کشور وارد پیک پنجم کرونا شده و تهران در وضعیت قرمز این بیماری به سر می‌برد اما سینماها تعطیل نشده‌اند.

براساس شنیده‌های خبرنگار صبا به نظر می‌رسد که بنا بر تصمیم سازمان سینمایی در این برهه قرمز شدن تهران، فعالیت یا تعطیلی سالن‌های سینما به سینماداران واگذار شده و مدیر هر سینما راسا می‌تواند به تعطیلی سالن اقدام کند.

باید دید با تازه شدن اکران، وضعیت سینماها به چه سمت خواهد رفت.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است