سری دوم «داستان های فوتبال» در راه است/ سراغ کشورهای بیرون محدوده یورو رفتیم

وحید پناهلو تهیه کننده مستند «داستان های فوتبال» که همزمان با بازی‌های یورو ۲۰۲۰ روی آنتن شبکه سه سیما رفته است در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا درباره ایده ساخت این مستند و پرداخت به آن گفت: همزمان با جام جهانی ۲۰۱۸ ایده‌ای داشتیم با این عنوان که برای هر کشور به بهانه فوتبال، قصه‌ای روایت کنیم که به یک اتفاق یا جریان پرداخته است و از این طریق به فرهنگ آن کشور گریزی بزنیم.

وی ادامه داد: طرح این برنامه در همان سال به یکی از شبکه‌های تلویزیون فرستاده شد و به نتیجه نرسید. پس از مدتی در سال ۹۸ آقای مافی نویسنده کار، طرح را بازنویسی کرد و قرار شد به کشورهای حوزه یورو بپردازیم ولی همان داستان طرح قبلی را ادامه دهیم. طرح را به دست قائم مقام شبکه سه که در آن زمان محسن یزدی بود، رساندیم که با ساخت ۱۳ قسمت از آن موافقت شد. پس از موافقت با طرح، برای هر کدام از کشورها که در هر قسمت داستان آن‌ها را روایت می‌کنیم، گروه پژوهشی شکل دادیم و بعد از پژوهش، متن آن نوشته شد که پس از نهایی شدن توسط نویسنده، کارگردان و تهیه کننده، چینش تصاویر اتفاق افتاد.

یکی از سخت‌ترین بخش‌های ماجرا بحث آرشیویابی بود‌

تهیه کننده مستند «داستان‌های فوتبال» در پاسخ به این پرسش که با توجه به آرشیوی بودن تصاویر این مستند چالشی برای دستیابی به تصاویر داشته است، بیان کرد: یکی از سخت‌ترین بخش‌های ماجرا که خیلی از ما انرژی گرفت، بحث آرشیویابی بود‌. سختی ماجرا برای ما آنجایی بود که تصمیم گرفتیم از تصاویر و ویدیوهای تکراری استفاده نکنیم به طور مثال درباره تعدادی از بازی‌های فوتبال تاریخی و قدیمی که در ذهن ها وجود دارد، یکسری تصاویر و ویدیوهای دم‌دستی وجود دارد که اولین انتخاب مستندسازهاست. ما تصمیم گرفتیم ساختارشکنی کرده و به سمت ویدیوها و تصاویر جدید برویم که این، کار را برای خودمان بسیار سخت کرد. ما مجموعه تصاویری جمع آوری کردیم که مخاطب برای اولین بار با آن مواجه می‌شد و وقت و انرژی زیادی برای این موضوع و کیفیت ویدیوهای آرشیوی گذاشتیم و بازخورد مخاطبان نشان از رضایتمندی آن‌ها نسبت به این تصاویر و فیلم‌ها دارد.

این تهیه کننده تلویزیون درباره گرفتن زمان خوب در کنداکتور پخش بیان کرد: سال ۹۸ که این پروژه به تصویب رسید، شبکه سه به عنوان پرمخاطب‌ترین شبکه تلویزیون برای پذیرش یک برنامه جدید ریسک بزرگی کرد. زمانی که چند قسمت اول ما به خروجی رسید، علی فروغی مدیر شبکه سه سیما نتیجه اثر را دید و از کیفیت و نحوه قصه گویی راضی بود در نتیجه از کار حمایت کرد. اکنون نیز علیرغم آنکه به هرحال تعیین باکس مشخص پخش برای چنین مدیوم‌هایی در شبکه سه تلویزیون کار سختی است و بعضا جابجایی ساعت پخش برنامه باعث ناراحتی مخاطبان شده بود، اما در نهایت از زمان پخش راضی بودیم.

وی ادامه داد: اینکه در شبکه‌ها به تیم‌های جوان و تازه نفس اعتماد کنند تا آن‌ها بتوانند کار بسازند، اتفاق بسیار خوب و درستی است و باعث می‌شود تولیدات تکراری سال‌های گذشته در رسانه ملی کمرنگ‌تر شود.

پناهلو در پاسخ به اینکه با توجه به ریزش مخاطبان تلویزیون، به عنوان یک تهیه کننده دیده شدن یک اثر را در گرو چه چیزی می‌بیند، گفت: با توجه به تعدد رسانه‌ها و فضای مجازی، رقابت سخت‌تر شده و به نظرم اولین قدم برای دیده‌شدن یک اثر، رضایت صاحب اثر از خروجی کار است که در وهله اول از نتیجه کار خودشان راضی باشند‌ و اولین قاضی خود آن فرد سازنده است. به اعتقاد من اگر کار خوب باشد، راه و مخاطب خودش را پیدا می‌کند‌ البته قطعا تبلیغات تلویزیونی و امور رسانه‌ای در دیده‌شدن کار بسیار اثر خوب خواهند داشت، ولی اگر خود کار پتانسیل اولیه برای دیده شدن را نداشته باشد دیده نخواهد شد.

پناهلو با اشاره به نگاه متفاوت «داستان های فوتبال» به موضوعات فوتبالی، بیان کرد: در این برنامه قصد نداشتیم صرفا به تقدس و تحسین فوتبال بپردازیم و همچنین نمی‌خواستیم نگاه سیاست زده و منفی گرایانه داشته باشیم. در نهایت به پژوهش‌های خود وفادار بودیم و براساس منابع خارجی پژوهش کرده و سعی کردیم حب و بغضی در روایات نداشته باشیم.

این تهیه کننده تلویزیون اضافه کرد: تمام تلاشمان در این مجموعه اضافه کردن اطلاعاتی به مخاطب بود به طور مثال در قصه‌ای که برای کشور پرتغال انتخاب کردیم به روایت قصه دو استعداد، یعنی کریستیانو رونالدو و ریکاردو کوارشما پرداختیم که با هم بازی حرفه‌ای خود را آغاز می‌کنند، ولی کریستیانو رونالدو به دلیل تمرکز کامل روی حرفه خود، بسیاری از رکوردها را جابه جا می‌کند و چندین بار بهترین بازیکن جهان می‌شود، ولی ریکاردو کوارشما به واسطه درگیر شدن در مسائل حاشیه ای از هدف اصلی خود جا ماند.

وی اضافه کرد: ما به روایت این داستان‌ها پرداختیم تا بسیاری از مردم با آن‌ها همذات پنداری کنند و به دور از حاشیه، برای هدف اصلی زندگی خود تلاش کنند و در هر قسمت به بهانه هر موضوع، به دنبال برداشت مخاطب از مفهوم داستان بودیم.

به گفته وی، به زودی پخش این مجموعه از شبکه های مستند و ورزش نیز آغاز خواهد شد و نمایش آن تا پایان یورو 2020 ادامه خواهد داشت.

پناهلو درباره ساخت فصل دوم این برنامه نیز بیان کرد: با حضور عوامل فصل اول، فصل دوم این برنامه هم در ۱۳ قسمت ساخته خواهد شد و در حال حاضر نیمی از کار به پایان رسیده و پژوهش، متن و کارهای مربوط به تصاویر آرشیوی تمام شده و فکر می‌کنم اوایل پاییز کار به پخش خواهد رسید. در فصل دوم به سراغ کشورهای دیگر رفته و دیگر محدود به کشورهای یورو نخواهیم بود و به روایت متفاوتی از داستان‌های فوتبال در قاره‌های دیگر خواهیم پرداخت.

وی در پایان عنوان کرد: ترکیب تیم حاضر در برنامه «داستان های فوتبال» به قدری خوب، جوان، با استعداد هستند که من به عنوان تهیه کننده کمترین نقش را در این پروژه داشتم. از مرحله ای به بعد بار اصلی پروژه بر دوش کارگردان و نویسنده بود که وقت زیادی روی این پروژه گذاشتند و سعی داشتند بی چشم داشت مالی و با انگیزه، به بهانه فوتبال حرف تازه ای بزنند و از آن ها کمال تشکر را دارم.

انتهای پیام/