روابط سیاسی-اجتماعی کشور به روایت سیدمهدی شجاعی در «اجتناب عالیجناب» | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۶:۴۶

روابط سیاسی-اجتماعی کشور به روایت سیدمهدی شجاعی در «اجتناب عالیجناب»

به گزارش صبا، «اجتناب عالیجناب» آخرین اثر داستانی منتشر شده از سید مهدی شجاعی است که در قالب هفت داستان کوتاه در کنار هم به همت انتشارات نیستان به چاپ رسیده است.

شجاعی در سال‌های گذشته برای مخاطبان مختلف و در قالب‌های متفاوتی نوشته که بخش مهمی از این آثار در قالب روایت‌های داستانی اجتماعی بوده است. داستان‌هایی که گاه با طنز و گاه با جدی، نگاه نویسنده و نقد او به بسیاری از مناسبات اجتماعی را بازگو می‌کند.

«اجتناب عالیجناب» زبانی ساده و طنزی جاری و در عین حال گزنده دارد. شجاعی در این روایت‌های داستانی، به دنبال نمایش دغدغه‌ها و نگاه آرمانی خود به روابط حاکم بر ساختارهای سیاسی و اجتماعی کشور و کشف نقاط ضعف حاکم بر پیوندهای میان آن‌هاست.

او در یکی از داستان‌های این کتاب، روایت طنز انتشار آگهی فروش ماشین یک نماینده مجلس را بازگو می‌کند که با یک غلط یا افتادگی چاپی همراه شده است و برای کارپرداز آن مصایب مختلفی را پیش می‌آورد که عمده این مشکلات نشان‌دهنده نگاه حاکم بر مناسبات سیاسی در کشور است.

یا در داستان «اجتناب عالیجناب» در روایتی طنزگونه بی‌سوادی برخی از نیروهای مجری قانون و ناتوانی آن‌ها در فهم و درک کلمات و بهره‌برداری از آن‌ها را به رخ مخاطب می‌کشد. کار شجاعی در این کتاب و اغلب داستان‌هایش در واقع به چالش کشیدن بسیاری از مبانی و بنیان‌های فکری و اجتماعی، اصطلاحات، مفاهیم عرفی و رایج و بسیاری از روابط ناسالم فکری در جامعه پیرامونی ماست. او در این مهم زبان طنز را به عنوان ابزاری برای روایت انتخاب کرده است و تلخی و زهر ماجرایی که در صدد بیان آن است را با این ابزار، پذیرفتنی می‌کند.

یکی از مهمترین ویژگی‌های این مجموعه خلق دیالوگ‌ها و مجموعه گفتگوهایی میان کاراکترهای داستانی است که در پیش‌برندگی داستان تاثیرگذار است. در واقع نویسنده میزانسن داستانی خود را به شکلی چیده است که در آن کلام و گفتار نقشی معادل توصیف و صحنه‌آرایی دارد.

کتاب «اجتناب عالیجناب» در ۱۲۴ صفحه با قیمت ۲۹۰۰۰ تومان روانه بازار کتاب شد.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است