تاریخ هم ۳ ناصرالدین شاه نداشت! | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۳
صبا گزارش می‌دهد؛

تاریخ هم ۳ ناصرالدین شاه نداشت!

این روزها سه سریال «جیران»، «قبله عالم» و «آهوی من مارال» با نگاه به زندگی ناصرالدین شاه برای پخش از شبکه‌های نمایش خانگی درحال ساخت هستند.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون صبا، از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور و ترس از ابتلای به این ویروس، مردم محصولات فرهنگی از جمله فیلم و سریال را در خانه‌های‌شان دنبال می‌کنند و همین امر بر تولیدات زیاد نمایش خانگی تاثیرگذار بود.

لزوم سریال‌هایی بامحتوای تکراری و یکسان که اخیرا ساخته می‌شوند و بسیاری از آن‌ها توسط مخاطب پسندیده نمی‌شود را کسی نمی‌داند و متولیان این عرصه نیز پاسخگوی بریز و بپاش‌های بسیارشان نیستند.

البته به نظر نمی‌رسد که مبالغ هنگفتی که برای ساخت این سریال‌ها صرف می‌شود به سرمایه‌گذار یا تهیه‌کننده برنگردد زیرا به دلیل شرایط کرونایی موجود مردم از رفتن به سینما بازمانده و از شبکه‌های نمایش خانگی استفاده می‌کنند، پس سرمایه‌گذاران نیز با علاقه بیشتری به این عرصه ورود کرده تا ضررهای وارد شده در دنیای سینما را جبران کنند.

حال در میان این سریال‌های پر پیچ و خم و پر تعداد که به فصل‌های دو و سه هم می‌رسند، سه سریال نظر ما را به خود جلب کرده است؛ سریال‌های تاریخی «آهوی من مارال»، «جیران» و «قبله عالم».

محتوای سریال‌های نام‌ برده شده در دوران قاجار و با تمرکز بر ناصرالدین شاه می‌گذرد. سریال‌هایی تاریخی که امر تاریخی بودن‌شان بر پرهزینه بودن آن‌ها تاثیرگذار است چراکه طراحی لباس و صحنه و دیگر امور، همت والایی در منابع مالی را می‌طلبد.

حال در ادامه به معرفی سریال‌های مورد نظرمان می‌پردازیم.

«آهوی من مارال» یک عاشقانه قجری

«آهوی من مارال» یک عاشقانه قجری‌ست که به کارگردانی و تهیه‌کنندگی مشترک سعید خندق آبادی و بهروز خوش‌رزم ساخته می‌شود اما هنوز پلتفرم عرضه‌کننده آن مشخص نیست.

این سریال روایتی از دوره قاجار و عصر ناصرالدین شاه و ماجرای دلدادگی ناصرالدین شاه به دختری روستازاده را به تصویر می‌کشد.

خوش‌رزم یکی از تهیه‌کنندگان این سریال در گفتگو با صبا درباره ساخت این سریال عنوان کرده بود که این سریال در دو فصل تولید می‌شود. فصل اول ۲۰ قسمت دارد و تصویربرداری آن تا پایان مردادماه به پایان می‌رسد.

حسن معجونی در نقش ناصرالدین شاه قاجار، الهام کردا در نقش انیس الدوله، ترلان پروانه در نقش مارال، شبنم مقدمی، لیلا بلوکات و علیرضا کمالی از جمله بازیگرانی هستند که تاکنون اسم آن‌ها رسانه‌ای شده است.

در خلاصه قصه این سریال آمده است: «ناصرالدین شاه، دست به ماشه برده تا آهویی صید کند که آهو چشمی، چون باد از راه رسیده و چون برق می‌گذرد و به دنبالش حال سلطان، صاحبقران می‌شود.»

داستان زندگی ناصرالدین‌شان و جیران

«جیران» دومین سریال تاریخی حسن فتحی پس از «شهرزاد» است و داستان زندگی عاشقانه ناصرالدین شاه و جیران را روایت می‌کند که پس از مرگ امیرکبیر اتفاق می‌افتد.

تهیه‌کننده این سریال اسماعیل عفیفه است و داستان آن را احسان جوانمرد و حسن فتحی قلم زده‌اند تا امسال به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو به نمایش درآید.

بهرام رادان، پری ناز ایزدیار، امیرحسین فتحی، امیر جعفری، رویا تیموریان، مهدی پاکدل، رعنا آزادی ور، کتانه افشاری نژاد، ستاره پسیانی، غزل شاکری، مرتضی اسماعیل کاشی، هومن برق نورد، مهدی کوشکی، سمیرا حسن پور، فاطمه مسعودی‌فر، بهناز نازی، غلامرضا نیکخواه، سیاوش چراغی‌پور، محمد شیری، حمیدرضا نعیمی، رضا جهانی، الهام نامی، نهال دشتی، سینا رازانی، بهنام شرفی، انوش معظمی، پاشا جمالی، حسن موذنی، نسرین نکیسا، محمد مژدهی، عباس توفیقی، فرشید صمدی پور، عباس ظفری، راستین عزیزپور، علی اشمند، پرویز بزرگی، رضا داودوندی و با حضور مریلا زارعی بازیگران سریال تاریخی «جیران» هستند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: «زنهار که طراز و طریقت گم شده و مجاز و حقیقت به هم آمیخته. سهم رعیت کابوس است و سهم سلطان تخت طاووس. کجاست تدبیر کریم‌خان که تاج شاهی پس بگیرد از ما ندانم‌کارها؟ کجاست شمشیر نادر که انتقام بکشد از ما خراب‌کارها؟ مملکت آشفته است و امیرکبیر در گور خفته است. هر نامی آبستن ننگ است و هر صلحی آبستن جنگ. آدمیزاد قبله عالم هم که باشد پناه می‌خواهد. قلعه‌ای می‌خواهد که جان‌پناهش باشد. برای اولاد آدم هیچ قلعه‌ای محکم‌تر از عشق نیست. بدهید همه‌جا جار بزنند که: ایهالناس! دیروز در حوالی تجریش پادشاه شما عاشق شد…»

دیگر عوامل سریال عبارتند از نویسندگان فیلمنامه: احسان جوانمرد و حسن فتحی، مدیر هنری و طراح لباس: ملک جهان خزاعی، مدیر تصویربرداری: علیرضا رنجبران، تصویربرداران: مرتضی درویش‌خانی و شهروز کاووسی، نورپرداز: میلاد واعظی مجد، طراح صحنه: حسن روح پروری، طراح چهره پردازی: سیدجلال موسوی، مدیر صدابرداری: امیر عاشق حسینی، تدوین: بابک رضاخانی، صداگذاری: آرش قاسمی، مدیر جلوه‌های بصری: امیر ولیخانی، عکاس صحنه: نازلی هروی، سرپرست گروه کارگردانی: محمد رستمی، مدیر برنامه ریزی:حامد تصدیق مقدم، مدیر تدارکات: ناصر هادیان فر، مدیر تولید: عزیز علیزاده، سرمایه گذار :فیلیمو.

سریال طنز دوره قاجار

«قبله عالم» سریالی طنز برآمده از اتفاق‌های تاریخی دوران ناصرالدین شاه قاجار است که حامد محمدی نویسندگی و کارگردانی و منوچهر محمدی تهیه‌کنندگی آن را برعهده گرفته است.

در این سریال که به صورت اختصاصی از پلتفرم فیلیمو پخش می‌شود ناصرالدین شاه به دنبال اکسیر حیات است.

نکته قابل توجه سریال «قبله عالم» لوکیشن آن است که  در خانه طباطبایی‌های کاشان، یکی از بناهای مربوط به نیمه‌ دوم سده ۱۳ هجری فیلمبرداری می‌شود.

تا امروز حامد کمیلی در نقش ناصرالدین‌شاه، شقایق دهقان در نقش مهد علیا، هادی کاظمی در نقش ظل الدوله و سوگل خلیق در نقش انیس الدوله جلوی دوربین رفته‌اند.

در خلاصه داستان این سریال آمده است: ناصر الدین شاه ملقب به قبله عالم در آرزوی دست یافتن به اکسیر آب حیات است. اکسیر توسط طبیب مخصوص تهیه می‌شود، اما با نوشیدن آن حوادثی پدید می‌آید که دستمایه سریال کمدی-فانتزی قبله عالم است.

لزوم سریال‌های تکراری چیست؟

هنوز کسی از لزوم این سریال‌های تکراری در محتوایی یکسان آگاه نیست اما به نظر می‌رسد مردم تاریخ را دوست دارند، همانطور که پیش از این از سریال‌هایی همچون «شهرزاد»، «قهوه تلخ» یا حتی در زمان حال از «می‌خواهم زنده بمانم» استقبال کرده‌اند، پس می‌توان یکی از دلایل ساخت آن‌ها را این امر دانست.

البته باید توجه کرد که این مساله در حد اعتدال قرار گیرد و موجب دل‌زدگی در جامعه نشود.

صاحبان آثار از خود بپرسند آیا مخاطب از سریال‌هایی با رنگ و لعاب تکراری در برهه‌ای خاص از زمان خسته نمی‌شوند؟ و این سریال‌ها بر فرهنگ و نیاز فرهنگی جامعه چه تاثیری خواهد گذاشت؟

فاطمه شوقی

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است