گزیده و حس و حال عماد افروغ از نهج‌البلاغه به چاپ دوم رسید | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۵۶

گزیده و حس و حال عماد افروغ از نهج‌البلاغه به چاپ دوم رسید

چاپ دوم کتاب «گزیده و حس و حالی از نهج‌البلاغه» نوشته عماد افروغ به همت انتشارات نیستان منتشر شد.

به گزارش صبا، چاپ دوم کتاب «گزیده و حس و حالی از نهج‌البلاغه» اثری از عماد افروغ اندیشمند معاصر است که طی بازه زمانی ۲ ساله تالیف شده است، به چاپ رسید.

افروغ در این کتاب گزیده‌هایی منتخب از خطبه‌ها، حکمت‌ها و نامه‌های نهج‌البلاغه را انتخاب و به فراخور توان و فکر و اندیشه خود متونی در شرح و تفسیر آن‌ها نگاشته است.

این برداشت‌ها در واقع حس و حال و اندیشه‌ای است که افروغ در مواجهه با این فرازهای نهج‌البلاغه در خود دیده و آن‌ها را تالیف کرده است.

افروغ در بخشی از مقدمه خود در این کتاب آورده است: «سال‌هاست که می‌خوانم و می‌نویسم، به جرات می‌توانم از سر صدق فریاد بزنم و مدعی شوم که سخنی حکیمانه‌تر از سخنان علی نشنیده و نخوانده‌ام. درست پس از مطالعه شهر خدا و اعترافات آگوستین قدیس بود که وارد دریای بیکران و جوشان و ناتمام و زایای نهج‌البلاغه شدم. سخت مبهوت درهای گران‌بهای این گفتار شدم. این سخنان به منزله شراب‌های نابی بودند که مرا مست خود کردند و هرگاه بر آن‌ها مرور می‌کنم باز مست و از خود بیخود می‌شوم و حالم خوش می‌شود.»

افروغ اما هدف از نگارش این کتاب را جدای از علاقمندی حسی خود، باورمندی‌اش به کشف و حل مشکلات حکمرانی شیعی در ایران با تمسک به حکمت‌ها و سخنان حضرت علی (ع) دانسته است و به همین دلیل است که در کتاب خود به صراحت عنوان می‌کند: «علی بیش از هر جای دیگری چاره دردهای ما در جامعه شیعی ایران، به ویژه پس از انقلاب اسلامی است. علی کجاست که ببیند به نام او و زیر پوشش حکمرانی منتسب به او چه جفاها که در حق او نمی‌شود.»

این کتاب تلاشی است در راستای بیان این باور افروغ که نهج البلاغه نماد و نمایشی است از شخصیتی که نسبت به دردها و مشکلات و بی‌عدالتی‌ها و بی‌دینی‌های حاکم بسیار ناآرام و از نظر محتوایی همانند اسپند روی آتش است و نمی‌تواند با خونسردی از کنار مشکلات مردم بگذرد و این در حالی است که اینچنین منش‌ها و سلوکی در کشور ما در حال حاضر زیر سوال می‌رود و بی‌توجهی به دردمندی مخاطبان مورد ستایش قرار می‌گیرد.

در این اثر فرازهایی از نهج‌البلاغه انتخاب و تشریح شده است که توامان با حس حال و نیاز نویسنده و عامه مخاطب ارتباط برقرار کند. افروغ بر اساس ترجمه زنده‌یاد دشتی از نهج‌البلاغه دست به انتخاب زده است و تاکید دارد که همه آنچه از آن سخن گفته متعلق به بک خطبه یا نامه یا حکمت نیست.

چاپ دوم این کتاب در ۱۳۴ صفحه و قیمت ۳۳هزار تومان از سوی انتشارات نیستان به بازار نشر راه یافته است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است