تجربه سوگ و تامل در مرگ از نگاه ۶ نویسنده/سوگ معلم سنگدلی است! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۷:۲۷
معرفی کتاب؛

تجربه سوگ و تامل در مرگ از نگاه ۶ نویسنده/سوگ معلم سنگدلی است!

مجموعه‌ نوشته‌های 6 نویسنده با گردآوری و ترجمه الهام شوشتری‌زاده در کتاب «لنگرگاهی در شن روان» توسط نشر اطراف به چاپ رسید.

به گزارش خبرنگار ادبیات خبرگزاری صبا، کتاب «لنگرگاهی در شن روان» با گردآوری و ترجمه الهام شوشتری‌زاده به همت نشر اطراف منتشر شد.

این کتاب در شش بخش با عنوان‌های «یادداشت‌های سوگ»، «درنگ تاریک»، «پس از زندگی»، «آکواریوم»، «تجربه» و «قصه بیوه‌زن» در سه قالب جستار، نامه‌نگاری و خاطره‌پردازی‌ به روایت تجربه مواجه با سوگ از زبان ۶ نویسنده به نام‌های چیماماندا انگزی آدیچی، رالف والدو امرسون، جویس کرول اوتس، جون دیدیون، راینر ماریا ریلکه، الکساندر همن می‌پردازد.

در قسمتی از بخش «یادداشت‌های سوگ» در این کتاب می‌خوانیم: «سوگ معلم سنگدلی است. به تو می‌فهماند تسلیت‌ها چه پوچ‌اند و سوگ چقدر به زبان مربوط است. به ناتوانی زبان. به پرپر زدن برای کلمه‌ها. چرا پهلوهایم این‌قدر تیر می‌کشند؟ بهم می‌گویند از گریه است.

نمی‌دانستم با ماهیچه‌هایمان هم گریه می‌کنیم.»

همچنین در بخشی از جستار «آکواریوم» نوشته شده است: «یک روز صبح زود، موقع رانندگی به سمت بیمارستان، دونده‌ها‌ی ورزیده‌ قبراقی را دیدم که به طرف ساحل آفتابگیر دریاچه‌ می‌دویدند. ناگهان حس عجیبی در تنم جان گرفت، حسِ این‌که در آکواریوم هستم: بیرون را می‌دیدم و آدم‌های بیرون هم من را می‌دیدند اما در محیط‌هایی یکسره متفاوت زندگی می‌کردیم.»

در بخش «درنگ تاریک» که گزیده‌ای است از نامه‌هایی که راینر ماریا ریلکه برای تسلیت به دوستان و نزدیکانش نوشته، آمده است: «ما را گریزی جز آموختن مرگ نیست؛ مرگ که حضور بی‌رحمش را در هر فراز و فرودی تجربه می‌کنیم. همه زندگی به خاطر همین است: خلق تدریجیِ مرگی شاهکار. غرورآفرین و شکوهمند؛ مرگی که بخت و اقبال در آن نقش ندارد؛ مرگی برازنده، سعادت‌آمیز و شورانگیز که قدیسین راه و رسمش را می‌دانستند؛ مرگی بالغ و قوام یافته که شکوهش بر نام ناخوشایندش سایه بیفکند.»

نشر اطراف در معرفی این کتاب چنین گفته است: «تجربه‌ سوگ، با همه‌ فردی بودنش، از تجربه‌های مشترک انسانی است. همه‌ آدم‌ها اندوه فقدان را به شکلی  تجربه می‌کنند و این تجربه‌ها، هر قدر هم متفاوت، غریبه و نامتجانس نیستند.

درباره‌ سوگ، بسیار گفته‌اند و بسیار نوشته‌اند و در دوره‌ای که قیدوبندهای پاندمی امکانِ مناسک و مراسم جمعی سوگواری را از ما گرفته‌ است، شاید بشود میان این گفته‌ها و نوشته‌ها راهی برای تسلا و معنابخشی به تجربه‌‌های فردی از سوگ و فقدان یافت. «لنگرگاهی در شن روان» حاصل چنین تلاشی است؛ تلاش برای پل زدن میان تجربه‌‌ فردی سوگ و تجربهی عمومی‌ترِ اندوه انسانی، و برای گذر به آن سوی حصار اندوه و سوگ به مدد ادبیات.»

کتاب «لنگرگاهی در شن روان» در نوبت چاپ اول و ۱۸۹ صفحه با قیمت ۴۹ هزار تومان روانه بازار کتاب شده است.

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است