معرفی فیلم‌های جدید اکران/ «دینامیت» و «درخت گردو» کرونا را شکست می‌دهند؟ | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۶:۴۸
صبا گزارش می‌دهد؛

معرفی فیلم‌های جدید اکران/ «دینامیت» و «درخت گردو» کرونا را شکست می‌دهند؟

طبق نظر شورای صنفی نمایش 2 فیلم «درخت گردو» و «دینامیت» فیلم های جدید اکران هستند که انتظار می رود جانی تازه به گیشه نیمه مرده ببخشند.

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا، حدود چهار ماه از اکران فیلم‌های «لاله»، «خورشید»، «هفته‌ای یک بار آدم باش»، «تکخال» و «خون شد» که با عنوان فیلم‌های اکران نوروزی بر سینما قدم نهادند می‌گذرد اما جانی بر پیکره کرونازده این هنر- صنعت دیده نمی‌شود و خیلی ها یکی از دلایل شکست گیشه نوروزی را انتخاب غلط فیلم ها دانستند و معتقد بودند اگر فیلم های مردم پسندتری در آن بازه زمانی روی پرده می رفتند با چنین شکستی در اکران نوروز روبه رو نمی شدیم.

اما بالاخره پس از فراز و فرود بسیار و چانه زنی های مختلف با صاحبان فیلم ها و با گذشت سه ماه و چن روز از سال جدید، طبق اعلام شورای صنفی نمایش، فیلم طنز «دینامیت» به کارگردانی مسعود اطیابی و تهیه‌کنندگی ابراهیم عامریان و فیلم اجتماعی «درخت گردو» به کارگردانی محمدحسین مهدویان و تهیه‌کنندگی سید مصطفی احمدی انتخاب شده‌اند تا با اکران خود راه نجات گیشه سینما را هموار کنند.

هر دو فیلم طبق برنامه ریزی انجام شده باید از فردا ۱۰ تیرماه روی پرده سینماها باشند که به همین منظور به معرفی اجمالی آنها پرداخته ایم.

«درخت گردو» داستانی واقعی را روایت می‌کند

«درخت گردو» محصول سال ۱۳۹۸ توسط ابراهیم امینی و حسین حسنی نوشته شده است. این فیلم موضوعی ملی- میهنی دارد و تراژدی بمباران شیمیایی سردشت در سال ۱۳۶۶ را به تصویر می‌کشد.

پیش از این رسول شادمانی فعال رسانه‌ای در یادداشتی که در اختیار خبرگزاری صبا قرار داده بود، درباره این فیلم نوشته است: «او در «درخت گردو» داستان یک کُرد شریف و عاشق‌پیشه را به‌گونه‌ای روایت می‌کند که جنگ پی‌رنگ آن قرار می‌گیرد. اوس قادر عاشق زن و فرزندانش است و در کنار آنها و هم روستایی‌هایش روزگار می‌گذراند که سایه شوم جنگ تمام آرامش او را یکجا می‌گیرد و به یغما می‌برد. او دایره‌المعارف واقعۀ غمبار بمباران شیمیایی سردشت است که فیلم از آخرین لحظات عمرش آغاز می‌شود. راوی فیلم آموزگار روستا در آن سال‌هاست که اکنون  بر بالین اوس قادر که روزگاری ندای مظلومیت مردم سردشت را در دادگاه لاهۀ هلند فریاد زده و به ثبت رسانده حاضر شده است. قصه از زبان او روایت می‌شود و فلاش‌بک می‌خورد به سال ۱۳۶۶، زمانی‌که سردشت توسط نیروهای بعثی و در خلال جنگ عراق با ایران بمباران شیمیایی می‌شود.»

«درخت گردو» در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر حضور داشت و با ۱۲ نامزدی و ۲ سیمرغ بلورین رضایت مخاطبان را کسب کرد.

این فیلم دومین فیلم پرمخاطب جشنواره ملی فیلم فجر شناخته شد و در بخش‌های «بهترین کارگردانی» برای محمدحسین مهدویان و «بهترین بازیگر نقش اول مرد» برای پیمان معادی به سیمرغ دست یافت.

«درخت گردو» همچنین در جشنواره فیلم آسیا پاسیفیک، جشنواره فیلم شب‌های سیاه تالین، جشنواره بین‌المللی فیلم مسکو، جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای حضور داشته است.

پیمان معادی، مینا ساداتی، مینو شریفی و مهران مدیری بازیگران فیلم سینمایی «درخت گردو» هستند و از عوامل آن می‌توان به نویسنده‌ فیلمنامه: ابراهیم امینی و حسین حسنی، مدیر فیلمبرداری: هادی بهروز، تدوین: محمد نجاریان، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، طراح لباس: بهزاد جعفری طادی، طراح صحنه: محمدرضا شجاعی، موسیقی: حبیب خزایی‌فر، طراح ترکیب و صدا: مهرشاد ملکوتی، مدیر صدابرداری: هادی ساعد محکم، طراح جلوه‌های ویژه: ایمان کرمیان، طراح جلوه‌های بصری: امین پهلوان‌زاده و کامیار شفیع پور، فیلمبرداران: محمد ابراهیمیان و مهران ممدوح، مدیر‌ پژوهش: محسن جعفرزاده، عکاس: مجید طالبی، دستیار کارگردان: حسین فلاح، مدیر تولید و مجری طرح: محمدرضا منصوری اشاره کرد.

همچنین باید گفت ترانه‌ این این فیلم با شعری از روزبه بمانی و صدای علیرضا قربانی خوانده شده است و حبیب خزایی‌فر به‌عنوان آهنگساز و اردشیر کامکار به‌عنوان کمانچه‌نواز با این فیلم همکاری کرده‌اند.

«دینامیت» از تضادی طنازانه می‌گوید

«دینامیت» محصول کمدی سال ۱۳۹۷ است که از پنجشنبه ۱۰ تیرماه راهی اکران در سینماها می‌شود.

اکران این فیلم درحالی‌ست که ابراهیم عامریان در مقام تهیه‌کننده و مسعود اطیابی کارگردان اثر بارها از بلاتکلیفی خود برای نمایش این فیلم خبر داده بودند اما به نظر می‌رسد مشکلات آن‌ها با سازمان سینمایی و وعده‌های داده شده به پایان رسیده است که حال تصمیم بر اکران گرفته‌اند.

«دینامیت» دومین همکاری مشترک اطیابی و عامریان بعد از تجربه موفق «تگزاس» است.

«دینامیت» فرم حضور در سی و هشتمین جشنواره ملی فیلم فجر را پر کرد اما موفق به راهیابی به آن نشد.

پیش بینی می‌شود «دینامیت» با توجه به مضمون کمدی و ترکیب بازیگرانش از جمله فیلم‌های موفقی در گیشه باشد که به وضعیت اکران سینما رونق تازه‌ای ببخشد.

احمد مهرانفر، پژمان جمشیدی، محسن کیایی، نازنین بیاتی، زیبا کرمعلی، نادر سلیمانی، مجید شهریاری و امید روحانی در این فیلم کمدی به ایفای نقش می‌پردازند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: ««دینامیت» در ساختاری یادآور «اجاره‌نشین‌ها»ی مهرجویی، روایت ماجراهای خانه‌ای است که افرادی مختلف در آن سکونت دارند. دو دختر جوان، یک ساقی، دو طلبه و… ازجمله ساکنان خانه «دینامیت» هستند که تضادهای فکری آن‌ها به سمت و سوی وقوع اتفاقات طنازانه می‌رود…»

عوامل این فیلم سینمایی عبارتند از کارگردان: سید مسعود اطیابی، تهیه‌کننده: سید ابراهیم عامریان، مجری طرح: مریم رحیمی، نویسندگان: حمزه صالحی، شیما محمدبیگی، مدیر تولید: حمیدرضا اطیابی، مدیر فیلمبرداری: کوهیار کلاری، تدوین: حسن ایوبی، طراحی و ترکیب صدا: علیرضا علویان، موسیقی: امیر توسلی، مدیر برنامه‌ریزی و دستیار یک کارگردان: امیر علیازی، طراح صحنه: حجت اشتری، طراح لباس: افسانه صمدزاده، مدیر صدابرداری: عباس رستگار پور، طراح چهره پردازی: شهرام خلج، جلوه‌های ویژه بصری: حسن نجفی و علی فرشچی، جانشین تولید: حمیدرضا اسماعیلی، مدیر تدارکات: یوسف آقایی، عکس: حسام‌الدین اطیابی، مشاور رسانه‌ای: آیدا اورنگ.

به نظر می‌رسد اکران این فیلم‌ها ضمن صحبت‌های سازمان سینمایی با صاحبان آثار و کمک ۲ و نیم میلیاردی به آن‌ها صورت گرفته باشد اما هنوز از جزییات یا چگونگی روند این مساله چیزی در دست نیست.

همچنین روند کند واکسیناسیون کرونا و آغاز موج پنجم آن در کشور باید توسط مسئولان درنظر گرفته شود تا سینما شکستی دیگر را تجربه نکند؛ شکستی که علاوه بر صاحبان آثار و گیشه سینما بر زندگی و خوراک فرهنگی مردم تاثیرگذار است.

«گل به خودی» که به اکران نرسید

پیش از این و در جلسه روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ شورای صنفی نمایش مقرر شده بود که از چهارشنبه پنجم خردادماه فیلم سینمایی «گل به خودی» به کارگردانی احمد تجری و تهیه‌کنندگی علی قائم مقامی روی پرده سینماها برود اما تاکنون خبری از اکران این فیلم نشده است.

فروغ گشتیل

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است