مجموعه آموزش‌وپرورش می‌تواند سینمای کودک و نوجوان ایران را متحول کند! | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۴
محسن چینی‌فروشان، نخستین دبیر جشنواره رشد پس از انقلاب:

مجموعه آموزش‌وپرورش می‌تواند سینمای کودک و نوجوان ایران را متحول کند!

نخستین نشست هم‌اندیشی «در آستانه پنجاه سالگی» جشنواره فیلم رشد عنوان شد: واژه پرکاربرد «جشنواره» به عنوان معادل کلمه فستیوال، توسط جشنواره فیلم‌های آموزشی رشد به زبان فارسی هدیه شد!

محسن چینی فروشانبه گزارش خبرگزاری صبا به نقل از ستادخبری جشنواره فیلم رشد، نخستین نشست هم‌اندیشی «در آستانه پنجاه سالگی» جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با حضور جمعی از کارشناسان و همکاران سالهای دور و نزدیک این جشنواره در سالن سینمای موزه سینما آغاز شد.

️در این نشست که به میزبانی ستاد اجرایی چهل‌ونهمین دوره رشد برگزار می‌شود، ابتدا وحید گلستان دبیر جشنواره به مهمانان خوش‌آمد گفت و سپس با تشریح محورهای سه‌گانه، از لزوم تحول همه‌جانبه در جشنواره فیلم‌های آموزشی و تربیتی گفت؛ و سپس احمد وحدت، دبیر یازده دوره جشنواره در سال‌های پیش از انقلاب را بعنوان نخستین سخنران بر صحنه فراخواند.

احمد وحدت ضمن بیان مستنداتی درباره پایه‌گذاری این رویداد در ۴۶ سال پیش، به برخی ویژگی‌های تاریخی آن نیز اشاره کرد. از جمله یادآور شد که این جشنواره نخستین جشنواره سینمایی آنهم از نوع بین‌المللی در ایران است، و همچنین واژه پرکاربرد «جشنواره» برای اولین بار و در دوره ششم این رویداد بجای کلمه انگلیسی فستیوال ساخته ‌شد.

وحدت ضمن بیان خاطراتی از سال‌های دور برگزاری جشنواره، ابراز امیدواری کرد آرزوی بنیان‌گذاران آن سرانجام برآورده شود و وزارت آموزش و پرورش بتواند خرید و نمایش منظم فیلم‌های برگزیده «رشد» را در دستور کار قرار دهد.

در ادامه هم‌اندیشی « در آستانه پنجاه سالگی» جشنواره بین‌المللی فیلم رشد، مهندس محسن چینی‌فروشان نخستین دبیر این رویداد در سالهای پس از انقلاب با ذکر یاد و نام گروهی از همکاران سالهای دور جشنواره و خاطراتی از دشواری‌های احیا و برگزاری در آن ایام طی سالهای جنگ، به اهداف نشست امشب پرداخت و جایگاه جشنواره بین‌المللی فیلم رشد را در بدنه آموزش‌وپرورش و در سینمای ایران زیر ذره‌بین قرارداد.

وی با تاکید بر این مهم که وزارت آموزش‌وپرورش اگر نقشش را درست ایفا کند می‌تواند فیلم، کتاب، مجله و هر محصول فرهنگی مربوط به دانش‌آموزان را به اوج برساند، تعدد اهداف جشنواره رشد و مشابهت بخش‌هایش با سایر جشنواره‌های تخصصی نظیر جشنواره کودک و نوجوان اصفهان را از جمله دلایل کم دیده‌شدن آن برشمرد.


در ادامه نشست هم‌اندیشی « درآستانه پنجاه سالگی» جشنواره بین‌المللی فیلم‌های آموزشی و تربیتی رشد، انتقاداتی به روند برگزاری و میزان اثربخشی آن مطرح شد.

دکتر مسعود فیاضی مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی که شاخه برگزارکننده جشنواره در بدنه وزارت آموزش و پرورش است ضمن خوشامدگویی و تشکر از مهمانان، به شدت بر لزوم تجدیدنظر در ساختارهای اجرایی جشنواره رشد تاکید کرد و کارکرد آن را به روندی برای بایگانی شدن فیلم‌های آموزشی تشبیه‌ نمود. وی با تاکید بر عزم راسخ معاونت فناوری و شخص خودش بر تغییر این روند، آغاز این سلسله هم‌اندیشی به فاصله یک سال مانده تا دوره پنجاهم را گواه این عزم دانست و از حضار برای مشارکت فعال در کارگروه‌های تخصصی سند تحول جشنواره دعوت به عمل آورد.


سخنران بعدی احمد طالبی‌نژاد منتقد پیشکسوت سینما و سازنده تعدادی از فیلمهای برجسته آموزشی بود که مسئولیت برگزاری چند دوره جشنواره رشد در دو دهه قبل را نیز در کارنامه دارد. وی با استناد به سخنان دکتر فیاضی، به انتقاد شدید از أنچه که «بی انگیزگی و بی‌اهمیت بودن جشنواره نزد مقامات وزارتخانه در سالهای قبل» نامید پرداخت و با یادکرد از بهروز صمدی‌مطلق و رحمت‌الله محرابی ( دبیر جشنواره و مدیر کل دفتر فناوری در دوره بیستم) به تلاش‌های آنان یرای غلبه بر کاستی‌های ناشی از فقدان بودجه و اثرات آن در پرستیژ و اثربخشی جشنواره ادای احترام کرد. گفته‌های تند طالبی‌نژاد موجب واکنش کلامی تعدادی از حاضران شد که به بخشی از حرف‌های او اعتراض داشتند.


در ادامه نشست مهدی مسعودشاهی، موسس نخستین و عضو سناد برگزاری بسیاری از جشنواره‌های سینمایی پس از انقلاب، دشواری‌های پیش روی ستاد برگزاری یک جشنواره بین‌المللی مثل «رشد» در سالهای جنگ را یادآور شد و از اینکه فقدان زیرساختهای نمایش فیلم در مدارس، زحمات برگزارکنندگان جشنواره از دیرباز تاکنون را تحت‌الشعاع قرار داده ابراز تاسف کرد.

آخرین سخنران هم‌اندیشی، دکتر احمد جولایی کارشناس پیشکسوت فناوری‌های آموزشی و دبیر دوره‌های ۳۷ و ۳۸ جشنواره بود که در سخنانش از پیوند حیاتی آموزش با هنرهای نمایشی گفت و ساخت اولین آمفی‌تئاترهای ایران در مدارس دارالفنون تهران و مسعودیه بوشهر شاهد مثال آورد. در ادامه، برخی مثال‌های وی در توضیح آنچه بی‌مسما شدن عبارات بین‌المللی و جشنواره و اداره محفلی رویداد می‌خواند، مجددا سبب ورود بعضی حضار و سخنرانان قبلی به بحث شد و حرارت جلسه را بالا برد. محسن چینی فروشان در دقایق پایانی این تضارب آراء را به فال نیک گرفت و ضمن جمع‌بندی صحبتها از حاضرین خواست تا همین انرژی‌ را به کارگروه‌های تخصصی ببرند و زمینه‌های تحول ساختاری جشنواره را فراهم کنند.

اولین نشست هم‌اندیشی «درآستانه پنجاهمین سالگرد» جشنواره فیلم رشد، با اعلان سپاس ویژه ستاد اجرایی که توسط وحید گلستان، دبیر امسال این رویداد عنوان شد در ساعت ۲۳ چهارشنبه ششم شهریور به پایان رسید .

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است