«خورشید» مجید مجیدی؛ یک درام انسانی زیرکانه | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۳:۴۹
با آثار تصویری روز جهان آشنا شوید؛

«خورشید» مجید مجیدی؛ یک درام انسانی زیرکانه

به بهانه اکران فیلم «خورشید» مجید مجیدی در سینمای ایران به این فیلم و نقدهای کوتاه درباره آن پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صبا، مجید مجیدی سال گذشته با جدیدترین ساخته اش که حال و هوای آن شبیه فیلم های دوران اوج این کارگردان یعنی فیلم های اواخر دهه ۷۰ خورشیدی مجیدی بود، در اوج بیماری مرگبار کرونا به جشنواره های مختلف دنیا از جمله «مونیخ»، «میامی» و «ونیز» رفت و توانست از مهم ترین جشنواره برگزار شده سال ۲۰۲۰ یعنی جشنواره فیلم «ونیز» دست پر نیز برگردد.

فیلم از سوی ایران به جوایز اسکار سال ۲۰۲۰ نیز فرستاده شد که البته با وجود حضور در فهرست کوتاه نامزدها، در کسب نامزدی اسکار ناکام ماند. حالا اما به بهانه حضور فیلم «خورشید» روی پرده های سینمای آمریکا آن هم در دوره ای که دیگر سایه شوم کرونا کم کم از سالن های سینما در آمریکا رخت بسته، به نظرِ برخی از منتقدان معتبر دنیا درباره فیلم مجیدی نگاهی انداخته ایم.

داستان «خورشید»:

فیلم داستان پسر ۱۲ ساله ای به نام علی و سه دوستش را روایت می‌کند که برای تامین زندگی خود ناچار هستند در خیابان کار و گاهی دست به دزدی هم‌ بزنند، دست تقدیر اما علی را به دام پیرمردی می‌اندازد که به او وعده یافتن یک گنج گمشده در دل زمین می‌دهد. علی برای به دست آوردن گنج همراه دوستانش به یک مدرسه می‌رود و زیرزمین آنجا را می‌کند.

نقدهای کوتاه از فیلم:

رکسانا حدادی منتقد «AV Club» درباره فیلم نوشت: جدیدترین ساخته مجید مجیدی جزر و مدی از همدی و شفقت است که در نهایت به خشم و غم مبدل می شود.

رندی میرز منتقد «سن خوزه مرکوری» درباره فیلم گفت: «خورشید» جدیدترین کار مجیدی فصل دیگری از روایتگری سوزناک این کارگردان است، فیلم «خورشید» درباره اوضاع و احوال مردان عمدتا جوانِ بدون خانه و به دور از وطن است، بازهم مجیدی جهان را از نگاه این افراد به ما نشان می دهد و نتیجه آن در نهایت به طرز فوق العاده ای غم انگیز است.

آن برودی منتقد «وات‌شی‌سِد» فیلم مجیدی را این گونه ستایش کرد: اثر دلخراش «خورشید»، ادای احترامی است به تقریبا ۱۵۲ میلیون کودکِ کار که برای تامین غذای خانواده شان کار می کنند.

تاد مک کارتی منتقد سرشناس آمریکایی نیز یکی دیگر از طرفداران فیلم مجیدی است، او درباره فیلم گفت: مجید مجیدی نزدیک به سه دهه است که در حال ساختن فیلم های لطیف و پرالتهاب درباره کودکان در ایران است و او همچنان این کار را در «خورشید» انجام می دهد، فیلم یک درام انسانی زیرکانه است.

فرانک آولا منتقد «اوارد دیلی» نیز به تمجید از زمانی بازیگر نوجوان فیلم پرداخت و گفت: روح الله زمانی یک بازیگر تازه وارد فوق العاده است، فیلم داستان جذاب ۴ پسر است که مجبور هستند برای بقا و کمک به خانواده شان در خیابان های تهران کار کنند.

فیلم «خورشید» از روز ۲۵ ژوئن (۴ تیر) به صورت محدود در سینماهای آمریکا روی پرده رفته است.

مصطفی علوی

انتهای پیام/

«یک مکان ساکت»؛ فیلمی که نفس‌تان را می‌گیرد

پاپ‌کورن بخرید و با دوستان به تماشای «سریع و خشمگین ۹» بنشینید

«لوکا»؛ انیمیشنی که از پیکسار انتظار نمی‌رفت

معرفی ۳ فیلم روز جهان/ از پیتر خرگوشه و یک موزیکال تا بازگشت پیرس برازنان

مشهورترین سکانس مناظره تاریخ سینما/ وقتی جیمی کارتر مدیون رابرت ردفورد شد

آنچه می‌خواهید درباره سریال جدید گلشیفته فراهانی بدانید/ حضور یک ایرانی دیگر

«مارپیچ»؛ فیلمی ناامیدکننده که طرفداران «اره» دوستش دارند

«به سوی ظلمت»؛ اثری که «دانتون ابیِ» دانمارک نامیده می‌شود

همه آنچه می‌خواهید درباره «فرندز: تجدید دیدار» بدانید/ افشای رابطه راس و ریشل

«قتل دو عاشق»؛ فیلمی درباره خشم و خیانت با بازی بازیگر ایرانی-آلمانی

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است