نمایشی از آنچه در سال ۷۹ به «خاک سفید» گذشت/ این اولین و آخرین کارگردانی‌ام است | پایگاه خبری صبا
امروز ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۸:۵۴
در گفتگو با کارگردان نمایش «خاک سفید» مطرح شد؛

نمایشی از آنچه در سال ۷۹ به «خاک سفید» گذشت/ این اولین و آخرین کارگردانی‌ام است

محمدرضا هلال‌زاده «خاک سفید» روایتی از خاک سفیدِ سال 79 و تخریب محله غربت عنوان کرد و با توجه به در اولویت بودن کار بازیگری، این نمایش را اولین و آخرین کارگردانی‌اش دانست.

محمدرضا هلا‌ل‌زاده کارگردان نمایش «خاک سفید» نوشته محمود احدی‌نیا، درباره این نمایش که از سوم تا بیستم تیرماه در سالن ارکیده پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه است، در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا عنوان کرد: «خاک سفید» اسم محله‌ای در شمال شرقی تهران بود. این محله در برهه‌ای از زمان به دلیل معضل‌های اجتماعی که داشت، شاهد وقوع اتفاقاتی شد که من در این نمایش به آن‌ها پرداخته‌ام. من به این محل رفت و آمد داشتم و با پرس و جوهایی که کردم، با توجه به وجود وقایع تلخ و جذاب اجتماعی در آن به سمت پرداختن به این موضوع در قالب یک نمایش گرایش پیدا کردم.

او درباره داستان نمایش گفت: وقتی طرح و ایده این نمایش به ذهنم رسید، آن را با محمود احدی‌نیا در میان گذاشتم و او مثل یک برادر در کنار من ایستاد و به اتفاق هم شروع کردیم به تحقیق و نگارش این نمایشنامه. ما داستانکی در ذهن نویسنده ساختیم تا بتوانیم یک سری اتفاق‌ها را که در محله خاک سفید افتاده‌ است، نشان بدهیم. همه این داستانک ساخته ذهن نویسنده است ولی روایتی‌ست از اتفاق‌هایی که زمانی در خاک سفید رخ داده‌اند. در سال ۷۹ محله غربت خاک سفید را تخریب می‌کنند و در واقع در این نمایش خاک سفیدِ سال ۷۹ را نشان می‌دهیم‌ که چه اتفاقی در آن افتاده‌ است.

کارگردان نمایش «خاک سفید» با اشاره به چگونگی استقبال از نمایش و کار در شرایط کرونا اذعان کرد: تا الان استقبال خوبی از نمایش داشتیم و بازخورد‌های مثبتی از تماشاگران دریافت کردیم. روی صحنه بودن در شرایط حاضر در مقایسه با اینکه بدون وجود هیچ گونه بیماری و محدودیت اجرا برویم، خیلی سخت است. بالاخره هر کاری مشکلات خود را دارد، در حال حاضر با یک سری معضل مثل لزوم استفاده از نصف ظرفیت تماشاخانه‌ها مواجهیم ولی الان روی صحنه‌ایم و استقبال خوب است و مردم ما را تنها نگذاشته‌اند.

او در پایان راجع‌به اولین تجربه کارگردانی‌اش خاطرنشان کرد: من دوست داشتم که این معضل اجتماعی را بسازم تا عموم جامعه امکان تماشایش را داشته باشند اما «خاک سفید» اولین و آخرین کارگردانی من در حال حاضر است. ۱۲ سال است که کار بازیگری انجام می‌دهم، الان هم چند فیلمنامه برای بازی دریافت کرده‌ام و آن‌ها را مرور می‌کنم تا یکی از گزینه‌ها را انتخاب کنم و به سراغ کار اصلی خودم که روی آن متمرکزم، یعنی بازیگری بروم.

هلال‌زاده بازیگر تئاتر و سینما در نمایش‌های متعددی از جمله: «نمایش خروس»، «مرگ»، «همه پسران من»، «گردنبند خورشید»، «مارگاک»، «آیینه‌های رو به رو»، «زاپویی»، «پیتزا جهان» و «روزهای رادیو» ایفای نقش کرده است.

پریسا منیر

انتهای پیام/

 

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است