فیلمسازی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود! | پایگاه خبری صبا
امروز ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۰۷

فیلمسازی روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود!

سیامک شایقی:‌«امکان فیلمسازی برای تهیه‌کننده و کارگردان مستقل روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.»

به گزارش «صبا»؛ یک کارگردان سینمایی درباره شرایط سینمای کشور و تولید آثار سینمایی گفت: امکان فیلمسازی برای تهیه‌کننده و کارگردان مستقل روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود. این شرایط را در وهله اول سینماداران و بعد پخش‌کننده‌های سینمادار، به سینمای ایران تحمیل می‌کنند.

سیامک شایقی از کارگردانان سینمایی بیان کرد: در حال حاضر طرح و ایده‌ای برای ساخت یک فیلم سینمایی در نظر دارم که در حال مذاکره با دوستان و همکاران فیلمنامه‌‌نویس هستم تا نگارش فیلمنامه را آغاز کنیم.همچنین ساخت مستندی را درباره خانه سینما در مرحله تولید دارم که البته به دلایل متعددی مثل کمبود بودجه فعلا متوقف شده است. در این مستند که نامش «خانه دوست اینجاست؟» است، دو شخصیت اصلی وجود دارد که خانم معتمدآریا و همسرشان احمد حامد ایفاگر این نقش‌ها هستند و به‌دلیل مشغله‌هایی که دارند ساخت این مستند را به تعویق انداخته است و امیدوارم به‌زودی بتوانیم آن را ادامه دهیم زیرا قطعا پروژه خوب و مفیدی خواهد بود.

 او که سال گذشته فیلم سینمایی «ماه در جنگل» را روی پرده برده است، با اشاره به شرایط اکران فیلم‌های روی پرده، توضیح داد: متاسفانه شرایط اکران مطلوب نیست و سال به سال دریغ از سال گذشته‌اش است. همیشه فیلم‌های کمدی در صدر فروش و درخواست‌ها برای نمایشقرار دارند و آن‌ها هستند که حرف اول و آخر را می‌زنند و در این میان برای کارگردانانی که غیرکمدی کار هستند شرایط سخت می‌شود. با این حال از این‌که دیدم امسال استقبال از فیلم‌های سینمایی اجتماعی هم خوب بوده و این نکتهخوشحالم کرد.

کارگردان فیلم سینمایی «باغ فردوس، پنج بعد از ظهر» با بیان این‌که «باتوجه به شرایط موجود،دچار یاس فلسفی شده‌ام» درباره فاصله گرفتنش از سینما و کم‌کار شدنش در این سال‌ها، گفت:با شرایط کنونی که در سینمای کشور به وجود آورده‌اند، امکان تولید آثار سینمایی را ما گرفته‌اند و شاید بتوان به‌صورت خیلی استثنایی طرح و ایده‌ای را آماده کردو سپس با تلاش بسیارسرمایه‌گذار را راضی به اختصاص بودجه کرد و گرنه سینماداران شرایط را به همه دیکته می‌کنند و از فیلم‌هایی استقبال می‌کنند که فروششان تضمین شده باشد.

این کارگردان در این‌باره اضافه کرد:امکان فیلمسازی برای تهیه‌کننده و کارگردان مستقل روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود و شرایط را در وهله اول سینماداران(حوزه هنری، شهرداری‌‌ها و…) و بعد پخش‌کننده‌های سینمادار به سینمای ایران تحمیل می‌کنند. در نتیجه دوستان سازمان سینمایی غیرمستقیم آب به آسیاب سینمادار می‌ریزند و زورشان فقط به فیلمساز نگون‌بخت می‌رسد که بیشترین سختگیری را در مورد پروانه ساخت و نمایش اعمال کند.

شایقی در ادامه افزود: اکنون ما در سینمای کشورمانتعدادی سینمادار، تهیه‌کننده، پخش‌کننده، تهیه‌کننده پخش‌کننده، سینمادارو البته پخش‌کننده سینمادار داریم. درواقع تهیه‌کننده و کارگردان مستقل، به روایت ضرب‌المثل قدیمی باید برودغازش را بچراند.

او در پایان صحبت‌های خود درباره تغییر در مدیریت سازمان سینمایی هم گفت: با تغییر شخص در سازمان‌ها، اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد. باید تغییر در نگاه به سیاست‌ها به وجود بیاید وگرنه با این اوصاف بوی تغییر در هیچ‌ جایی وجود ندارد. همه همان کارهای قبلی‌شان را انجام می‌دهند و درنهایت اتفاقات بسیار کوچک و جزیی خواهد بود و گستردگی نخواهد داشت.

ایسنا

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است