خوب و بد آمدن از دامغان به تهران/ احتمالا برای بخش اصلی مشکل فضا داشته باشیم | پایگاه خبری صبا
امروز ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۱۹
گفتگوی دبیر جشنواره تئاتر دانشگاهی 23 با صبا؛

خوب و بد آمدن از دامغان به تهران/ احتمالا برای بخش اصلی مشکل فضا داشته باشیم

سید مجتبی جدی ضمن صحبت درباره روند و چالش‌هایی که بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی تاکنون داشته، از احتمال وجود فضای ناکافی برای تماشاگران بخش اصلی جشنواره خبر داد.

مجتبی جدی دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران درباره جریان برگزاری جشنواره و مزایایی که با تغییر محل برگزاری عاید شرکت‌کنندگان شد، در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا تصریح کرد: طبق آنچه توافق کرده بودیم، قرار بر این بود که بخش مناطق بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران در دانشگاه دامغان برگزار شود که به دلیل وضعیت کرونایی موجود، مجوز لازم برای حضور در آنجا صادر نشد و جشنواره را در تالار مولوی تهران برگزار کردیم.

وی توضیح داد: با برگزاری جشنواره در تهران هم با استقبال خوب دانشجویان و تماشاگران مواجه شدیم و هم فرصت بهتری برای شرکت‌کنندگان فراهم شد تا از امکانات سخت‌افزاری تالار مولوی بهره‌مند شوند، این در حالی‌ست که اگر جشنواره در دامغان برگزار می‌شد، بچه‌ها در یک پلاتو به اجرا می‌رفتند. به طور کلی با توجه به نظر مخاطبان و شرکت‌کنندگان، بچه‌ها از جریان اجراها راضی بودند و دیده شدن کارهایشان در تهران برای آن‌ها اتفاق خوبی بود.

مشکل پذیرش اسکان گروه‌های شرکت‌کننده

دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران با اشاره به اینکه در پذیرش اسکان گروه‌های شرکت‌کننده با مشکل مواجه شده‌اند، اعلام کرد: تا الان برای خود اجراها با چالشی مواجه نشده‌ایم اما به دلیل اینکه ما برای برگزاری جشنواره در دامغان برنامه‌ریزی کرده بودیم و بودجه را بر اساس امکانات دامغان بسته بودیم، با تغییر مکان در تهران با یک‌سری موانع از جمله شرایط پذیرش اسکان گروه‌ها روبرو شدیم. درنهایت به دلیل محدودیت بودجه بیشتر از یک‌شب نتوانستیم گروه‌ها را در هتل اسکان دهیم و این مساله کار را برای ما سخت کرد. با اینکه تصمیم گرفته‌ایم به ۲ نفر از هر گروه تا پایان جشنواره اسکان دهیم اما اگر از لحاظ مالی دست‌مان باز بود، بقیه اعضای گروه‌ها هم می‌توانستند تا پایان جشنواره حضور داشته باشند.

وی به اهمیتی که حضور افراد در این جشنواره برای دیده شدن و ورود به جریان اصلی تئاتر دارد، اشاره و اذعان کرد: طی جشنواره اگر کاری باکیفیت باشد، دیده می‌شود و قطعا کار کردن در آینده برایش هموارتر و راحت‌تر می‌شود اما اگر کیفیت پایین باشد، شرایط فرق می‌کند.

بچه‌ها برای ذات تئاتر دانشگاهی به جشنواره می‌آیند

جدی درباره جایگاه و وجه تمایز جشنواره تئاتر دانشگاهی با دیگر جشنواره‌های تئاتری کشور توضیح داد: جشنواره تئاتر دانشگاهی جشنواره‌ای‌ست که عنوان آلترناتیو را به خود نسبت می‌دهد و با تمام جشنواره‌هایی که در ایران وجود دارند و تئاتر بدنه و معیار در آن‌ها حضور دارند، متفاوتست. در این جشنواره بیشتر تئاتر آلترناتیو و تئاتری که مشخصات تئاتر تجربی و آوانگارد را دارد، حضور دارند و برای دانشجویان از اهمیت بالایی برخوردارست. جشنواره تئاتر دانشگاهی در تمام این سال‌ها هنرمندان خیلی مهمی را به تئاتر ایران معرفی کرده‌است و در واقع جشنواره‌ای تاثیرگذار و جریان‌سازی‌ست، خروجی‌های خیلی خوبی دارد، و‌ جشنواره‌ای نیست که صرفا برای برگزار شدن، برپا شود. بودجه آنچنانی هم ندارد که بتوانیم مثل جشنواره‌های تئاتر فجر، مقاومت، خیابانی و دیگر جشنواره‌های تئاتری کشور، آن را صرف هنرمندان بکنیم. تفاوت این جشنواره با سایر جشنواره‌ها این‌ است که کسی برای کسب پول در آن شرکت نمی‌کند و‌ همه برای خود جشنواره و ذات تئاتر دانشگاهی در آن فعالیت می‌کنند.

او با اشاره به دومین تجربه برگزاری جشنواره در شرایط کرونا درباره استقبال از جشنواره اظهار کرد: کرونا شرایط سختی را برای ما ایجاد کرده ا‌ست و در مدتی که مسئولیت جشنواره را بر عهده داشتم با محدودیت‌ها و تعطیلی‌های متعددی مواجه شدیم اما خدا را شکر خود بچه‌ها به پای جشنواره ایستادند و جلوی تعطیل شدنش را گرفتند. تا این لحظه که بخش مناطق در حال برگزاری‌ست، با توجه به شرایط کرونا، تعطیلی دانشگاه‌ها و نبودن دانشجویان در خوابگاه‌ها استقبال از جشنواره فراتر از انتظار ما و فوق‌العاده بوده‌است اما امیدواریم در بخش اصلی که دانشجویان دانشگاه‌های تهران حضور دارند، با مشکل فضا برای دانشجویان تماشاگر مواجه نشویم.

سه عنوان کتاب آموزشی جایگزین بخش بین‌الملل شد

دبیر بیست و سومین جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران درباره نتیجه حضور احتمالی یک تولید مشترک ایران و ترکیه در بخش بین‌الملل جشنواره که قبلا اعلام کرده بود، گفت: در جشنواره پارسال به دلیل شرایط کرونا نمی‌توانستیم گروهی را برای حضور در بخش بین‌الملل دعوت کنیم و هیچ سفارت‌خانه‌ای این اجازه را به ما نمی‌داد. امسال هم برای بخش بین الملل فقط یک تولید مشترک ایران و ترکیه که کارگردانش دانشجویی از دانشگاه ترکیه و بازیگرانش ایرانی‌اند، حضور دارد که هنوز برای حضور قطعی‌اش تصمیم گرفته نشده‌است. به هر حال امسال به جای بخش بین‌الملل در بخش آموزش و پژوهش سه عنوان کتاب آموزشی خوب که خیلی به روز و جدید‌ند و توسط تعدادی از مترجمان مهم ترجمه شده‌اند، برای بچه‌ها در نظر گرفته‌ایم تا برای استفاده‌شان چاپ کنیم.

جدی در پایان درباره شرایط برگزاری اختتامیه بخش مناطق جشنواره تئاتر دانشگاهی که امروز شنبه پنجم تیر ماه برگزار می‌شود، خاطر نشان کرد: اختتامیه امروز ساعت ۱۸ تا ۲۰ در تالار مولوی به صورت حضوری برگزار می‌شود. احتمالا مراسم در صفحه اینستاگرام جشنواره هم پوشش داده شود.

پریسا منیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    122/039/668/000
  • بی‌بدن
    31/159/220/500
  • سال گربه
    27/468/929/500
  • مست عشق
    16/428/078/500
  • آپاراتچی
    4/731/691/500
  • آسمان غرب
    4/086/239/500
  • ایلیاجست‌وجوی قهرمان
    4/017/155/500
  • پرویزخان
    3/349/494/500
  • نوروز
    3/326/111/000