نهمین دوسالانه نقاشی ایران از ۵ شهریور آغاز می‌شود/ اهدای جایزه بزرگ نقاشی معاصر | پایگاه خبری صبا
امروز ۹ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۳۳

نهمین دوسالانه نقاشی ایران از ۵ شهریور آغاز می‌شود/ اهدای جایزه بزرگ نقاشی معاصر

نشست خبری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران 1 تیر ماه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری صبا، نشست خبری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران سه‌شنبه ۱ تیر ماه در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران با حضور اعضای شورای سیاستگذاری، هیات انتخاب و داوری این رویداد برگزار شد.

چشم امید هنرمندان شهرستان‌ها به دوسالانه

محمد فیروزه‌ای از اعضای شورای سیاست‌گذاری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران گفت: دوسالانه‌ها چه در ایران و چه در جهان، امر تازه‌ای نیست و سابقه‌ای طولانی دارند. هدف از برگزاری این رویدادها کشف استعدادهای جوان و تاثیرگذاری در حوزه تجسمی است و بعد از انقلاب اسلامی ایران هم به دلیل اهمیت‌ موضوع برگزاری دوسالانه‌ها ادامه داشت که الان به دور نهم دوسالانه ملی نقاشی ایران رسیده‌ایم.

او درباره اهمیت برگزاری این دوسالانه‌های ملی بیان کرد: هشمتمین دوسالانه نقاشی ایران ۱۰ سال قبل برگزار شد و باید ابعاد مختلف این تعطیلی ۱۰ ساله را بسنجیم و آسیب‌شناسی کنیم که چرا این اتفاق رخ داده است. ما یک‌سری نیروی خلاق در شهرستان‌ها داریم که از نظر دسترسی به امکانات و منابع مالی از مرکز و پایتخت کشور دور‌ هستند، آن‌ها دل‌خوش به برگزاری همین رویدادهای ملی‌اند که در این عرصه خودی نشان دهند و اگر این اتفاق رخ ندهد و تعطیل شود، این هنرمندان از عرصه هنر جدا و دور می‌شوند.

عضو شورای سیاست‌گذاری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران ادامه داد: به دلیل این تاخیر ۱۰ ساله نگرانی‌هایی مبنی بر پایین بودن سطح کیفیت آثار وجود داشت ضمن اینکه دوسالانه‌های قبلی هم به صورت منظم برگزار نشده بود. حال ما تلاش داریم‌ اهمیت برگزاری این بینال را یک‌بار دیگر به مسئولان گوشزد و به‌طور قابل قبولی این‌دوره را برگزار کنیم.

فیروزه‌‌ای در پایان با بیان اینکه در دوره هیات مدیره قبلی انجمن هنرمندان نقاش ایران هم تلاش کردند دوسالانه را به روز برگزار کنند، عنوان کرد: تیم پژوهشی هم تشکیل شد که چند ماه روی این موضوع تحقیق کردند و پیشنهاد برگزاری دوسالانه هنر ارایه شد اما همکاری‌های لازم برای برگزاری آن صورت نگرفت.

تشریح سه بخش مختلف نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران

امیر راد رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران نیز در سخنانی اظهار کرد: آخرین دوسالانه نقاشی که انجمن نقاشان ایران برگزار کرد، سال ۸۲ بود یعنی ۱۸ سال فاصله و یک دهه هم که دوسالانه برگزار نشد. در دوره هیات مدیره گذشته قرار بود به سمت برگزاری دوسالانه هنر برویم اما این مشکل وجود داشت که ساختار انجمن‌ها رسانه‌محور است و هرکدام از آن‌ها در رسانه تخصصی خود دوسالانه برگزار می‌کنند و از این منظر ممکن بود مشکلاتی ایجاد شود و هرکدام در حوزه هنری خود سهمی از دوسالانه بخواهند.

او درباره ساختار این دوره از دوسالانه نقاشی تشریح کرد: این دوره در سه بخش سراسرنما یا پانوراما، کیوریتورال و بخش گفتگو برگزار می‌شود. بخش سراسرنما با دوسالانه گذشته ارتباط برقرار می‌کند و فراخوان عمومی آن یک فروردین ماه اعلام و ۱۸ خرداد پایان یافت. تعداد ۱۹۰۴ نفر در این بخش شرکت کردند که ۷۵ در صد آن‌ها خانم‌ها بودند. مرحله اول داوری این بخش به صورت آنلاین برگزار شده است و ۲۰ مرداد ماه برای داوری دور دوم، از آثار انتخاب شده دعوت می‌شود که به خانه هنرمندان ایران آورده شوند. دوسالانه ملی نقاشی ایران از ۵ شهریور ماه با بخش سراسرنما آغاز می‌شود.

این مدیر هنری درباره آثار انتخاب شده در بخش سراسرنما عنوان کرد: در بخش سراسرنما آثار خوبی انتخاب شده است اما افراد شناخته شده‌ای نیستند و بیشتر جوانان و افراد تازه‌کار شرکت کرده‌اند زیرا دوسالانه مرجعیت خود را از دست داده است.

رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران افزود: بخش گفتگو شامل پروژه‌های مستقلی است که به صورت کیوریتورال، تحقیقی، پژوهشی و تولید محتوا ارایه می‌شوند. تفاوت این بخش با کیوریتورال این است که بخش کیوریتورال فقط بخش نمایشگاهی با یک تم مشخص دارد. ۱۲ شهریور نیز این بخش آغاز می‌شود. بخش گفتگوی دوسالانه می‌تواند پیش از آغاز رسمی، در حین و بعد از اتمام دوسالانه هم ادامه داشته باشد و محدودیت زمانی ندارد.

او افزود: هدف ما در این دو بخش این است که جریان‌های هنری روز را به نمایش بگذاریم و پیشنهادهایی برای هنر آینده داشته باشیم.

او با بیان اینکه مراسم تقدیر از برگزیدگان را خواهند داشت درباره بخش مدعوین توضیح داد: وقتی یک رویداد هنری سال‌ها برگزار نمی‌شود، جایگاه خود را در فضای هنر و تجسمی از دست می‌دهد و کم رنگ‌تر می‌شود. بسیاری از هنرمندان شناخته شده در بخش سراسرنما شرکت نمی‌کنند و برخی از آن‌ها در کیوریتورال حضور دارند. ما بخشی به نام مدعوین داریم که در کنار سراسرنما برگزار می‌شود و از چند هنرمند تثبیت‌شده در این بخش دعوت خواهد شد.

راد درباره علت برگزار نشدن دوسالانه ملی نقاشی در یک دهه گذشته عنوان کرد: دوسالانه‌ها صرفا خواستن از سمت انجمن‌ها نیست و باید همکاری‌های نهادها نیز باشد. به دلیل تغییرات ساختاری در یک دهه گذشته حوزه تجسمی نیاز برگزاری از سمت نهادها و مخاطبان وجود نداشت.

او با در نظرگرفتن احتمال اعمال محدودیت‌های پیک بعدی کرونا درباره تور مجازی انجمن توضیح داد: در صورت شیوع گسترده ویروس کرونا و اعمال محدویت‌ها برای برگزاری نمایشگاه حضوری، امکان برگزاری تور سه‌بعدی مجازی دوسالانه وجود دارد.

این هنرمند درباره توجه به هنر شهری در این دوسالانه بیان کرد: مکاتباتی با سازمان زیباسازی شهر تهران برای نصب تابلوهای بیلبورد در سطح شهر داشتیم. همچنین یکی از پروژه‌های بخش گفتگو، سنجش رخدادهای شهری در منطقه ۶ تهران است. به هنر گرافیتی هم توجه داشته‌ایم اما این هنر نیاز به مجوزهای لازم دارد و محدودیت‌های زیادی بر آن اعمال می‌شود.

امیر راد در پایان درباره فراخوان «جایزه بزرگ نقاشی معاصر» گفت: فراخوان «جایزه بزرگ نقاشی معاصر» ۲ هفته آینده اعلام می‌شود که با حمایت مالی بیمه سامان جایزه خوبی اهدا خواهد شد.

تعطیلی ۱۰ ساله دوسالانه آسیب زیادی برای هنر ما خواهد داشت

علی ندایی عضو دیگر شورای سیاست‌گذاری نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران در ابتدا درباره تفاوت هنر مدرن با هنر معاصر توضیح داد: هزار سال آینده هم اگر کسی نقاشی کند هنر مدرن محسوب می‌شود. در تفکر پست مدرن این مساله بیان شد که بین صورت و معنا تفاوت وجود دارد و هنرمند چیزی را که درک و نقاشی کرده است توضیح نمی‌دهد و عبارت «هنر برای هنر» شکل گرفت. اما در هنر معاصر در هر کجای جهان حق داری از هنرمند درباره سبک هنری و تفکر او سوال کنی و او توضیح دهد. یعنی هنر برای مخاطبان دارای ارزش شده است و حتما باید استدلالی وجود داشته باشد.

او درباره آسیب تعطیلی ۱۰ ساله دوسالانه ملی نقاشی ایران گفت: دوسالانه‌ها در همه‌جای دنیا بررسی پایاپای آثار نقاط مختلف دنیا با هم است. هیچ کجا این اتفاق رخ نمی‌دهد که یک دوسالانه ۱۰ سال تعطیل باشد. این اتفاق آسیب‌شناسی نشده است. هنرمندان باید قشر پیشروی جامعه باشند و نسبت به اتفاقات آینده آن بی‌تفاوت نباشند.

ندایی در پایان خاطرنشان کرد: با دست تنگ و بودجه مالی کم نمی‌توانیم کار بزرگ انجام دهیم اما نخواستیم این تعطیلی ۱۰ ساله به ۱۲ سال تبدیل شود.

نهمین دوسالانه ملی نقاشی ایران، ۵ شهریورماه ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

هادی مظفری ریاست شورای سیاستگذاری دوسالانه، احسان آقایی مشاور شورا، غلامحسین نامی رییس افتخاری دوسالانه، امیر راد مدیر دوسالانه و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی این دوره از دوسالانه ملی نقاشی ایران هستند.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است