نمایشی که ریشه در پساکرونا دارد/ استفاده از سلبریتی‌ها در تئاتر صرفا هزینه است | پایگاه خبری صبا
امروز ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۵۳
گفتگوی صبا با نویسنده و کارگردان «او زیباست»؛

نمایشی که ریشه در پساکرونا دارد/ استفاده از سلبریتی‌ها در تئاتر صرفا هزینه است

پوریا گلستانی که با نمایش جدیدش از روان پس از کرونا حرف می‌زند، درباره این نمایش و بازتولید یکی از آثار قبلی‌اش توضیح داد.

پوریا گلستانی نویسنده و کارگردان نمایش «او زیباست» در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا درباره ایده نگارش متن نمایش «او زیباست» که از بیستم خرداد ماه تا ۱۵ روز ساعت ۱۹ روی صحنه پردیس تئاتر سپند است، عنوان کرد: اینکه وضعیت روان ما بعد از کرونا چه خواهد شد خیلی برایم حائز اهمیت بود. وقتی فردی یک سال خودش را در خانه قرنطینه کند، تا حد ممکن بیرون از خانه نرود و یا با ترسی که از مرگ دارد، بیرون برود، ذهن‌ها چه آسیب‌هایی خواهند دید؟ به این موضوع خیلی فکر می‌کردم و برایم عجیب بود که چه اتفاقی برای روان‌ها خواهد افتاد و حاصل این فکر شد نمایشنامه «او زیباست» که زمینه ای برای پرداختن به بیماری‌های روانی‌ست.

او درباره داستان نمایش تصریح کرد: «او زیباست» با صحنه بستری شدن دختری‌ در بیمارستان روانی شروع می‌شود و با جلوتر رفتن کار، این شخصیت شروع به پرسش سوال‌هایی می‌کند که «من اینجا چه کار می‌کنم؟ من چرا اینجام؟». بقیه بیماران شروع به آزار و اذیت او می‌کنند و فضا طوری پیش می‌رود که ما متوجه می‌شویم، او هیچ مشکل روانی ندارد و برادرش به دلیل کینه‌ای که از کودکی از او در دل داشته و برای بالا کشیدن ارث پدری، این دختر را در بیمارستان بستری می‌کند. در انتهای قصه اتفاقی می‌افتد که دوست دارم مخاطب در زمان تماشای نمایش متوجه آن شود.

نمایشی که از همه لحاظ برای مخاطب جذاب است

نویسنده و کارگردان نمایش به نقاط قوت «او زیباست» اشاره و اذعان کرد: ما نزدیک به یک سال برای این نمایش تمرین کردیم. باور من و بسیاری از مخاطبان این شده‌است که دیگر چهره‌های شناخته شده نمی‌توانند ما را به تماشای یک نمایش خوب دعوت کنند، چراکه به دلیل جریان‌های کاری‌شان وقت کافی برای تمرین نمایش‌ها ندارند. من برای این نمایش با بچه‌هایی که عطش کار کردن دارند و هنوز آن ذوق و شوق درونشان ارضا نشده، کار کردم و به نظرم بعد از تمرین یک ساله با چنین گروهی خروجی خوبی خواهیم داشت. همچنین اولین منتقد سفت و سخت نسبت به کار‌هایم خودم هستم و به نظرم فضا، قصه، بازی‌ها، صحنه و همه اتفاق‌های این نمایش چه از لحاظ محتوا و از لحاظ دکور صحنه نقطه قوت «او زیباست» برای جذب مخاطب به شمار می‌روند و در نهایت می‌تواند برای مخاطب لذت‌بخش باشد.

گلستانی درباره رابطه اسم و محتوای نمایش اظهار کرد: ما ممکن است در ذهن‌مان یک سری چیز‌ها داشته باشیم که فقط در ذهن ما زیبا باشند، مثلا به نظر من رنگ سبز جذاب‌ترین رنگ است ولی هیچ‌وقت لباس سبز نمی‌پوشم؛ «او زیباست» هم به همین ترتیب است. «او زیباست» در واقع ذهنیتی‌ست که در ذهن کاراکتر اصلی ما اتفاقی افتاده که خیلی زیباست اما در واقع این‌طور نیست.

ساخت نیمه پایانی نمایش بر اساس توانایی بازیگران

او درباره روند آماده‌سازی این نمایشنامه توضیح داد: من حدود ۶ ماه درگیر نگارش متن نمایش بودم. متن کامل شد اما از یک جا به بعد یک روتوش نهایی کردم، متن را کامل نکردم و با متن نصفه کاره سراغ تمرین‌های کار رفتم. دلم می‌خواست، این‌بار درام را بر اساس توانایی بازیگرانم بسازم و نیمه پایانی کار به طور کارگاهی بسته شد و به نظرم یکی از نقاط قوت کار هم همین است.

به گفته وی، نمایش «او زیباست» مجوز ۱۵ روز اجرا دارد و امیدوارم که اجرا تمدید شود.

نویسنده و کارگردان نمایش «او زیباست» در بخش دیگر این گفتگو درباره دیگر فعالیت‌های تئاتری‌اش گفت: برای برنامه‌های بعدی‌ام احتمالا نمایش «قاسم آباد» یا نمایش «پیشی خورد» را بازتولید کنم. این نمایش‌ها را به این دلیل بازتولید می‌کنم که دلم می‌خواهد تئاتر جان بگیرد و به وسیله آن ۲ کار قبلی‌ام که رضایت مخاطب را هم جلب کرده بود، مخاطب را به سالن‌ها برگردانم.

متولیان بیش از هر زمان دیگر مسئول وضعیت تئاترند

گلستانی در ادامه با اشاره به اینکه نمایشی که حاصل تلاش و تمرین زیاد باشد قوی‌تر از نمایش‌ بر مبنای سلبریتی‌هاست، تاکید کرد: این روز‌ها این برایم حائز اهمیت است که نسل ما بتواند اتفاقی را رقم بزند تا شاهد فروش صرف تئاترهایی نباشیم که از چهره‌های شناخته شده سینما و تئاتر استفاده می‌کنند. این برای ما خیلی واضح شده که اگر تئاتر حاصل فکر، مشارکت گروهی و تمرین زیاد باشد باشد در نهایت یک اثر نمایشی خوب را خواهیم دید اما اگر پای میلیارد‌ها دلار پول و سلبریتی‌های سینمایی در میان باشد، بازخورد مثبت و عجیبی در پی نخواهد داشت و فقط مقدار زیادی هزینه هدر می‌رود.

او در پایان درباره لزوم توجه هرچه بیشتر به تئاتر خاطرنشان کرد: اداره کل هنرهای نمایشی امروز به شدت در مقابل تئاتر مسئول است، به اندازه‌ای که هیچ زمانی تا این حد مسئول نبود و امروز باید به بهترین نحو ممکن به ظیفه‌اش عمل بکند. خود من حاضرم در این شرایط اقتصادی با مدیر سالن صحبت کنم و تعدادی از بلیط نمایش افراد کم بضاعت را که می‌خواهد تئاتر ببینند ولی توان خرید بلیت را ندارند، پرداخت کنم. با این حساب مرکز هنرهای نمایشی و دولتمردان با توجه به اختیارات و توانی که دارند، خیلی بیشتر باید هوای تئاتری‌ها را داشته باشند تا بتوانیم این هنر ارزشمند را حداقل زنده نگه داریم.

پریسا منیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است