روی مطالب طنز فضای مجازی نظارتی وجود ندارد/ حکایت‌های اخلاقی از زبان غیرآدمیان | پایگاه خبری صبا
امروز ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۰:۰۴
اسماعیل امینی در گفتگو با صبا:

روی مطالب طنز فضای مجازی نظارتی وجود ندارد/ حکایت‌های اخلاقی از زبان غیرآدمیان

اسماعیل امینی درباره کتاب جدیدش «گاو از بزرگان است!» و تاثیر فضای مجازی بر حوزه طنز گفت.

به گزارش صبا، اسماعیل امینی شاعر و طنزپرداز کتابی با عنوان «گاو از بزرگان است!» نوشته است که به زودی به همت انتشارات سروش منتشر می‌شود. این طنزپرداز در گفتگو با خبرنگار ادبیات صبا درباره این کتاب توضیح داد: کتاب «گاو از بزرگان است!» مجوعه‌ای شامل نوشته‌های طنز من است که بیشتر آن‌ها از زبان موجوداتی غیرانسانی روایت شده است؛ داستان‌هایی از زبان حیوانات یا برخی پدیده‌ها مانند زمین.

او درباره محتوای مطالب طنز این کتاب بیان کرد: تقریبا اکثر مطالب طنز این کتاب درباره مناسبات اجتماعی انسان‌ها و وضعیت انسان در جهان و مراودات اجتماعی او است و بیشتر درون‌مایه‌ای اخلاقی دارند. شاید به موضوعات دیگر هم پرداخته شده باشد اما تکیه‌گاه اصلی کتاب اخلاق است؛ اینکه انسان در وضعیت‌های مختلف چه واکنشی از خود نشان می‌دهد. در کل اخلاق موضوع مورد علاقه من برای نوشتن است.

این نویسنده درباره بازده زمانی مطالب کتاب گفت: برخی از این مطالب پیش‌تر در مطبوعات منتشر شده‌اند اما بعضی از آن‌ها تابه‌حال جایی به چاپ نرسیده است و تمام آن‌ها درنهایت نوشته‌های ۳_۴ سال اخیر من‌ هستند.

امینی درباره مطالبی که در موقعیت‌های مختلف اجتماعی در شبکه‌های مجازی منتشر می‌شود، تصریح کرد: بسیاری از مطالبی که در فضاهای مجازی منتشر می‌شود، واکنشی بانمک به خبرها و موضوعات روز جامعه است و این مطالب چون تکنیک و بلاغت ادبی ندارند، ماندگار نیستند و زود از بین می‌روند‌ بنابراین متن طنز حساب نمی‌شوند.

وی افزود: کسی که طنز می‌نویسد نظام فکری مخصوص به خود دارد و از جهان‌بینی خود به موضوعات مختلف نگاه می‌کند همچنین به لحاظ زیبایی و بلاغی هم تکیه‌گاهی دارد درنتیجه با مجموعه‌ای از این موارد یک طنزنویس حرفه‌ای و صاحب‌سبک به وجود می‌آید.

نویسنده کتاب «دکتربازی» درباره نکات مثبت و امکانات فضای مجازی در حوزه طنز اظهار کرد: فضای مجازی این امکان را ایجاد کرده است که بسیاری از کسانی که استعداد طنز دارند و امکان دسترسی به مطبوعات یا انتشارات برای آن‌ها فراهم نیست آثار خود را در صفحه‌های خود منتشر کنند و مردم کار آن‌ها را ببینند. این تنوع در شیوه‌‌های عرضه مطالب در فضای مجازی به طنز کمک می‌کند؛ گونه‌های مختلفی غیر از نوشتن مانند اجراهای تک‌نفره یا دونفره با کمک تصویر یا کاریکاتور در قالب نمایش‌های کوتاه.

وی ادامه داد: اما این مشکل هم وجود دارد که این آثار بدون هیچ نظارتی از طرف افراد تواناتر عرضه می‌شوند و گاهی بین این مطالب حرف‌های تند و غیراخلاقی هم وجود دارد.

نویسنده کتاب «دلقک و دلربا» با اشاره اینکه باید بین سانسور و نظارت فرق قایل شویم، عنوان کرد: ابنکه سردبیر یا کارشناس مطبوعات مطالب پایین‌تر از یک حد استانداردی را نمی‌پذیرد، نظارت برسطح کیفی آثار است نه سانطور مطالب. درواقع صاحب‌نظران، متخصصان و افراد باتحربه این عرصه از حریم‌های مربوط به کیفیت آثار دفاع می‌کنند مانند نشریه «گل آقا» و «توفیق».

امینی در پایان از سیاست‌مداران و دولت آینده خواست که در حوزه فرهنگی دخالت نکنند و خاطرنشان کرد: اگر سیاست‌مداران در حوزه فرهنگ هیچ دخالت مثبت و منفی نکنند بسیار خوب است. فرهنگ‌ کار خود را می‌کند و با بخشنامه و یارانه و تهدید کردن تغییر نمی‌کند فقط خانه‌نشین می‌شود یا به ابتذال کشیده می‌شود. دخالت کردن حکومت‌ها در موضوعات و مسایل فرهنگی سابقه تاریخی دارد و همیشه هم فاجعه‌آفرین بوده است.

ندا زنگینه

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است