ضرورت‌های برنامه دولت آینده/ باید جلوی مدیریت نامتوازن گرفته شود | پایگاه خبری صبا
امروز ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۰۲:۴۴
در گفتگوی صبا با رییس مجموعه تئاتر شهر مطرح شد؛

ضرورت‌های برنامه دولت آینده/ باید جلوی مدیریت نامتوازن گرفته شود

ابراهیم گله‌دارزاده ضمن یک ارزیابی از حمایت‌هایی که تاکنون در حوزه هنر انجام شده‌است، درباره اصلی‌ترین مطالبات هنرمندان توضیح داد.

ابراهیم گله‌دارزاده رییس مجموعه تئاتر شهر در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری صبا به حمایت‌های اخیری که از حوزه تئاتر انجام شد، اشاره و اذعان کرد: تا قبل از کرونا  یک سری حمایت‌های عادی از مجموعه تئاتر شهر و اهالی تئاتر صورت می‌گرفت، پس از شیوع ویروس کرونا به اقتضای مسائلی که برای فعالان تئاتر به وجود آمد، حمایت‌های بیشتری بر این حوزه متمرکز شد.

او درباره مسائل مطرح در حوزه تئاتر و اقداماتی که در این راستا انجام شده است، توضیح داد: پرداخت‌های نامنظم مالی یکی از مسائل مطرح در حوزه تئاتر بود که مرکز هنرهای نمایشی آن‌ها را منظم کرد و جا دارد از مدیرکل هنرهای نمایشی و همین‌طور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از این بابت تشکر کنم، چراکه همین اقدام خیلی از دغدغه‌ها را کاهش داد و به گروه‌های تئاتری کم‌توان و جوان کمکی شد تا بتوانند کار خود را ارایه دهند. از سوی دیگر تا جایی که می‌دانم، فکر می‌کنم عموم نمایش‌هایی که در حال حاضر در تئاتر شهر تولید می‌شوند، تا الان سقف حمایت‌ها را دریافت کرده‌اند.

رییس مجموعه تئاتر شهر ادامه داد: از دیگر حمایت‌های انجام شده این بود که دولت برای حمایت از ۵۰ درصد ظرفیتی که ستاد ملی مقابله با کرونا از صندلی تماشاگران سالن‌ها کاهش داد، سهمی را در نظر گرفت. همچنین بنا بود که سالن اصلی تئاتر شهر به دلیل داشتن ظرفیت‌های بالاتر مشمول حمایت نشود اما این سالن‌ هم مشمول حمایت‌ها شد و علاوه بر دیگر سالن‌‌های تئاتر شهر مبلغی به عنوان حمایت به سالن اصلی در نظر گرفته‌شد. گفتن این نکته را لازم می‌‌دانم، آنچه که تا این لحظه در حوزه حمایت از تئاتر صورت گرفته‌، اندک بوده‌است اما این مبلغ انتهای توان مالی مرکز هنرهای نمایشی است.

مطالبات اهالی هنر واضح‌تر از آن است که نبینیم‌شان

گله‌دارزاده راجع‌به مطالبه‌های اهالی فرهنگ و هنر از دولت آینده اظهار کرد: مطالبه‌های اهالی هنر با مطالبه‌های عموم مردم فاصله زیادی ندارد. مهم‌ترین مطالبه‌ای که الان وجود دارد، گشایشی در وضعیت معیشتی فعالان هنری است و بهتر است درباره این مطالبه کم‌تر صحبت کنیم چون واضح‌تر از آن است که کسی وضعیت را ندیده باشد. خیلی آشکارا این یک مطالبه عمومی‌ست از کسی که کاندید ریاست جمهوری شده و یا کسی که قرار است رییس جمهور آینده باشد و باید تلاش گسترده‌ای در این حوزه صورت بگیرد.

او درباره مهم‌ترین مساله حوزه فرهنگ و هنر گفت: بحثی که الان در حوزه هنر مطرح است و انتظار می‌رود، دولت آینده روی آن کمی تمرکز کند، بحث عدم تناسب بین وظایف، اختیارات و اعتبارات بخش هنر است، این وضعیت در بخش فرهنگ هم وجود دارد. به نظرم هر ناهنجاری و بحران اجتماعی به هر حال ریشه فرهنگی دارد، انتظار می‌رود که بخش فرهنگی در این حوزه فعال باشد و بتواند جامعه را به یک سلامت عمومی بهتر برساند.

ضرورت استفاده از الگوی متناسب با خروجی دلخواه

رییس مجموعه تئاتر شهر افزود: دستگاه‌های بزرگی در حوزه فرهنگ اعتبارهایی دارند. بسیاری از بخش‌ها اعتباراتی از مجموعه اعتبارات فرهنگ و هنر کشور در اختیار دارند ولی بدون پاسخ‌دهی به بخش فرهنگ و بدون اینکه بگویند چه سهم از وظایف فرهنگی را در کشور بر عهده می‌گیرند، خیلی راحت هزینه می‌کنند و عمده این هزینه‌ها کم‌کم می‌توانند تبدیل به رانت شده و به این صورت اعتبارات فرهنگ تبدیل به فرهنگ جزیره‌ای و مستقل از هم که به صورت همگرا عمل نمی‌کنند، می‌شوند. امیدوارم وزیر آینده فرهنگ به عنوان دستگاه مادر فرهنگ بتواند با سازماندهی و نظارت دقیق بر همه اعتبارات حوزه فرهنگ و هنر سراسر کشور آن‌ها را همگرا بکند و دولت آینده در این بخش قانون‌ها و مصوبه‌هایی داشته باشد که بتواند از همه ظرفیت اعتباری در گام اول به طور همگرا استفاده بکند، تا بخشی از مشکلات حل شود.

گله‌دارزاده درباره دیگر مساله اهالی هنر و فرهنگ گفت: مساله دیگری که در حوزه فرهنگ و هنر مطرح است، سهم بسیار عمده نظارت و سهم بسیار اندکی هدایت است. فعالیت در حوزه نظارت بسیار بالاست و در بحث هدایت جریان فرهنگ کشور بسیار اندک فعالیت می‌کنیم و عملی کردن حمایت‌‌ها از این میزان اندک هم اندک‌ترست و این خیلی طبیعی‌ست. در بسیاری از کشورهای اروپایی و غربی اساسا وزارتی به اسم فرهنگ وجود ندارد و همه این فرهنگ به بخش خصوصی واگذار شده‌است. آن‌ها این کار را بر اساس سیاست‌هایشان به‌ طور کاملا ساده و عالی انجام می‌دهند و خروجی‌اش یک مدل فرهنگ از قبل مشخص شده، می‌شود.

او ادامه داد: ما نمی‌توانیم ساختمان فرهنگ‌مان را بر اساس و مبنای یک الگوی خاص در نظر بگیریم و سپس خروجی دیگری بخواهیم. ما نمی‌توانیم جو بکاریم و گندم درو کنیم. در حوزه هنر حتما باید به این توجه شود که آنچه از فرهنگ ایران برای ما به میراث مانده‌، ریشه در صله داشته‌است و دولت‌ها همواره به این بحث توجه کرده‌اند و این است سابقه فرهنگی بسیار عظیم ایران چه در دوره پیش از اسلام و چه در دوره اسلامی. سهم ایران در هنر اسلامی بیش از هر کشور دیگر است و حداقل برای پاسداشت این سهم‌ فرهنگی که کشورمان دارد، باید سنت حمایت و تقویت حمایت‌های فرهنگی را در نظر بگیریم.

باید جلوی مدیریت نامتوازن گرفته شود

رییس مجموعه تئاتر شهر با اشاره به اهمیت نقش اهالی هنر و فرهنگ در جامعه تصریح کرد: نکته بعد اینکه زبان گفتگوی مردم ایران با قدرت، دولتمردان و حاکمان زبان هنر بوده‌است. هر کاندیدایی که بیشتر به هنر توجه کند، یعنی صدای مردم را بیشتر شنیده‌است. همین الان برای اینکه یک کاندیدا بهتر بتواند با مردم گفتگو کند، فیلمبرداران فیلم می‌گیرند، گریمور‌ها کار می‌کنند، عکاسان عکس می‌گیرند و بسیاری از شاخه‌های هنر از جمله گویندگان، نویسندگان و صداپیشگان کار می‌کنند که صدای کاندیدا به مردم برسد. هر کسی که به حوزه فرهنگ و هنر بیشتر توجه بکند، می‌تواند پیوند راحت‌تری با جامعه برقرار کند.

گله‌دارزاده اذعان کرد: مدل مدیریتی که در حال حاضر در حوزه فرهنگ و هنر کشور وجود دارد، مدلی‌ست که در دهه ۶۰ پایه‌گذاری شده‌است. امروزه نحوه اداره ما در حوزه فرهنگ و هنر دگرگون شده و لازم است که به این حوزه‌ حتما توجه شود. ما دیگر با آن ساختارها و اعداد گذشته مواجه نیستیم. اینکه به بحث همگرایی و برنامه اشاره می‌کنم، به دلیل وضعیت حاکم در حوزه هنر جامعه است. ما برای هنر در استان‌ها چقدر برنامه‌ریزی داریم؟ چقدر زیرساخت و توسعه عادلانه داریم؟

او در پایان خاطرنشان کرد: درصد هنرمندانی که از بودجه‌های فرهنگی بهره کافی می‌برند عادلانه نیست. افراد کمی میلیاردها تومان درآمد دارند و باقی مشکل نان شب دارند. آن‌ها که میلیاردها درآمد دارند لابد نخبه هستند و حقشان است، بنده نظری در این زمینه ندارم اما باقی کسانی که فرهنگ سازی می‌کنند باید به صورت کافی و عادلانه به اعتبارات دسترسی داشته باشند. این اعتبارات باید به نحوی باشد که هر هنرمند زندگی آبرومندانه‌ای داشته باشد. در حال حاضر بیشترین سهم فرهنگی را مردم می‌پردازند و سهم دولت در این موضوع باید افزایش پیدا کند تا شاهد شکوفایی باشیم. یادمان باشد در زمینه فرهنگ هزینه نمی‌کنیم. هر ریالی که در حوزه فرهنگ هزینه می‌شود، سرمایه گذاری است. توسعه متوازن زیرساخت‌های فرهنگی و هنری در استان‌ها، هماهنگی بین ماموریت دانشگاه‌ها و بخش‌های دیگر دولت و برنامه‌ریزی برای کیفیت و کمیت متناسب استان‌ها باید از ضرورت‌های برنامه دولت آینده باشد.

پریسا منیر

انتهای پیام/

هنوز دیدگاهی منتشر نشده است


جدول فروش فیلم ها

عنوان
فروش (تومان)
  • تمساح خونی
    110/472/484/000
  • بی‌بدن
    26/214/863/000
  • سال گربه
    18/031/038/500
  • آپاراتچی
    4/245/817/500
  • پرویز خان
    3/263/887/000
  • نوروز
    3/001/113/000
  • ایلیاجستجوی قهرمان
    2/962/112/500
  • آسمان غرب
    2/566/028/000